Subklinisch en vermoeidheid

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Kevin_1982
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2022, 15:22

Subklinisch en vermoeidheid

Bericht door Kevin_1982 »

Hoi allemaal,

Volgens de huisarts heb ik een subklinische hypothyreoïdie.

Waarden, altijd nuchter geprikt, zelfde tijdstip, zonder medicatie.

24-08-2022
TSH 7
FT4 17.3

14-12-2021
TSH 4.3
FT4 18.9

3-09-2021
TSH 4.8
FT4 18.2

Ik ben in 2021 met lange tijd vage klachten bij de huisarts terecht gekomen. Eind 2021 begonnen met 50mcg Euthyrox.
Deze slik ik elke dag om 6 uur in de ochtend.

Wat mij opvalt is dat ik in de ochtend de meeste energie heb. Rond 13:00 valt er een bom van vermoeidheid in. Dan ben ik niet vooruit te branden en zou het liefst willen slapen. Dit gevoel is de rest van de dag.

Huisarts heeft augustus 2022 aangegeven dat er ruimte is voor ophoging van medicijnen.

Kan het zijn dat de 50mcg voldoende is om de ochtend door te komen maar te weinig voor de hele dag ?

Over 2 weken heb ik weer een afspraak met Bloedprikken erbij.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Subklinisch en vermoeidheid

Bericht door Kiek »

Hallo Kevin,

De CV is aan en de temperatuur in je kamer is 14 graden. Het is winter.
Als je er een kacheltje bijzet op 4 graden om 18 graden kamertemperatuur te bereiken, dan weet iedereen dat dat niet lukt. Het kleine kacheltje zal minstens op 18 graden gezet moeten worden, om de kamer op 18 graden te krijgen. Pas dan gaat je onbetrouwbaar werkende cv helemaal uit.
Zo is het ook met je schildklierhuishouding.

Een beetje hypo kan nimmer gecorrigeerd worden door een beetje LT4.
Een dosis van 50 µg is voor niemand voldoende.
Zelfs kleine kinderen krijgen verhoudingsgewijs hogere doses.

Een jonge kerel van ruim 40 doet het echt niet op 50 µg.
Trouwens, geen enkele volwassene draait op 50 µg.

Dus iedere volwassene die zulke lage doseringen gebruikt kan beter ophouden met het slikken ervan.
De voorschrijvers van deze lage doses houden bij hun patiënten een chronisch tekort in stand. Als een pepermuntje, een placebo.

Je kunt je 50 µg minstens verdubbelen.
Doe dat natuurlijk wel in overleg met je voorschrijver.
Misschien heb je een andere kwaal waardoor je arts terughoudend is met het voorschrijven van levothyroxine.
Het gaat hier, op het forum, over het hoe en waarom iets wel of niet lukt.
Zo'n 90 à 100 µg is een gemiddelde dosis voor vrouwen.
Mannen slikken gemiddeld meer levothyroxine.
(Ik (vr) slik nu 87.50 en mijn (m) partner ca. 137.5).

De hoeveelheid is n i e t afhankelijk van de ernst van de hypothyreoïdie, dus n i e t afhankelijk van de restfunctie.
Iedere arts heeft weet van de feedback-werking van de schildklierhuishouding.
Wil je enig profijt hebben van de levothyroxine, respecteer die feedback-werking, en neem de restproductie van je schildklier over door de externe levothyroxine.

(Wil je enig profijt hebben van warmte in je kamer, dan moet dat bijverwarminkje de productie van je krakkemikkige centrale verwarming helemaal overnemen om de kamertemp op 18 graden te krijgen. Zo werkt de feedback.)

Hieronder je curve.
Je hebt gemiddeld 20.8 pmol/l, dus haast 21 pmol/l nodig, waarop je TSH reageert met ruim 2 mU/l.
Het valt op dat de vorm van je curve tamelijk vlak is.
Misschien betekent dit dat er minder receptoren dan gemiddeld beschikbaar zijn voor schildklierhormonen.
Dat is een gebied waarover nog erg weinig bekend is.


Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Kevin 1982 Aug2023.jpg
Kevin 1982 Aug2023.jpg (39.18 KiB) 1075 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kevin_1982
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2022, 15:22

Re: Subklinisch en vermoeidheid

Bericht door Kevin_1982 »

Dank je Kiek! We gaan er mee aan de slag!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Subklinisch en vermoeidheid

Bericht door Kiek »

Je schrijft in je eerste briefje:

Wat mij opvalt is dat ik in de ochtend de meeste energie heb. Rond 13:00 valt er een bom van vermoeidheid in. Dan ben ik niet vooruit te branden en zou het liefst willen slapen. Dit gevoel is de rest van de dag.

Het slikken van de levothyroxine en de werking ervan is het gebied van de farmacokinetiek.
Dat beschrijft de eigenschappen van het verwerkingsverloop van je pilletje.

Je zult je na een uur of 3 prima voelen. Je bloed toont dan een piek van de FT4, en de TSH (het schildklier-stimulerend hormoon) trekt zich een beetje terug - dit TSH-niveau daalt omdat de schildklier op zo'n FT4-piekmoment minder gestimuleerd hoeft te worden.
Na die FT4-piek daalt de FT4 geleidelijk volgens halfwaardetijd totdat je de volgende ochtend wederom de volgende dosis slikt.
Je hebt dus de meeste energie in de vroege ochtend.
Deze FT4-piek zal mogelijk even voldoende zijn om je 'normaal' te voelen.
En zoals je beschrijft, in de middag wil je met rust gelaten worden.
Dat is het moment dat je FT4 al een poosje aan het dalen is.
Je dosis is onvoldoende om je gedurende de hele dag op het gewenste niveau te houden.
Je zou ook kunnen overwegen om je dosis in twee porties te delen: eentje 's ochtends en eentje 's middag.

Omdat dokters geen kennis hebben van de farmacokinetiek, kunnen ze ook geen rekening houden met de belangrijkste eigenschappen voor een juiste behandeling.
Een tweemaal daagse dosis is volgens hen lariekoek, omdat ze denken dat het met de lange halfwaardetijd van T4 onzin is de dosis te splitsen.
Ach, als de gebruikers maar wel deze mogelijkheden kennen en gebruiken!

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie