Hartoverslagen passend bij waarden?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
SirMark
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 feb 2018, 21:10

Hartoverslagen passend bij waarden?

Bericht door SirMark »

Goedemorgen allemaal,

Ik ben Mark, 35 jaar en inmiddels weet ik zo’n 10 jaar dat mijn schildklier nauwelijks tot niet werkt. Dat is overigens bij mijn oma en tante ook het geval, dus een familiekwaal denk ik.

Ik slik al heel lang een dosis van 200mcg levothyroxine en voelde me daar altijd goed bij. Als ik jullie verhalen lees heb ik enorm veel geluk gehad om 10 jaar lang goed ingesteld en nagenoeg klachtenvrij te zijn.

De afgelopen maanden kreeg ik echter last van veel hartoverslagen. Althans, veel, nu zo’n 50 extraystolen per dag. Dat houdt me mentaal enorm bezig. Ik heb tweemaal een holteronderzoek gehad waarbij de stoornissen goed te zien waren, maar volgens de huisarts ongevaarlijk bleken.

Na hier wat te hebben rondgekeken zie ik dat dit soort klachten regelmatig aan een hyper-schildklier te linken zijn. Ik heb daarom bij mijn huisarts gevraagd om het extra prikken van de schildklierwaarden.

De resultaten zijn als volgt:

TSH 0.01
FT4 29.5

Ik word nu op 150 mcg gezet en over 6 weken moet ik weer prikken.

Ik loop met een aantal vragen rond waar jullie misschien antwoord op hebben:

Wat is jullie ervaring, kunnen mijn klachten inderdaad verband hebben met mijn waarden?

En is het verstandig om meteen vandaag te beginnen met de nieuwe dosis of eerst een aantal dagen geen levothyroxine te nemen?

En tenslotte, hoe snel na het aanpakken van een hyper schildklier treedt er verbetering op, heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast enorm bedankt voor jullie reactie,

Mark
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Hartoverslagen passend bij waarden?

Bericht door *anna* »

Hallo Mark,
Dat het tien jaar goed gaat met levothyroxine zonder klachten is geen uitzondering, hoor. Op dit forum komen eigenlijk alleen mensen met problemen en daar ben jij er nu dus ook een van.
Trouwens, je hebt geen hyperschildklier, die doet immers zelf niets meer, maar je krijgt teveel levothyroxine. Je waarden wijzen dat duidelijk uit! En je klacht ook.
Overslagen zijn meestal een eerste duidelijke klacht, mét mogelijk innerlijke onrust, trillende spieren en een wisselende stemming.
Ik zou, net als jij zelf ook suggereert, eerst een paar dagen géén levo nemen en dan met de nieuwe dosis beginnen, dan ben je het snelst van je overslagen af en zakken je waarden. Na die zes weken kun je zien hoe de vlag erbij hangt: wat meer of nog wat minder levothyroxine.
Succes!
Groet, Anna
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Hartoverslagen passend bij waarden?

Bericht door marjoleta »

Beste Mark,

Mijn schildklier is verwijderd vanwege kanker, ook 10 jaar geleden ,nooit heb ik 200 mg schildklierhormoon gekregen.
Begin 125 mg ook vaak last van hartrazen nu dus 10 jaar ouder en gevraagd aan de Endo. moet ik niet wat lager gaan zitten??(leeftijd)
Nu op 100mg, en het gaat een stuk beter, ook opletten met teveel Magnesium kan ook hartkloppingen geen, was bij mij ook een trigger.

Succes,
Marietje
SirMark
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 feb 2018, 21:10

Re: Hartoverslagen passend bij waarden?

Bericht door SirMark »

*anna* schreef: 26 sep 2023, 11:41 Hallo Mark,
Dat het tien jaar goed gaat met levothyroxine zonder klachten is geen uitzondering, hoor. Op dit forum komen eigenlijk alleen mensen met problemen en daar ben jij er nu dus ook een van.
Trouwens, je hebt geen hyperschildklier, die doet immers zelf niets meer, maar je krijgt teveel levothyroxine. Je waarden wijzen dat duidelijk uit! En je klacht ook.
Overslagen zijn meestal een eerste duidelijke klacht, mét mogelijk innerlijke onrust, trillende spieren en een wisselende stemming.
Ik zou, net als jij zelf ook suggereert, eerst een paar dagen géén levo nemen en dan met de nieuwe dosis beginnen, dan ben je het snelst van je overslagen af en zakken je waarden. Na die zes weken kun je zien hoe de vlag erbij hangt: wat meer of nog wat minder levothyroxine.
Succes!
Groet, Anna
Dankjewel voor je reactie en je advies! Ik zal inderdaad een aantal dagen wachten met het nemen van de nieuwe dosis.

Het is sowieso al ontzettend fijn om op dit forum veel herkenbare klachten tegen te komen. Die hartoverslagen heb ik toch als behoorlijk beangstigend ervaren, je gaat er in de eerste instantie vanuit dat de oorzaak dan ook bij je hart ligt. Als ik hier rondkijk krijg ik steeds meer goede hoop op een verband met de levothyroxine.

Ik zal hier in ieder geval blijven updaten wat de aanpassingen met mijn klachten en waarden doen, wellicht heeft iemand daar in de toekomst iets aan.

Hartelijke groet,
Mark
SirMark
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 feb 2018, 21:10

Re: Hartoverslagen passend bij waarden?

Bericht door SirMark »

marjoleta schreef: 26 sep 2023, 11:56 Beste Mark,

Mijn schildklier is verwijderd vanwege kanker, ook 10 jaar geleden ,nooit heb ik 200 mg schildklierhormoon gekregen.
Begin 125 mg ook vaak last van hartrazen nu dus 10 jaar ouder en gevraagd aan de Endo. moet ik niet wat lager gaan zitten??(leeftijd)
Nu op 100mg, en het gaat een stuk beter, ook opletten met teveel Magnesium kan ook hartkloppingen geen, was bij mij ook een trigger.

Succes,
Marietje
Dankjewel Marjoleta, het viel mij inderdaad ook op dat hier vaak over lagere dosissen wordt gesproken. Toch ben ik al die jaren best goed op die 200mcg gegaan. Duidelijk is in ieder geval dat dat nu (opeens) niet meer het geval is, hoe dat komt is mij eigenlijk ook een raadsel, er is immers niets veranderd in bijvoorbeeld mijn gewicht of levensstijl.
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Hartoverslagen passend bij waarden?

Bericht door *anna* »

Mark,
Er zijn geen standaarddosissen: de één heeft een grotere behoefte aan schildklierhormonen dan een ander. 200 mcg is niet vreemd hoor, er zijn mensen met meer (mijn ene zoon zit op 225, de ander 150 mcg). Maar vergeet niet dat je leeftijd wél verandert. In de loop der jaren ben ik van 150 mcg naar 137 en toen - om en om - 112 en 125 gegaan.
35 Jaar is dan wel jong, maar die geregelde bloedafnames zijn er niet voor niets. En die hartoverslagen en -kloppingen maken angstig, weet ik uit ervaring!
Bij mij kwam er een cardioloog aan te pas die 35 jaar geleden mijn hyper (Graves) ontdekte...

Hartelijke groet, Anna
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Hartoverslagen passend bij waarden?

Bericht door Pomtips »

Zoals anderen al aangaven kun je inderdaad flink hartoverslagen krijgen bij hyperwaarden zoals jij hebt.
Ik wil echter graag meegeven voor in je achterhoofd, dat je ze ook kunt krijgen van hypowaarden (voor in de toekomst wellicht).
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hartoverslagen passend bij waarden?

Bericht door Kiek »

Hallo Mark,

Je ritmestoornissen passen bij tal van mensen met een te hoge dosis levothyroxine.
Als je 7 dagen niets inneemt, dan zal je FT4 zakken naar ca. 15 pmol/l.
(halfwaardetijd T4 = gemiddeld 7 dagen).
Na deze 7 dagen je FT4/TSH als check laten bepalen.
Vervolgens je dosis omlaag aanpassen naar gelang de hoogte van je labwaarden.

Dit is de vlotste en beste aktie om zo snel mogelijk weer op de juiste dosis te komen.

Succes!
Kiek

PS: Altijd hetzelfde lab gebruiken, i.v.m. bepaling met dezelfde apparatuur.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
SirMark
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 feb 2018, 21:10

Re: Hartoverslagen passend bij waarden?

Bericht door SirMark »

Dankjewel Kiek! Dat ga ik doen.

Over dat prikken, ik lees van jou in verschillende berichten dat het verstandig is om minimaal 24 uur na het innemen van de laatste dosis levothyroxine in de vroege ochtend te prikken en daarna de volgende dosis te nemen. Nu neem ik altijd 's avonds voor het slapen mijn levothyroxine in, die keuze werd me destijds door de huisarts gegeven, begrijp ik dat het verstandiger zou zijn om dat 's ochtend te gaan doen?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hartoverslagen passend bij waarden?

Bericht door Kiek »

Het is verstandiger om 's ochtends je dosis te nemen.
Op die manier volgt je ritme min of meer hetzelfde patroon als bij een gezonde schildklier.

Het avondslikken is hip naar aanleiding van een leuk kreatief artikel, maar m.i. verkeerd geïnterpreteerd. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21149757/
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie