Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Ik heb na aanraden van een dietist de afgelopen 10 maanden dagelijks Jodium uit kelp 1 x 150 mcg per dag geslikt (sinds mid okt 22). Dit omdat ik weinig vis en koolhydraatbeperkt (ivm PCOS) eet. Ik slik daarnaast ook andere supplementen, omdat ik door een auto-immuun aandoening PA (Pernicieuze Anemie/gastritus) minder goed ijzer en vit d3 en andere b-vit. opneem.
Voor de behandeling van de PA gebruik ik 3x per week b12 injecties. Voor deze behandeling heb ik een periode een sub-klinische schildklier gehad (gediagnosticeerd jaar na beginnen slikken van de pil).

22-05-2018
TSH 0.39 (0,4/4) (iets te snel, was eerder altijd rond de 1/1.5))
vanaf juni 2018 de pil
17-05-2019
TSH 5,59 (0,4/4) (sub-klinisch
(FT4 waarde zou ik even moeten navragen)
)

Dit heeft zich toentertijd weer hersteld, zeker na de behandeling van het b12 tekort, hoewel de schildklierwaardes eerst terugging naar 1,67 (de jaren daarna bleef de TSH wel fluctueren naar alles tussen de 1.7 en de 3.85) en had ik wel nog restklachten als moeheid en spierspanning, kan ook van de PA zijn geweest

28/05/20 (lab ziekenhuis)
TSH 1.67 (0.35 - 4.94)
Ft4 11.5 (9-19)
TT3 2.30 (0.89-2.44)


Een paar maanden terug kreeg ik weer neurologische verschillende klachten, zoals slapende handen, tintelingen in onderarmen en handen, trillen en aften. Maar ook klachten in schouders, pezen, gewrichten en spieren en toegenomen spanning in lichaam/hoofd. Daarnaast gewichtstoename en verandering van lichaamsgeur (niet zweet, meer een andere gehele geur). Ook het blijven hangen in zaken/moeilijk denken kwam naar voren.

Ik heb begin aug wat zaken waaronder mijn schildklier laten testen en deze was idd op het randje van klinisch, ook waren de anti-TPO waardes verhoogd.

1/8/23 (ander lab, nuchter)
TSH 10 mIU/ml (0.27-4.20)
FT4 12.10 pmol/l (11.6-21.9)
FT3 4.31 pool/l (3.08-6.78)
Wel dag ervoor nog D-Biotine 250 mcg genomen, wat mogelijk invloed heeft gehad op resultaat

Thyroid peroxidase as.
91 <34 kU/L


Verder was er sprake van hoog cholesterol/triglyceriden, verder alles ok, ook qua suiker. Ik ben meteen gestopt met alle supplementen, na 3 weken heb ik weer geprikt en was de uitslag verslechtert.

28/8/23 (ander lab, nuchter)
TSH 15,2 μIU/ml (0.27-4.20)
FT4 9,9 (12-22)

Thyroid peroxidase as.
97 <34 kU/L


Ik was gebeld door een vervangend huisarts en advies was om meteen 150mcg Levo te gaan slikken (gebaseerd op gewicht) en dan over 6 weken naar de internist die ook mijn b12 tekort had behandeld (niet endocrinoloog).
Ik gaf aan dat ik een beetje geschrokken was van een 2e auto-immuunziekte, en de vervangend huisarts gaf aan dat ik me ook even eerst kon inlezen en deze week dan nog eerst mijn eigen huisarts kon spreken voor te beginnen.

Na er over gelezen te hebben begrijp nu dat kelp mogelijk een trigger hierin is geweest. Mijn TSH waarde was namelijk een half jaar in april ' 23 eerder gezakt naar 0,99. terwijl deze eerder niet zo laag was gezakt na de 1e x sub-klinisch, ik dacht dat de extra jodium inname dus goed werkte, maar dat blijkt nu anders.

4/4/23 (nuchter)
TSH 0.99 mIU/ml 0.27-4.20


Tevens blijkt dat kelp b12-analogen/pseudo b12 bevat (net als algen, spirulina, tempe, nori en gefermenteerde soja) en die interfereren met B12 opname want ze houden de receptoren bezet voor de opname van de juiste b12. Dit verklaart waarom ik weer last van neurologische klachten, zoals tintelingen in mijn armen en handen kreeg, de afgelopen 10 maanden hebben mijn injecties niet goed gewerkt. De b12 injecties gaan nu weer hun werk doen en de neurologische klachten (tintelingen) worden gelukkig weer minder.

Ik heb wel eerder anti-stoffen in mijn bloed gehad:

24/11/21
TSH-receptor-antilichamen
1,09 IU/l, <0,80 IU/l

Microsomale-antilichamen TPO
33 U/ml, < 34

8/2/22 (ander lab)
Thyroid peroxidase as.
72 <34

6/10/22 (ander lab)
TSH-receptor antistoffen
<0,80 IU/l

TSH 2,69 μIU/ml


Ik spreek mijn huisarts eind komende week, maar ik twijfel heel erg over t nu meteen beginnen van de medicatie en wil tegelijkertijd ook niet onnodig wachten. Ik heb alvast wat vragen ter voorbereiding, waarvan ik hoop dat jullie al iets kunnen beantwoorden.

Zou t kunnen dat ik eerst moet afwachten of mijn schildklier zich zelf weer kan herstellen nu ik gestopt ben met de kelp tabletten?
Of had dat al in die 3 weken moeten gebeuren en is daarvoor de TSH waarde te ver uit range en kan dit alleen door Levo te gaan slikken weer terug naar normaal gaan?

Als ik wel begin met slikken is dan de dosis van 150 mcg niet te hoog is, omdat mijn schildklier wellicht nog redelijk kan functioneren, maar nu dus waarschijnlijk getriggerd/ontstoken(?) iss door de kelp. Loop ik dan eerder risico op hyperen?
De voorgeschreven dosis klopt wel met gewicht en daarnaast heb ik waarschijnlijk wat minder maagzuur ivm de auto-immuun PA.

Ik heb ook afgelopen tijd 5-10 mg proponolol voorgeschreven gekregen, ik lees dat dit mogelijk invloed heeft op de omzetting van levothyroxine in het biologisch actieve T3- hormoon. Het betreft wel een lage dosis en was niet dagelijks. Is dit wellicht ook van invloed geweest?

Hoewel ik me de afgelopen weken nog redelijk voelde qua energie, is afgelopen week de moeheid toegeslagen (misschien omdat ik het nu weet?). Maar wel zodanig dat ik na 16h eigenlijk op ben en niet veel meer kan, koffie werkt ook niet meer echt voor energie. Ook sluipen sombere gevoelens, moedeloos, futloos en ook soms geïrriteerdheid erin. Daarnaast ben ik duizelig, vooral bij opstaan. (geen last van kouwelijkheid, geen obstipatie, wel langzamer metabolisme)
Kan het niet slikken schade geven, ook op korte termijn?

Als je begint met de medicatie en de schildklier gaat weer naar behoren werken, door de levo, maar ook omdat bv de trigger/ontsteking door de kelp/hashimoto weg is, kun je dan ook weer stoppen met de levo, of is dat lastiger als je eenmaal bent begonnen? en zien ze dat aan je waardes?

bedankt alvast!
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Ik heb over de jaren bij verschillende labs laten prikken, dus die waardes zijn wellicht wat lastig met elkaar te vergelijken. Ik kon 4 uitslagen uit hetzelfde lab vinden onder soortgelijke omstandigheden. Dit was ook voor de periode van het slikken van de kelp tabletten, dus hopelijk geen interferentie in de waardes. Is het van waarde om een set point te bepalen van voor start medicatie?

03/09/21 ziekenhuis, nuchter, 08:36h
TSH 3,61 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,9 (9-19)
TT3 2,9 (0.89-2.44) (verhoogd)
11/10/21 ziekenhuis, niet nuchter? 11:36h
TSH 1,69 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,8 (9-19)
TT3 2,2 (0.89-2.44)
6/12/21 ziekenhuis, nuchter 09:32h
TSH 3,85 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,8 (9-19)
26/04/22 ziekenhuis, nuchter 10:34h
TSH 2,53 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,4 (9-19)
Totaal T3 1.8 (0.89-2.44)
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door Kiek »

Welkom Nicky,

Je hebt in 2021 en 2022 een aantal TSH/FT4's in hetzelfde lab laten bepalen (2de bericht).
Deze waarden lijken niet zo abnormaal.
Je FT4 is standvastig, want de TSH doet alles om je FT4 in de juiste positie te houden, zodat er voldoende FT3 gefourneerd wordt op dat moment.
Je waarden dansen om elkaar heen.

Je eerste bericht vind ik best ingewikkeld.
Dat komt met name vanwege de gebruikte stoffen.
Biotine kan een wisselwerking hebben met een labmeetmethode dat vervolgens niet goed de schildklierstoffen kan meten.
Het kan dus een onjuiste labuitslag tot gevolg hebben.
Daar zit je dan met je goeie bedoelingen...

Stel dat je op grond van de uitslag aan de levothyroxine gaat, dan kun je ieder moment deze pillen voorgoed staken. Je schildklierfabriek zal zich wel weer opnieuw moeten instellen op noeste arbeid.
Levothyroxine is T4. Het spulletje tracht je T4 op te krikken.
Dat kan n i e t met een beetje levothyroxine. Zodra je een beetje doorslikt, omdat je een beetje tekort komt, dan zal de TSH een paar uur iets dalen.
Die daling zorgt ervoor dat de resterende werking van je schildklier minder gestimuleerd wordt door de TSH. Hierdoor produceert je schildklier de hoeveelheid van die dag geslikte dosis minder per 24 uur.
Iemand met een beetje hypo, kan dus niet volstaan met een beetje levothyroxine.

Gelukkig bestaat er in NL geen jodiumtekort, dankzij de rationele aanpak van de beroemde Schijf van Vijf.
https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... nnen-.aspx
Heeft je dietiste andere redenen om jodiumtabletten te gebruiken?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Beste Kiek,

Dank voor je snelle respons!
De uitslag van 28 aug is niet meer beinvloedt door supplementen. Want daar was ik op dat moment 3 weken mee gestopt. Dan had de lage dosis Biotine iig geen invloed meer. De kelp is dan ook uit je lichaam, maar de trigger van het langdurig dagelijks kelp nemen is natuurlijk waarschijnlijk wel al gebeurt in de schildklier.
Mijn vermoeden is dat door de onderbehandeling van de andere auto-immuun aandoening mijn schildklier is gaan opspelen. Dat is eerder ook gebeurt in 2018. Na start behandeling met de b12 is dat snel bijgetrokken. Mijn hoop is dat nu ik weer goed behandeld wordt met de b12 de schildklierfunctie zich hopelijk ook weer kan herstellen. De vraag is kan deze dat op eigen houtje met zulke verhoogde TSH en verlaagde T4 waardes of moet dit sowieso met behulp van Levo en daarna kijken of deze dit weer zelfstandig kan.

Deze waardes van 28/8 zijn wel correct, zonder invloed van supplementen

28/8/23 (ander lab, nuchter)
TSH 15,2 μIU/ml (0.27-4.20)
FT4 9,9 (12-22)

Thyroid peroxidase as.
97 <34 kU/L

Qua inname jodium, dit was toen beredeneerd uit geen inname van brood met bakkerszout en vis. Ik zie nu ook dat dit ook zonder deze voeding wel was goedgekomen qua jodium uit voeding, aangezien ik wel eieren en yoghurt eet.

Fijn om te horen dat er ook weer met de Levo gestopt kan worden indien blijkt dat de schildklierfunctie zich weer herstelt na goede behandeling van de andere auto-immuun aandoening.
Is dat iets wat een internist makkelijk kan zien aan de bloedwaardes op medicatie?

Wat houdt dansen van de waardes in? Is dit positief/negatief en zegt dat iets over de gevoeligheid van mijn schildklier op veranderingen?

Houdt een verhoogde TSH/verlaagde T4 icm anti-stoffen automatisch Hashimoto in?

Bedankt alvast!
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door Kiek »

Een getriggerde schildklier door wat dan ook, kan mogelijk iets van antistoffen veroorzaken.
Ik ken geen voorbeelden van een onzorgvuldig behandelde autoimmuunziekte die een andere klier meesleept in de malheur.
Het lijkt me trouwens rampzalig om op die manier uit.elkaar..te---vallen--..!
Zo'n akelig verontrustend beeld ligt helemaal niet voor de hand.
Nimmer gehoord.

Men meent wel dat er een bepaalde gevoeligheid bestaat binnen families met verschillende autoimmuunziekten.
Een aangeboren genafwijking, denk ik dan. Zo bestaan er verschillende autoimmuunziekten aan mijn familiekant, zowel bij de vorige generatie als in de volgende generatie. Valt prima mee te leven.

Je huidige waarden:
28/8/23 (ander lab, nuchter)
TSH 15,2 μIU/ml (0.27-4.20)
FT4 9,9 (12-22)
Thyroid peroxidase as.
97 <34 kU/L

Stel je hebt een gemiddelde schildklierhuishouding, dan lijkt je berekende FT4-set point in de buurt te liggen van rondom de 14.5 pmol/l met een TSH van ca. 1.4 mU/l.
Je komt nu FT4 tekort: van 10 pmol/l moet je klimmen naar ca.14.5 pmol/l.
Als je dan nuchter prikt, dan is 13.5 ook okee. Na het slikken van levothyroxine gaat je FT4 immers omhoog. Die FT4 van 14.5 pmol/l is een gemiddelde over 24 uur.
Maar je anti-TPO-antistoffen zijn zeker niet erg hoog.
Meestal zijn de anti-TPO bij een Hashimoto in vele honderden te tellen, of zelfs duizenden.

Je internist/huisarts kan niet zien of je schildklier weer zelfstandig aan het werk gaat.
Dat kan uitsluitend door b.v. af te spreken over een jaar een week te stoppen met de levothyroxine.
Dag 0 prikken en dag 8 's ochtends vroeg wederom nuchter prikken.
Bij goede afloop plak je er een week zonder levothyroxine aan vast.
Bij slechte afloop start je dezelfde dag wederom met je levothyroxine, de eerste 3 dagen een dubbele dosis.
Na een week ben je weer ingesteld.
De artsen zijn tot op de dag van vandaag in staat om je 6 weken zonder levothyroxine te laten rondlopen, om pas na 6 weken aan lab te zien dat je schildklier definitief ingestort is. Zo staat in de richtlijn.
Vervolgens mag je dan zes weken op je oude dosis verder om op je FT4 weer op te bouwen.
Dit levert je 12 weken van verval op.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Dank voor het verhelderende antwoord!
De link met b12 tekort en schildklierproblematiek wordt wel gemaakt op SON, maar het wil idd niet zeggen dat de 1 de ander uitlokt.

Stel dat ik nog 2 weekjes wacht met medicatie beginnen en eerst opnieuw laat testen en er zit verbetering in, is het dan de moeite waard om het meer tijd te geven? Of breng je dan onnodig schade aan je lichaam?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door Kiek »

Wel nee, uitstel van pillen bij een bewezen hypothyreoïdie is een tijdelijke pech voor je geestelijke vermogens, en mogelijk voor je spieren, en het resultaat van je spijs- en andere stoffenvertering.

Je moet niet denken aan permanente schade aan je lijf bij een hypothyreoïdie.
Je zult wel minder alert zijn.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Dat is fijn om te weten!

Mijn eigen huisarts gesproken. ze raadde aan om wel meteen te beginnen, en dit verhaal mee te nemen naar de internist over 6 weken.
Ze twijfelde over de hoogte van de startdosis van 150mcg, ook gezien de mogelijke invloed van de kelp.
Qua gewicht zou ik op 175 mcg komen. Maar bij vrouwen is dit max 150 mcg.

Alleen kijkt ze minder naar gewicht gaf ze aan, en zou eerder beginnen met 75 mcg en dan langzaam ophogen in dit geval.
De Pernicieuze Anemie was wel weer een reden om wat hoger te beginnen, wegens mogelijkheid tot minder maagzuur en daarmee misschien mindere opname medicatie.
Andere mogelijkheid was ook om te beginnen met de door haar collega voorgeschreven dosis van 150 mcg (die ik nu thuis heb liggen) en bij klachten van hyper contact opnemen met haar.

Kiek, heb jij hier nog eventueel raad in?
Heel erg bedankt voor het meedenken!
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door Kiek »

Je huisarts meent dat je direct aan de levothyroxine moet.
Jij en zij kennen de omstandigheden waarin jij je bevindt.
Je huisarts zal haar redenen hebben om je te pushen.
Misschien heb je ernstig hart- en vaatlijden in de familie, en moet je veel te hoge cholesterol in bedwang gehouden worden.
Dan kan ik best iets van versnelling begrijpen.

Maar waarom waarschuwt deze huisarts je niet tegen het slikken van middelen uit een rariteitenkabinet?
Zoals kelp, enzo?
Je hebt het over een uitstel(letje) van nota bene slechts 2 weken.
Heeft je huisarts misschien te lang gewacht met het aanvragen van je schildklierwaarden, dat ze zich nu lam geschrokken is?
En denkt ze dat diezelfde kelp misschien je hypothyreoïdie veroorzaakt en een blokkade heeft neergezet?
Dat is erg onwaarschijnlijk. Je hebt nog een flinke bodem FT4 van 10 pmol/l. Daarnaast reageert je TSH zoals verwacht. Dit lijkt dus niet veroorzaakt door een overmaat van jodium.

Het zou je toch maar overkomen, een hypothyreoïdie als gevolg van een overmaat aan jodide.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Het is iets genuanceerder gegaan 😊
Het gebruik van de jodium/kelp is idd heel jammer, maar helaas reeds gebeurd. Hier wist zij niets van.
Ze weet tevens niet wat de invloed van de extra jodium/kelp is geweest. Ze denkt juist dat de schildklierproblematiek, zoals hashimoto al eerder speelde en ik ben ook al eens eerder sub-klinisch geweest.
Ik moet niet nu beginnen van haar, ik mag ook wachten (we hebben t niet gehad over 2 weken weer testen). Maar 6 weken wachten op de internist vond ze wat lang (eerder kan helaas niet).
Ze vroeg daarop naar mijn klachten (moe, minder alert, warrig, duizelig) en gaf daarop aan het advies dat zij wel zou starten. En daarna er met de internist er naar te kijken. De internist heeft meer verstand van de combi van auto-immuun aandoeningen.
Ze twijfelde alleen over de hoogte van de voorgeschreven dosis. (75 of 150 of iets ertussenin)

Wat bedoel je precies met "Je hebt nog een flinke bodem FT4 van 10 pmol/l. Daarnaast reageert je TSH zoals verwacht. Dit lijkt dus niet veroorzaakt door een overmaat van jodium."?

Bedoel je dat er nog redelijk wat FT4 is en de kans juist nog aanwezig/groot is dat de schildklier zich nog zelf kan herstellen zonder medicatie?
Of bedoel je juist dat bij deze waardes er duidelijke schildklierproblematiek (hashimoto/hypo) speelt en het normaal is om bij deze waardes te starten met de medicatie? En dat de kelp/jodium er los van staat?

Ik probeer je goed te begrijpen 😊
Plaats reactie