Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Beste Kiek,

Ik heb inmiddels de afspraak met de internist gehad en bloed laten prikken.

dit is de waarde op 100 mcg levo na (bijna) 6 weken slikken

19/10/23 08:11, nuchter (na iets meer dan 24 uur inname laatste medicatie)
TSH 2,5 (0,35-4,94)
FT4 15,1 (9-19)

Hoewel veel verbeterd is, ervaar ik nog steeds klachten van moeheid, haaruitval en enkele andere a-specifieke klachten zoals last van maagzuur etc waarvan ik niet weet of deze gelinkt zijn aan de schildklier.
Ik spreek de internist dinsdag weer. Ik zou graag willen vragen om nog op te hogen om te kijken of deze laatste klachten weggaan.

Gaat dit in kleine stappen van 12,5 of kun je meteen met 25mcg of 50 mcg omhoog?
Kun je de eerste dagen tijdelijk meer slikken om sneller op de juiste dosis te komen?

Als ik het vergelijk met mijn eerdere waarden zonder medicatie uit tzelfde lab, dan lijkt mijn setpoint juist op een hogere TSH waarde te liggen, dus dan zou ik eerder niet moeten ophogen, maar de medicatie moeten verlagen. Maar goed, die waardes waren op andere tijden op de dag geprikt en zonder medicatie. Dus ik weet niet of je die kan meenemen in dit verhaal en nu al je set-point kan bepalen.

waardes zonder medicatie
03/09/21 nuchter, 08:36h
TSH 3,61 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,9 (9-19)
TT3 2,9 (0.89-2.44) (verhoogd)
11/10/21 niet nuchter, 11:36h
TSH 1,69 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,8 (9-19)
TT3 2,2 (0.89-2.44)
6/12/21 nuchter 09:32h
TSH 3,85 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,8 (9-19)
26/04/22 nuchter 10:34h
TSH 2,53 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,4 (9-19)
Totaal T3 1.8 (0.89-2.44)

Bedankt!
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Misschien goed om erbij te vermelden dat ik sinds een ongeveer drie kwart jaar 5-10mg proponolol slik naar behoefte, dus dat komt neer op ongeveer 3-4 x per week. Niet op een vast tijdstip (dus soms binnen 4 uur na inname levo en soms na 4 uur inname levo)
Ik begrijp dat dit invloed kan hebben op de FT4 waarde?
Moet ik dit vermelden bij de internist?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door Kiek »

Hallo Nicky Rosa,


Onderaan tref je info over de propranolol uit de Thyroidmanager.
Als je 3 à 4 pilletjes per week slikt voor het een of het ander, waarom dan niet met 4 of 3 halve pilletjes?
Het idee dat je 3 of 4 pilletjes (of halve) ergens voor slikt, kan belangrijker zijn dan het effect ervan.

In je lijst zie ik zo nu en dan de TT3 staan.
Waarom zou die bepaling dienstig zijn voor jou in de spreekkamer of voor een arts, behalve voor onderzoeksdoeleinden?

Het zegt hooguit iets over de bindingsdynamiek op dat willekeurige prikmoment.
Het zegt niets over de voor de mens praktische stand van zaken.
Mensen met een nauwelijks meetbare FT4 kunnen zelfs nog een ruim meetbare hoeveelheid TT3 in hun bloed hebben.
En desondanks zowat comateus de wereld rondstappen.
Je kunt alleen iets zeggen over de vrije fractie ervan.
Waarom?
De TT3 is de voorraad, die niet metabool aktief is. Een geringe fractie van de TT3 - ca.0.3%- is ongebonden en vrij te verhandelen.
Ter vergelijk: van de TT4 komt slecht 0.02% vrij om activiteiten te ontplooien.
Dit verschil tussen FT4 en FT3 is er natuurlijk niet voor niets.

Je hebt dus in de spreekkamer wél iets aan de FT3 en niets aan de TT3!

Hartelijke groet,
Kiek


https://www.thyroidmanager.org/chapter/ ... -function/

Propranolol. Propranolol, a ß-adrenergic blocker, is commonly used as an adjunct in the treatment of thyrotoxicosis Propranolol is usually used in the treatment of cardiac arrhythmias, angina and hypertension. Information regarding its effects on thyroid hormone action, and application in the symptomatic treatment of thyrotoxicosis is found in Chapters 3 and 11, respectively.

Propranolol does not affect the secretion or overall turnover rate of T4, nor TSH release or its regulatory mechanisms.349,350 A small to moderate lowering effect on serum T3 has been reported in euthyroid subjects as well as in patients with hyperthyroidism or with myxedema under L-T4 replacement therapy.243,245,351,352 Reciprocal increases in serum rT3 and 3',5'-T2 levels have also been reported.352 Such data, combined with the finding by some investigators of minimal increases in serum T4245 levels, suggest a mild blocking effect of this drug on the 5'-deiodination of iodothyronines. This effect does not appear to be related to the ß-adrenergic-blocking action of propranolol, since other ß-blocking agents do not share the deiodinase-blocking property and yet are effective in treating symptomatic thyrotoxicosis.353,354 The beneficial effects include the reduction of tachycardia, anxiety, and tremor 355-357 although the metabolic effects of thyrotoxicosis remain unaffected.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Beste Kiek,

Dank voor je snelle reactie!

Ik slik deze lage dosis proponolol om een andere reden, namelijk wegens een tremor in de handen. Hiervoor werkt de proponolol gelukkig afdoende met een lage dosis en is niet dagelijks nodig. Soms is 5 mg afdoende en als niet, dan is 10mg dat vaak wel. Of het een placebo effect betreft, geen idee, maar wel erg prettig om zonder tremor met mijn handen te kunnen werken :)
Ik begrijp uit je link en info dat het slikken van proponolol niet van invloed is op de waarde van de TSH of FT4, dus goed om te weten!

Waarom destijds ook de TT3 is meegeprikt bij de schildklier waardes is mij niet helder, de internist was toen bezig om meerdere zaken uit te sluiten rondom een andere auto immuun aandoening. Dus er werd toen een hele rij aan zaken getest.
Ik vermelde het nu alleen in de labwaardes van toen om volledig te zijn. :)

Kun jij wellicht nog iets zeggen over mijn huidige waarde op 100 mcg levo na (bijna) 6 weken slikken?

19/10/23 08:11, nuchter (na iets meer dan 24 uur inname laatste medicatie)
TSH 2,5 (0,35-4,94)
FT4 15,1 (9-19)

Hoewel dus veel verbeterd is, ervaar ik nog steeds klachten van moeheid en haarverlies etc.
Ter voorbereiding op mijn gesprek met de internist zou ik graag willen bespreken of t slim is om nog op te hogen qua dosering om te kijken of deze laatste klachten hiermee weggaan.
Stel je hebt een gemiddelde schildklierhuishouding, dan lijkt je berekende FT4-set point in de buurt te liggen van rondom de 14.5 pmol/l met een TSH van ca. 1.4 mU/l.
Je komt nu FT4 tekort: van 10 pmol/l moet je klimmen naar ca.14.5 pmol/l.
Als je dan nuchter prikt, dan is 13.5 ook okee. Na het slikken van levothyroxine gaat je FT4 immers omhoog. Die FT4 van 14.5 pmol/l is een gemiddelde over 24 uur.
In een eerdere reactie benoemde je dat igv een gemiddelde schildklierhuishouding mijn waarschijnlijke setpoint qua FT4 rond de 14,5 pmol/l zou kunnen liggen, daar ben ik nu al (FT4 15,1), alleen was dat berekende setpoint wel met een lager TSH van ca. 1.4 mU/l. waar deze bij mij nu nog op 2,5 mU/l.ligt.
Dus vandaar mijn twijfel of ophogen wel een slim idee is?
eerdere schildklierwaardes zonder medicatie
03/09/21 nuchter, 08:36h
TSH 3,61 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,9 (9-19)
11/10/21 niet nuchter, 11:36h
TSH 1,69 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,8 (9-19)
6/12/21 nuchter 09:32h
TSH 3,85 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,8 (9-19)
26/04/22 ziekenhuis, nuchter 10:34h
TSH 2,53 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,4 (9-19)
Veel dank!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door Kiek »

Beste NickyRosa,

Het gaat over vergelijking van schildklierwaarden, uitsluitend bepaald in één lab.
Je maakt helaas gebruik van verschillende labs.
Dat is jammer.
Want ik kan geen waarden vergelijken uit verschillende labs.
Een 14 of 12 in het ene lab kan een 16 of een 13 in een ander lab zijn.
Kom weer eens terug als je een rijtje hebt uit een en hetzelfde lab.

Tot een volgende!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Ha Kiek,

Al deze onderstaande genoemde waardes zijn uit hetzelfde lab van hetzelfde ziekenhuis, geen extern lab aan te pas gekomen :)
(waardes uit andere labs heb ik niet in dit rijtje opgenomen)

1e labwaarde na start medicatie
19/10/23 08:11, nuchter (na iets meer dan 24 uur inname laatste medicatie)
TSH 2,5 mIU/l (0,35-4,94)
FT4 15,1 (9-19)

eerdere schildklierwaardes uit 't verleden zonder medicatie
03/09/21 nuchter, 08:36h
TSH 3,61 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,9 (9-19)
11/10/21 niet nuchter, 11:36h
TSH 1,69 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,8 (9-19)
6/12/21 nuchter 09:32h
TSH 3,85 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,8 (9-19)
26/04/22 ziekenhuis, nuchter 10:34h
TSH 2,53 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,4 (9-19)

Ik snap nu wel je punt dat het eerder gegeven geschatte set-point gebaseerd was op gegevens van een ander lab, dus dat je dat setpoint niet kunt vergelijken met t berekende setpoint van dit lab.

Veel groeten,

Nicky
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door Kiek »

Hallo Nicky Rosa,

Hier een curve waarmee je misschien uit de voeten kunt.
Set point 14.5/1.2.
Met een groot voorbehoud.
'k Heb de 5 waarden gebruikt uit één lab, met daarbij je hypowaarde 15.2/9.9.

Bij jou gaat het om een subklinische hypothyreoïdie.
Je zult soms vast op eigen benen (zonder de levothyroxine) een 14 pmol/l kunnen bereiken.
Misschien voel je je zekerder met levothyroxine met als doel zo'n zelfde 14 pmol/l (nuchter > 24 uur na laatste levothyroxine).

En hou je ver van alto-toestanden als kelp en andere rommel om je schildklierhuishouding te manipuleren.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
NickyRosa Okt2023.jpg
NickyRosa Okt2023.jpg (39.32 KiB) 21498 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Dank!

Ik had juist de waardes van hypo uit t lijstje gehouden omdat die van n ander lab waren :)

Bij een TSH van 15 ben je niet meer subklinisch toch?

Qua setpoint: Ft4 zit ik dus nu al op 15,1, dus al goed. maar de tsh kan nog omlaag.
De internist was al tevreden met deze huidige waarde van 2.5 tsh, 15,1 ft4, maar gezien de restklachten ga ik n stapje omhoog naar 112,5 mcg ipv 100 mcg.

Ik kan pas maandag de nieuwe medicatie ophalen. Heeft t zin om 2 dagen 150 mcg te slikken (die heb ik nog liggen, naast de 100 mcg) en dan over te gaan op 112mcg?

Veel dank!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door Kiek »

Qua setpoint: Ft4 zit ik dus nu al op 15,1, dus al goed. maar de tsh kan nog omlaag.

Je schildklierhuishouding heeft tot doel je FT4 op een juist peil te houden, zodat er voldoende T3 beschikbaar is.
Daarom slik je T4.
In een normale huishouding gaan die bewegingen de hele dag/nacht door, in een dagelijks individueel ritme.
Bij jou is het nu een slikritme dat de waarden bepaalt. Dus een kunstmatig ritme.
Je TSH is het gereedschap om de FT4 omhoog of omlaag te schroeven. Die TSH voel je niet.
Je set point is nog geen 15 pmol/l. En je zit nu al op de 15.1 <- 24 uur nà je laatste levothyroxine/T4.
Hou dat in de gaten. Daar ligt je focus. Niet op je TSH.
Je hebt dus nu een FT4 die gedurende 24 op 24 uur boven je set point ligt.
Dat geeft ook klachten.

Op welk tijdstip ga je naar het lab? De meeste waarden zijn geprikt tussen half negen en half twaalf.
Dit is belangrijk om je waarden goed te beoordelen. Een verschil in priktijd betekent een verschil in waarde.

Nogmaals, je FT4 is je focus.
En niet je TSH. Dat is een stuurmiddel/een gereedschap.
Je zou je dus nu kunnen afvragen of je 'rest-klachten' wel restklachten zijn met zo'n ruime FT4.
Een experiment naar 112.5 kan natuurlijk geen kwaad, zolang je maar niet uit de bocht vliegt.

Hoe weet je of je restklachten hebt?
Ik ben daar nooit achtergekomen.
Je kunt moe zijn door een beetje hypo en ook door een beetje hyper.

Ja, omdat je een snel resultaat wil hebben naar (denk ik) een hyperige waarde, zou je je 150-igjes gedurende 2 dagen kunnen slikken. Let dan op de tijd ca. 3 à 4 uur na het slikken. Op dat moment piekt je FT4. Vlak daarna zakt je FT4 volgens halfwaardetijd tot de volgende ochtenddosis.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Dank voor de feedback, ik was idd gefocussed op de TSH, goed om te weten dat eigenlijk de FT4 meer van belang is.

Ik heb 1x 150 mcg geslikt, 3 a 4 uur later voelde ik me fantastisch, energiek en actief, ik ben de dag erna de 112mcg gaan slikken.
Ik ben nu bijna 4 weken verder en voel me gelukkig een stuk beter, dus het lijkt goed te gaan.

Qua klachten lijkt t me idd lastig om te zien of het nu hypo of hyperklachten zijn.
Moeheid en inwendig trillen zijn wel minder geworden.
Haarverlies lijkt ietsjes minder te worden, maar lastig om te meten.
Mijn gezicht is minder rond geworden.
Ik ben wel iets pittiger, maar ook stuk vrolijker en enthousiaster. Vriend is er blij mee.
Met de 100mcg ging mijn cyclus naar de 28 dagen (fluctueert bij mij altijd, normaliter om de 31 dagen) Even kijken wat dit nu gaat doen met de 112mcg.
Het gekke is dat mijn nagels alleen in het allereerste begin van de medicatie, dus 2-3 weken nadat ik startte met de 100mcg harder werden (normaal heel zacht), toen voor het eerst lange harde nagels. Maar dat is helaas tijdelijk geweest, nu weer zacht en ook met de ophoging naar 112mcg.

Ik weet nu van dit forum dat ik om 8 uur, nuchter en 24 uur na laatste dosis moet prikken.
Ik vroeg mij alleen af of ik ook na 5 weken bloed kan laten prikken? of is het nu handiger om dan ook die 6 weken af te wachten, voor een eerlijker beeld, ook naar de internist toe?
Ik las ook dat lichamelijke klachten langer de tijd nodig hebben dan de bloedwaardes om te verbeteren, dus wellicht kan ik pas na 6 weken echt zeggen of deze dosis goed is voor mijn (rest)klachten?

Veel dank!
Plaats reactie