Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Bericht door Kris »

Beste forummers,

Ik slaap nu een jaar of 10 ongeveer 5.5 uur per nacht. Dwz van laatste moment dat ik de wekker zie tot eerste moment dat ik de wekker zie, slaap ik niet meer dan dat. En soms is het korter.
Het komt niet door een wekker dat ik na 5.5 uur wakker word of aan wat ik doe op een dag, dit is nu mijn normale ritme.

Ik weet dat het niet zo gezond is langdurig om korter dan 6 uur te slapen. Het is ook te merken aan mijn energie. Ik ben snel buiten adem en doodmoe na inspanning. Maar aan de slaapduur kan ik niets veranderen, ook niet met vermoeidheid: ik ben ook dan na 5.5 uur weer wakker. Ik ben overigens 50.

Vroeger was ik een enorme slaapkop en had grote moeite met opstaan. Ik kon gerust 10 uur slapen of meer. De wekker moest ik altijd snoozen omdat ik nog bekaf was. Dat was voor de Euthyrox.

Als ik nu mijn schildkliermedicatie zou verlagen, zou ik dan weer langer kunnen slapen? Mijn waarden zijn stabiel, maar zou het misschien beter zijn om wat meer te slapen en dan maar ten koste van mijn waarden?

Ik hoor graag jullie ideeen!
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Bericht door Kiek »

Zou je teveel Euthyrox gebruiken?
Dat is trouwens ook vermoeiend, maar misschien kan dat een slaapritme verstoren?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Bericht door Kris »

Beste Kiek,

Bedankt voor je reactie. Dat dacht ik ook. Ik heb het vandaag mijn huisarts voorgelegd, ook aangezien ik bloed prik zo'n 10 uur na inname (ivm inname 's avonds). Mijn laatste waarde was vorig jaar TSH 1.5 en T4 15. Dus prima waarde. Voorheen had ik 75 Thyrax, nu al jaren 100 Euthyrox.

Hij zei dat de halfwaardetijd 7 dagen is, en dat ik dus altijd een goede spiegel heb. Nuchter maakt daardoor niet uit. Hij raadde aan het toch weer in de ochtend te gaan nemen.

Maar mijn concentratie is veel slechter geworden en hulp middelen hielpen niet om inname te onthouden (ook niet van noodzakelijke bloedverdunners indertijd), dus dat is niet betrouwbaar te krijgen. 'S avonds ligt de pil ernaast zodat ik kan spieken of ik hem al heb genomen. Dan vergeet ik hem nooit.

Wel kan het misschien zijn dat de Euthyrox op de Tmax zit als ik na 5.5 uur wakker word? En dat het kort slapen ook daardoor komt. Dat zou wel erg jammer zijn.

Maar goed, ergens heb ik ook wel wat andere hyper klachten (standaard erg warm, gejaagd, kortademig bij traplopen, enz.). Dus ik neig ernaar toch een dag per week te minderen.
Zonder toestemming dan.

Een vriendelijke groet terug,
Kris
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Bericht door Kiek »

Nou moe, 's avonds slikken!
Kris, je draait toch geen nachtdiensten?
Ga 's nachts lekker slapen zonder een verse dot levothyroxine in je lijf.
Die energie is voor overdag. Neem je LT4 bij wakker worden.
Nooit 's avonds.
Levothyroxine heeft geen vaste lijn 'spiegel'. Het kan wel wiebelend 2 à 3 pmol/l/24 uur schelen. Bij sommige mensen nog meer.
De FT4 (->T3) danst na het slikken de eerste 4 uur de hoogte in, om vervolgens pas traag te dalen tot (bij jou) de volgende avond wederom een pil energie binnenkomt.

Slaap dus lekker zonder energiepillen.
Prettige avond en succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Bericht door Kris »

Haha, Kiek, bedankt voor je ludieke reactie!

Ik heb in het verleden 's ochtends geslikt. Dat was altijd een drama omdat ik door oa een sinustrombose een gatenkaas hoofd heb. Het is met elk hulpmiddel om medicatie inname te onthouden regelmatig misgegaan. Zelfs met bloedverdunners die ik niet mocht vergeten. Het is niet veilig te krijgen. Ik weet dat inmiddels.

'S avonds vergeet ik het nooit. Ik ga naar bed en daar ligt hij. Met een andere pil die op dag gaat, waardoor ik het kan controleren. En dat is beter dan onregelmatig wel of niet, en de stress van het steeds vergeten, of niet vergeten en dubbel nemen. Ik zou me beter willen kunnen concentreren, maar dit is hopeloos.

Duss... nu lees ik dat meer mensen een avondinname hebben. Zouden die dan ook kort slapen? 🤔 Is dat dan de reden?
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Bericht door Kris »

Ahh, en zo slecht is mijn concentratie dat ik vergeet dat ik iets al eerder heb geschreven. Vervelend. (Volgens mij ook voor andere mensen die dat weleens zeggen). Soms denk ik weleens aan methylfenidaat om aandachtiger te kunnen zijn.

Hoe ik er nu naar kijk met even puzzelen, is dat het best kan dat ik vroeger veel langer sliep ivm ochtendinname. Het duurde lang voordat de motor echt aan ging nadat ik iets innam, dus ochtenden waren altijd hopeloos. Zelfs gevaarlijk met autorijden. Dus ochtendinname heeft geen enkel voordeel behalve mogelijk meer slapen..

Doordat ik altijd al een extreem avondmens ben geweest, en ik dus extra 'energie' 's nachts inneem, heb ik nu nog energie 'over' in de ochtend en sta makkelijk op. Ik ben niet meer doodmoe bij wakker worden, ook niet na kort slapen, maar ben wel erg buiten adem met traplopen ed. En het is ongezond om altijd kort te slapen.

Heb ik per ongeluk een laat bioritme gecombineerd met een medicatie geinduceerde korte slaap? Word je ook niet slimmer van.

Ik denk dat ik er gewoon wat mee ga experimenteren - om te verlagen. Ik heb best een risico op osteoporose en zit tegen de overgang aan of in, dus dan is een ietsje lagere dosering misschien wel wenselijk. Eens kijken wat dat verder nog doet voor de slaap.
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Bericht door Kris »

Oke, het maakt dus (zeker!) niet uit volgens wetenschappelijk onderzoek, inname in de ochtend of avond.

Ik mail de huisarts nog wel even hierover. Dat van die waarden in relatie tot tijdstip inname vond ik op deze website, terwijl het blijkbaar een spiegel is en een halfwaardetijd van 7 dagen heeft. Wanneer je prikt zou dan ook niet bijzonder veel moeten uitmaken.

Hier de link naar het onderzoek over tijdstip inname:

http://archinte.ama-assn.org/cgi/reprint/170/22/1996

Conclusie van een dubbelblind onderzoek naar tijdstip inname:

Avondinname van levothyroxine wordt geassocieerd met hogere concentraties FT4 en lagere concentraties TSH in vergelijking met eenzelfde ochtendinname van levothyroxine. Deze uitkomst zou betekenen dat een patiënt kan kiezen of hij ’s ochtends of ’s avonds zijn dosis T4 slikt.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Bericht door Kiek »

Maar Kris, de hoeveelheden levothyroxine doen er niet toe, het tijdstip doet er ook niet toe.
Het enige dat je wilt is de j u i s t e dosering voor een persoon om het optimale niveau/de optimale spiegel te bereiken op het juiste moment. (Ik herinner me het woord 'spiegel' van heel lang geleden, en uit oudere nummers van Medisch Contact).
Trouwens, het artikel van Bolk/Berghout was een verfrissende vernieuwing, tegenover de ook al nieuwe maar toen al vastgeroeste richtlijn. Zo kan het dus wel.

Het belangrijkste hier is de farmacodynamiek en -kinetiek van de LT4 die je kunt plaatsen in de context van je behandeling.
Baseer je beslissingen op kennis van de werking van levothyroxine.
Zonder statistisch ritueel.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Bericht door Kris »

Beste Kiek,

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

De huisarts mailde vandaag terug dat hij niet wist dat avondinname prima werkt - zelfs wat betere opname geeft. Hij dacht dat de Tmax dan ook 's nachts zou zijn, wat inderdaad logisch klinkt.

Het is interessante materie. Maar tegelijkertijd maar een van de zovele factoren/systemen die een mens heeft. Het is toch een wisselwerking denk ik, tussen leefstijl factoren en mentale en fysieke processen.

Hartelijke groet, Kris
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Bericht door Kiek »

Nu gooi je dus alles op een hoop en ga je makkelijk middelen.
De artsen doen dat ook zo.
En zijn dus al sinds 50 jaar geen steek verder gekomen.
De logica van de kliniek.

Als je tussen 11 en 12 uur 's avonds je LT4 inneemt kun je zo rond een uur of 3 à 4 's morgens je Tmax bereiken.
Geen wonder dat je dan kort daarna wakker wordt.
Dit T-max gedrag interfereert met je cortisolritme. Dus wordt je vlot wakker.
En je hebt dan geen behoefte om verder te slapen.
Ziedaar je 5.5 uur.

Een gezonde ritmiek laat 's ochtends een hogere TSH zien, en een lagere FT4.
Dat moet je niet bederven door 's avonds je pillen te nemen.
En de boel overhoop te gooien.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie