Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door Kiek »

Ik vroeg mij alleen af of ik ook na 5 weken bloed kan laten prikken? of is het nu handiger om dan ook die 6 weken af te wachten, voor een eerlijker beeld, ook naar de internist toe?
Ik las ook dat lichamelijke klachten langer de tijd nodig hebben dan de bloedwaardes om te verbeteren, dus wellicht kan ik pas na 6 weken echt zeggen of deze dosis goed is voor mijn (rest)klachten?
Die 6 weken is geen wet van Meden en Perzen. Het is een gemiddelde.
Deze 6 weken hebben eigenlijk niets met je klachten te maken.
Het gaat dan om het bereiken van het maximale effect in jouw lijf bij deze dosis.
Misschien heb jij in werkelijkheid al na 5 weken het maximale effect bereikt.
Of zit je pas na 7 weken op je stabiele niveau. Het varieert van ca. 4 tot ca. 9 weken.
Het stabiele niveau is het doel van die gemiddelde wachttijd van 6 weken.

Het kan allemaal sneller, maar artsen snappen dat nog niet zo goed.
Dat komt nog wel.
Het belangrijkste is dat jij je eigen T4-criteria goed leert kennen.
Want jij hebt er je hele leven mee te maken.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Helder verhaal, ik heb na 6 weken slikken van de verhoging van 100 naar 112 mcg Levo weer opnieuw bloed laten prikken.
Het lijkt erop dat er niet zoveel veranderd is qua FT4 waarde
Een aantal klachten zijn verbeterd, dus de ophoging bevalt me beter, maar aantal klachten blijft (broze nagels, haarverlies, inwendig trillen)
twijfel om te vragen of ik nog een keer moet ophogen omdat deze ophoging al veel klachten verbeterde
maar gezien mijn eerdere geschatte setpoint met juist een lager FT4 van 14.5 zou t ook kunnen dat ik al te hoog zit

06-12-2023
tijd: 08:06 nuchter (na iets meer dan 24 uur inname laatste medicatie)
TSH 2.24 mIU/L Referentiewaarde 0.35 - 4.94
FT4 15.0 pmol/L Referentiewaarde 9-19

19/10/23
08:11, nuchter (na iets meer dan 24 uur inname laatste medicatie)
TSH 2,5 (0,35-4,94)
FT4 15,1 (9-19)
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door Kiek »

Je set point wordt gemeten met een aantal waarden die vergelijkbaar zijn, want dezelfde referentiewaarden.
Jij hebt bijzonder weinig variatie in je waarden. Het zit op een kluitje.
Meestal hebben mensen een uitgesproken hypothyreoïdie.
Dat is wat handiger af te lezen. Extremere waarden geven een helder beeld.

Soms wordt een labmeetapparatuur opnieuw geijkt. Dat kan betekenen dat de waarden ietje verschuiven, zonder dat de referentiewaarden wijzigen.

Je set point wordt op dit moment met de geringe variatie gemeten op 14.77 pmol/l.
Dit schrijf ik hoe m'n hoedje staat, de ene keer als 14.5 en de andere keer 15 pmol/l, en een volgende keer misschien als 14.7 pmol/l. Voor artsen is alles goed tussen ca. 10-22 pmol/l.
Voor mij niet.
Dit geldt dus voor je waarden uit één lab, met dezelfde referentiewaarden, dus gemeten met dezelfde apparatuur, en de gevraagde prikcondities.
Je set point staat in het lab niet op 14 of op 15.5 mU/l.

Gezonde schildklierwaarden zijn chronisch in beweging, cirkelend rondom het set point. Als een knikker op een schoteltje die steeds via het laagste punt in het midden de andere kant opklimt. Chronisch in beweging zo nu en dan sterk, afgewisseld met wat rustiger bewegingen. Maar altijd via dat middelste punt, het set point.
Dat geldt voor een gezonde schildklierhuishouding, als voor eentje die gevoed/gestuurd wordt met levothyroxine.
De oorspronkelijke gemiddelde behoefte wijzigt niet.

Bij jou gaat het erom of je klachten van dufheid bij je matige subklinische hypothyreoïdie verbeterd kunnen worden met levothyroxine.
Soms is dat voor het leven van iemand de moeite waard. En soms maakt het geen donder uit.
Dezelfde situatie kan dan ook nog voor en door twee mensen verschillend beoordeeld worden.

Dag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Dank Kiek voor je verdere uitleg van de werking van je Ft4 en je setpoint!

Zoals ik je uitleg interpreteer is dat ik eigenlijk met een waarde van 15.0 pmol/ na 24 uur laatste inname medicatie waarschijnlijk al boven het door jouw berekende set-point zit na inname van de medicatie en het grote deel van de dag. Dit zou misschien verklaren waarom ik nog klachten ervaar en betekenen dat ik wellicht juist minder moet slikken, zelfs minder dan 100 mcg, alhoewel ik bij die dosis meer klachten ervaarde.
Dus mss juist een dosis van 87mcg (als het steeds in stappen van 12,5 mcg gaat)

Daarnaast heb ik eigenlijk maar 2 recente echte waardes onder precies dezelfde omstandigheden en hetzelfde lab genomen, (los van eventueel geijkte apparatuur tussendoor).

Ik wil graag kijken of ik nog iets kan met deze klachten die ik nog ervaar.
Dus rest de vraag ga ik meteen omlaag met de dosis en dan gelijk met 25mcg?
Of, gezien ik reeds op 112 mcg zit en mijn waardes niet heel erg schommelen, zou ik logischerwijs denken, eerst proberen op te hogen om te kijken wat 125 mcg doet qua klachten?
De vorige ophoging gaf me juist minder klachten wat mij doet denken dat het een goede stap was ondanks lager geschat setpoint,
als het nu niet verbeterd qua klachten of zelfs verergert, is dat wellicht een bevestiging dat ik juist naar beneden moet met de medicatie,
als klachten wel verbeteren is dat mss een bevestiging dat die dosis beter past?

Ik hoop dat mijn beredenering klopt en ik je verhaal zo goed heb begrepen :)

Veel dank voor het meedenken!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door Kiek »

Experimenteren is het beste dat je kunt doen.
Inderdaad, nu praktische ervaren wat voor jou een te hoge dosis is, vanwege je huidige al hogere dosis.
Het set point geeft in zekere zin de grenzen aan van het gemiddelde punt van je speelgebied.
Beschouw het als een baken. Je moet niet op 17 pmol/l gaan zitten, nuchter 24h na laatste LT4. Dan zou je chronisch 24/24 hyperen. Dat is niet gezond voor je gestel.
Evenmin op 13 pmol/l. Dat is overmoedig te min.

Desondanks is het leerzaam juist bewust die hogere en lagere gebieden te verkennen.
Dat geeft ervaring die rijker is dat het T4-pillen gepruts zonder doel.
Overigens ook afhankelijk van leeftijd.
Aanvankelijk geeft een iets hogere FT4 een prettiger effect, terwijl je op latere leeftijd liever op of vlak onder set point zit (is mijn ervaring).

Mensen met een gezonde schildklierhuishouding hebben 's nachts een hogere TSH, om de FT4 bij te laden, als een flinke duw voor op dat moment belangrijke interne akties. Een 24-uurs ritmiek.
Mensen met een hypothyreoïdie hebben er veel meer aan om hun T4-pillen 's ochtends vroeg in te nemen, om in de aansluitende uren maximaal te profiteren van de hogere FT4.
Dit is een argument tegen het avondslikken van levothyroxine.

Afijn, meer kennis over schildklierhormonen en de werking ervan geeft meer vertrouwen in je doseringswereld.
Niet rigide, maar losjes binnen de grenzen van het setpoint.
Dus, in tegenstelling tot de mening van onze endocrinologen:
- nimmer zijn alle waarden binnen normaal goed.
- immer is een klein gebiedje binnen deze waarden voor jou het best.

Prettige dag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Beste Kiek,

Zou jij nogmaals willen kijken naar de set-point?

Na 6 weken op 125mcg zit ik op:

29/01/24, 08:40h
Tsh 1,33
Ft4 14,7

Vorige waardes

06-12-2023
tijd: 08:06 nuchter (na iets meer dan 24 uur inname laatste medicatie)
TSH 2.24 mIU/L Referentiewaarde 0.35 - 4.94
FT4 15.0 pmol/L Referentiewaarde 9-19

19/10/23
08:11, nuchter (na iets meer dan 24 uur inname laatste medicatie)
TSH 2,5 (0,35-4,94)
FT4 15,1 (9-19)

Uit t zelfde lab als de vorige 2 waardes, allen nu om 08:40h laten prikken, nuchter, dus ietsjes later dan de vorige 2 x

Dank!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door Kiek »

'k Heb nu je laatste 6 waarden genomen, Nicky.
De oudere waarden heb ik uit de app gehaald.
Je set point blijft onveranderlijk in hetzelfde gebiedje: nu 14.74 - 1.51.
De app geeft de combinatie van deze labwaarden toch slechts een 6.4 van de 10. Wel voldoende, maar net aan.
Bijlagen
NickyRosaFebr2024.jpg
NickyRosaFebr2024.jpg (39.58 KiB) 854 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Hoi Kiek,

Dankjewel!
Wat betekent t precies? Dat ik omhoog nog kan qua medicatie of juist naar beneden?

Zou kunnen dat de oudere waardes dan de laatste 3 uit n ander lab komen?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door Kiek »

Hallo NickyRosa,

Of je dosis omhoog of omlaag gaat, of je dosis blijft zo, hangt af van je gevoel.
En van de werkelijke situatie, die jij alleen kent.
Jij bent degene die kiest.

Je laatste drie waarden verschillen nauwelijks.
Als je je redelijk/goed voelt, dan is er geen reden om je dosis te wijzigen.
Denk ik.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Ha Kiek,

Bedankt, daar kan ik wat mee!
Uit nieuwsgierigheid, betekent t nog iets dat de waardes zo weinig verschillen per ophoging?

Kan t nog een teken zijn dat mijn eigen schildklier nog meedoet?
En bijvoorbeeld nog de moeite om te kijken wat mijn eigen schildklier doet zonder medicatie?

Dank!
Plaats reactie