Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door Kiek »

Je hebt groot gelijk, Nicky.
Ik schreef wat associaties over kelpgebruik. (Nog incompleet ook!)
't Komt te weinig voor op het forum.

Je vraagt dan ook terecht:
Wat bedoel je precies met "Je hebt nog een flinke bodem FT4 van 10 pmol/l. Daarnaast reageert je TSH zoals verwacht. Dit lijkt dus niet veroorzaakt door een overmaat van jodium."= fout.
Sla maar over. Want ik weet niet of je FT4-tekort veroorzaakt is door de jodiumpillen of door een gewone Hashimoto.

Een overmaat van jodium zou inderdaad een bijdrage kunnen geven aan een zich ontwikkelende hypothyreoïdie.
Die 10 pmol/l, hoewel niet direct alarmerend, laat wel duidelijk een productieprobleem zien.

Een alternatief zou kunnen zijn om gewoon te starten met 100 µg levothyroxine, en na een week FT4/TSH prikken om te kijken hoe het zich ontwikkelt. Het is best aannemelijk dat die 100 µg volstaat. Het effect van de stijging van de FT4 geeft een idee hoe je verder zou kunnen bijsturen. Maar wacht eerst deze resultaten af.
Vervolgens zou je door kunnen gaan met dezelfde dosis, of bijsturen: hoger of lager.

Tot een volgende,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Dankje Kiek voor de extra uitleg, ik vond het ook lastig er concrete informatie over te vinden, dus ben heel blij met je input!

Ik zal de 100mcg en opnieuw prikken over een week voorstellen, ze gaf wel aan dat bij hun normaliter na elke verandering pas na 6 weken wordt geprikt. Kan zij ook zien na een week prikken aan de hand van het effect van de stijging van de FT4 hoe verder qua dosis of is dat alleen te bepalen door je set-point te bepalen (doen huisartsen dat ook?)

Ik heb nu thyrofix 150mcg pillen, kan ik die dan zelf delen zodat ik 100mcg per dag slik of is het beter een nieuw recept te vragen voor de 100mcg?

Fijne avond
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door Kiek »

Nicky, vraag maar pillen van 100 µg. Anders wordt het zooitje om de pillen van 150 naar 100 te breken.
Hou die 150 in de kast. Kan altijd van pas komen.

Er is een publicatie die op dit onderwerp ingaat, waarbij je uit een aantal wekelijkse metingen met één dosis na 2 weken in principe alle informatie hebt die nodig is om een goeie beslissing te nemen.
- je hebt je basiswaarden
- Na één week, dus 7 dagen, op 100 µg wederom nuchter lab zonder levothyroxine in je maag (slikken na prikken).
- na wederom één week, op 100 µg nuchter lab zonder levothyroxine in je maag (slikken na prikken).
Hiermee heb je in principe voldoende informatie om een idee te krijgen van een set point, én je eigen halfwaardetijd. Daarmee is een vervolgdosis eenvoudig uit te rekenen.

Veel kan hiermee niet mis gaan.
Misschien zit je na twee weken iets te hoog.
Dat is dan eenvoudig te corrigeren.
En als je te laag zit, dan is een correctie net zo eenvoudig.

Belangrijker:als je goed zit hou je diezelfde dosis aan.
En nog belangrijker: je bent binnen de kortste keren ingesteld.
Geen maanden gemodder met referentiewaarden, zonder dat je weet waar je moet zitten.

Nu nog warm buiten, dus vanavond zal het buiten prettig zijn,
jij ook een fijne avond!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Dank ik ga het voorleggen!

Heb je misschien een link naar de publicatie, wetenschappelijke onderbouwing werkt vaak wat beter :)

Ik zag dat de propanolol ook invloed kan hebben op de TSH waarde (harder werken van de T4?). Ik slik dit sinds enige maanden tegen spanning en trillen van de handen. wel een lage dosis 5-10mg per dag, en niet eens elke dag.

Kan zo'n kleine dosis invloed op de TSH/FT4 waardes hebben dat je dit terugziet in de bloedtest?
Is ook bekend hoelang niet slikken van de propanolol qua enige invloed op deze waardes wegebt?

Ik merk nu trouwens dat het ook mijn vervelende gevoel, onregelmatige hartslag en duizeligheid in gareel houdt.

Fijne avond
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door Kiek »

Een snelle instelling op levothyroxine bij een doorsnee hypothyreoïdie kan je vinden op
https://link.springer.com/article/10.10 ... 23-09461-x
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Dankjewel!
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Ik ben begonnen afgelopen zondag met 100 mcg Levo. Ik kan helaas daardoor niet prikken op dag 7 (is een zaterdag) en ook de 2e week lukt mij niet (wederom zaterdag en dan in het buitenland voor werk)

Is er een andere manier om eerder dan die 6 weken erachter te komen of je goed zit qua medicatie?

dit zijn testresultaten van vroeger vanuit tzelfde lab zonder medicatie, is hier een setpoint op te bepalen, waarmee ik wellicht kan zien of ik in de goede richting kom al ik eerder laat prikken?

03/09/21 ziekenhuis, nuchter, 08:36h
TSH 3,61 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,9 (9-19)
TT3 2,9 (0.89-2.44) (verhoogd)
11/10/21 ziekenhuis, niet nuchter? 11:36h
TSH 1,69 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,8 (9-19)
TT3 2,2 (0.89-2.44)
6/12/21 ziekenhuis, nuchter 09:32h
TSH 3,85 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,8 (9-19)
26/04/22 ziekenhuis, nuchter 10:34h
TSH 2,53 mIU/l (0.35 - 4.94)
FT4 12,4 (9-19)
Totaal T3 1.8 (0.89-2.44)

Ik ben nu vooral nog erg moe, maar goed ik ben ook pas op dag 3 :)
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door Kiek »

Je kunt in jouw situatie ook na 10 dagen even je FT4/TSH laten prikken.

Het gaat erom dat je de kennis gebruikt van de inhoud van de levothyroxine om snel bij de juiste dosering te komen.
Die kennis is de leer van de farmacokinetiek: hoe werkt de inhoud, de T4 van dat pilletje? Hoe lang duurt het voordat je wat meer weet?
Helaas zijn dokters geen farmacologen. En de meeste dokters wensen geen gebruik te maken van kennis en technieken uit andere wetenschappen.

Volgens de traditie van de dokters duurt de lab-wachttijd na wijziging van de T4-pillen minimaal 6 weken. Het zoeken naar de juiste dosering kan doorspelen tot 1/2 jaar of zelfs een jaar.
Met de kennis van de farmacokinetiek/-dynamiek kan diezelfde tijd gereduceerd worden naar een paar weken.
Dat is in het belang van de mens die behept is met een hypothyreoïdie.
En in het belang van de economie van degene die het betreft.
Kortom, in het belang van onze maatschappij.

Heb je op dit moment een FT4 van ca. 12.5 pmol/l op 150 µg, en na het zakken naar 100 µg zou je na één week of na 2 weken op ca. 12 blijven hangen, dan zou je ervoor kunnen kiezen om 6 weken helemaal te stoppen met de levothyroxine. Of als je dat te eng vindt, dan na wederom een week laten prikken.
Als je FT4 na die week nog steeds niet is ingestort, dan gebeuren er ook geen rare fratsen na 6 weken.
Misschien blijf je hangen op 12 pmol/l.
Misschien zelfs op 12.5 pmol/l.

Om je dosis bij te sturen hoef je dus niet de beruchte 6 weken af te wachten.
Je kunt veel sneller je juiste dosis te pakken krijgen. Dat kan 150 zijn of 100 of nul.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
NickyRosa
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2023, 17:55

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door NickyRosa »

Helaas wil de huisarts niet eerder bloedprikken, dus moet ik wachten op de internist over een maand.

Ik had nog een vraag over de precieze werking van de medicatie,
In geval van een nog gedeeltelijk werkende schildklier: is het nu zo dat als je 100mcg Levo bijslikt je eigen lichaam geen eigen schildklierhormoon meer gaat aanmaken? Dus dat de medicatie die je slikt het geheel aan schildklierhormoon is waar je lichaam het mee moet doen?

Of is het juist een combi van je eigen (nog) werkende schildklier en de medicatie, dus dat de hoogte van de medicatie dus afhangt van hoeveel je eigen lichaam nog produceert?

In het laatste geval, stel je eigen aanmaak fluctueert door bv een periode van opvlamming van hashimoto, krijg je dan niet te maken met verschillen in hoeveelheid medicatie die je nodig hebt gedurende een jaar (als je eenmaal goed bent ingesteld)?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie/Hashimoto na gebruik Jodium/Kelp

Bericht door Kiek »

Hallo Nicky,

Iedere arts wil een patiënt zo snel mogelijk goed instellen.
Dat vergt misschien bij aanvang een keertje extra TSH/FT4.
Dit komt ten goede aan de levenskwaliteit van de patiënt, en komt dus ten goede aan de samenleving.

Zodra je een pilletje levothyroxine doorslikt, wordt dat opgemerkt door je hypofyse/TSH.
Die TSH reageert prompt met een daling, die net zo groot is als jij zojuist aan nieuwe toevoer levothyroxine doorslikte.
Je TSH stimuleert dus de geslikte hoeveelheid minder dan voorheen.
Zo wordt het schildklierweefsel niet meer gestimuleerd tot actie.
Zodra je de juiste dagdosering te pakken hebt, zal je TSH ongeveer op de juiste hoogte zijn. En geen waggelgedrag meer vertonen.
Dat is het effect van de nu uitgeschakelde feedback.
Met een onvolledige dosis hou je een fout zwalkende FT4/TSH.
Pas als de schildklierwerking is uitgeschakeld kan er goed gedoseerd worden.
Een dosering zegt dus niets over de ernst van een hypothyreoïdie.

Een beetje hypothyreoïdie is net zo beroerd als een fikse hypothyreoïdie.
Het zijn allebei onvolledig werkende schildklieren.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie