Voorstellen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
LevensneveL
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2023, 18:03

Voorstellen

Bericht door LevensneveL »

Goedendag, Ik ben LevensneveL, 46 jaar en kwakkel al een aantal jaar met mijn gezondheid.

Ik probeer bewust te leven, eet biologisch en niet uit pakjes. Sporten probeer ik steeds opnieuw maar ook al sport ik onder begeleiding van een fysotherapeut... altijd als ik rustig aan opbouw dan voel ik me beroerder worden. Krijg ik migraines en gewrichtsklachten en voel ik me letterlijk doodmoe en ziek. Ben bekend met een b12 tekort (laagnormaal waarden) wat fluctueert. Ik kan b12 bijslikken en dan gaan de waardes wat omhoog maar de klachten blijven. In mijn familie heeft de hele vrouwelijke lijn schildklierproblemen. Mijn zus heeft Graves en mijn moeder een langzaam werkende schildklier.

Jaarlijks laat ik mijn waarden nakijken. Dit jaar waren er nogal wat afwijkingen dus nog een keer extra geweest. Afgelopen week dus weer mijn bloed laten testen. Ik kreeg mail van mijn huisarts dat mijn antistoffen wat verhoogd waren maar omdat mijn schildklierwaarden normaal waren, ging ze er niets mee/aan doen.

Ik wil er echter wel iets mee doen maar kijk een beetje op tegen het woud aan natuurgeneeskundigen met een abonnement op supplementen.
Ik heb een behoorlijke lijst aan klachten. Weet ook dat ik met leefstijl --> voeding er meer uit zou kunnen halen bijvoorbeeld met glutenvrij, geen zuivel en/of tarwe en met aanpassen van sporten (geen duursport maar krachtsport) nog wat zou kunnen verbeteren. Maar werkelijk alle tips zijn welkom.

Hoe moet ik het zien nu de antistoffen zijn verhoogd? Ben ik nu een autoimmuunziekte aan het ontwikkelen of is het een ' foutje' ?

schildklier cytoplasma antistoffen 127,0 IU/ml 5,6 IU/ml - Geen

schildklierweefsel antistoffen 23,0 IU/ml 4,1 IU/ml - Geen

thyroïd stimulerend hormoon (TSH) 1,7 mU/l 0,4 mU/l 4,0 mU/l Geen
12 april 2023 1,6 mU/l 0,4 mU/l 4,0 mU/l Geen
6 april 2022 2,2 mU/l 0,4 mU/l 4,0 mU/l Geen
30 juli 2020 2,0 mU/l 0,4 mU/l 4,0 mU/l Geen
17 januari 2020 1,7 mU/l 0,4 mU/l 4,0 mU/l Geen

vrij thyroxine (FT4) 12,0 pmol/l 10,0 pmol/l 24,0 pmol/l Geen
12 april 2023 14,0 pmol/l 10,0 pmol/l 24,0 pmol/l Geen
6 april 2022 12,0 pmol/l 10,0 pmol/l 24,0 pmol/l Geen
30 juli 2020 13,0 pmol/l 10,0 pmol/l 24,0 pmol/l Geen
17 januari 2020 12,0 pmol/l 10,0 pmol/l 24,0 pmol/l Geen

Kan iemand mij misschien meer vertellen?
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen

Bericht door Lenny85 »

Hoi levensnevel,

Van de schildklierantistoffen weet ik nog niet zo veel (hoog hoeft niet meteen te betekenen dat er iets mis is, gezonde mensen kunnen ze ook hebben), je waardes vind ik niet zo heel vreemd als je niks aan schildklierhormonen slikt.

Je B12 echter zou je verder moeten onderzoeken. Pillen werken namelijk niet bij een opnameprobleem. Sterker nog, ze verhogen alleen de waardes in je bloed, maar het komt niet aan in je cellen. Als je dierlijke producten eet, dan betekent het meestal dat je een opnameprobleem hebt. Je hebt dan injecties nodig. Je zou homocysteine en MMA kunnen laten testen en ook hier antistoffen. Het testen is vooral om te bevestigen dat je een opnameprobleem hebt, normale waardes of geen antistoffen kan het niet uitsluiten. Hopelijk heb je hier wat aan (er is nog veel meer info te vinden).

Veel beterschap in ieder geval!

Groetjes,
Lenny
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

Hallo Levensnevel,

Wat een prachtige naam, zowel linksom als van rechterzijde!
Gelukkig zijn je schildklierwaarden glashelder, en normaal.
Jouw normaalwaarde ligt in je lab tussen een FT4 van 12 en de 13 pmol/l.
En je TSH op ca. 1.8 mU/l.

Laat die antistoffen toch zitten.
Misschien een familiaire tic op immuungebied.
Het zij zo.

Bij natuurlui leer je geen biet.
Die hoek heeft niets met gezondheidszorg te maken.
Trap niet in hun soort angstcultuur.
Ze bestaan slechts als verkopers van supplementen die je niet nodig hebt.
Je portemonnee heeft er last van.

Je huisarts prikt je al eens per jaar.
En je schildklier werkt als een bolleboos.
Als je dan ook nog sportief je rondje loopt,
dan hoef je je geen zorgen te maken met je 46 jaar.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
LevensneveL
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2023, 18:03

Re: Voorstellen

Bericht door LevensneveL »

Dank voor de reacties. Geeft de burger moed. Minder zorgen maken en meer leven past sowieso beter bij mijn levenshouding :mrgreen:
Plaats reactie