even voorstellen en graag setpoint bepalen

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: even voorstellen en graag setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Je kunt gewoon stoppen met de Cytomel.
Stel je slikt 's ochtends om 7 uur de 12.50 µg Cytomel.
Na 24 uur is daarvan nog ca. 5 µg over (halfwaardetijd 21 uur).
Je prikt een uur of twee later, dan toont lab het resultaat equivalent aan het restant van kleiner dan de 5 µg.
Wat doet Cytomel?
Kicken vlak na slikken (is mijn ervaring), want FT3 swingt opwaarts.
En na een uur zijn die kicks ook weg.
Het is zo tegennatuurlijk als het maar kan.

Je schildklierhormonen (levothyroxine) draaien met name om de mogelijkheid de FT4 naar de juiste hoogte in je bloed te brengen, waardoor de weefsels voldoende FT4 beschikbaar hebben om de benodigde T3 zelf ter plekke te kunnen maken. Dus daar waar ze nodig zijn. Zonder al je weefsels te vervuilen met T3 door Cytomel of anderzins.
Het doel van de substitutie:
zorgen dat er op het gevraagde tijdstip op de gevraagde plaats voldoende T3 aangemaakt kan worden. En niet opgedrongen.

Hooguit neem je er een beetje levothyroxine bij, als je denkt dat je dat nodig hebt.
En prik desnoods na een week op hetzelfde 'levothyroxine-regime'.
Dan heb je een idee hoe het verloopt.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ir75
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 sep 2023, 10:05

Re: even voorstellen en graag setpoint bepalen

Bericht door Ir75 »

dank je voor je snelle reactie Kiek, de internist vond het een prima idee om te stoppen met Cytomel en ik ga nu van 100 naar 125 Euthyrox en dan over een paar weken weer prikken en in de tussentijd goed in de gaten houden hoe ik me voel.

groet,
Irma
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: even voorstellen en graag setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Dat is een forse verhoging, op dit niveau!
Maar voor jou misschien wel goed.
Ikzelf zou chronisch op een trampoline gezet zijn..
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie