Advies setpoint naar aanleiding v nieuwe waarden

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiky
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Advies setpoint naar aanleiding v nieuwe waarden

Bericht door Kiky »

Hoi Kiek,

Nou, ontzettend bedankt weer voor je uitleg.

Zojuist de huisartsassistente proberen uit te leggen waarom ik een keer een extra labformulier zou willen hebben.
Haar eerste antwoord was (natuurlijk) : ja..ja....maar dat is nu eenmaal door artsen zo bepaald. ( dat naar de bloedwaarde kijken voldoende is).

Maar goed, ze zing het tóch aan de huisarts vragen, hoor donderdag meer....
Kiky
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Advies setpoint naar aanleiding v nieuwe waarden

Bericht door Kiky »

Dag Kiek,

Hieronder de reactie van mijn huisarts op mijn verzoek een extra meting na een week stoppen met euthyrox:

dat zou ik niet doen, ze heeft pos antistoffen en zonder medicatie gaat het niet lukken. stabiele fase is pas bereikt 6 weken na medicatie wisseling, Haar schildklier doet zelf nog wel wat aangezien ze "pas"88 slikt( bij volledige uitval vaak hogere doseringen nodig) Als ze het gevoel heeft dat 88 te veel is kan ze wel terug naar 75 en dan na 6 wkn TSH en T4 prikken.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies setpoint naar aanleiding v nieuwe waarden

Bericht door Kiek »

Hallo Kiky,

Je ontvangen traditionele advies komt onder andere voort uit een toepassing van de farmacokinetische ontdekking van de halfwaardetijd van T4 van 1 week.
Deze belangrijke kennis uit de farmacokinetiek is er om weloverwogen te gebruiken en toe te passen.
Het is een van de beginselen van de behandeling van mensen met een schildklierziekte.

Onze behandelaars gebruiken de mogelijkheden van de halfwaardetijd echter maar zeer beperkt: 7 dagen halfwaardetijd betekent gemiddeld dat je na 6 weken het resultaat ziet na het staken van de levothyroxine. En opbouwend duurt het ca. 6 weken voordat je gemiddeld het resultaat hebt bij gebruik van dezelfde levothyroxinedosis.
Dus verandering van dosis: na 6 weken op dezelfde dosis prikken.

Wat iedereen ook moet weten:
De halfwaardetijd van zeven dagen is niet absoluut, het varieert van 3.5 tot zelfs 12 dagen (of nog langer).
Wel met de hotspot rondom de 7 dagen. Daarom gaan we uit van die 7 dagen.

Met deze kennis zijn veel meer toepassingen ten dienste van mensen die afhankelijk zijn van levothyroxine mogelijk.
Zo valt er na 1 week LT4-onthouding een schat aan informatie te halen uit het gebruik van je huidige dosis.
Niet door onder een dogmatische stolp te blijven zitten, zoals de neiging van onze behandelaars.
Wel door gewoon na te denken.
Nee, zeggen de dokters verontschuldigend, het is ons vak niet!

Dit instrument wordt door onze dokters slechts minimaal gebruikt voor het allerbelangrijkste onderdeel van de behandeling: het bereiken van een snelle en juiste dosering van levothyroxine voor ieder mens met een hypothyreoïdie.
En dokters weigeren na te denken over de betekenis van de halfwaardetijd:
het is hun vak niet.

De ontkenning van de talloze mogelijkheden binnen de kennis van de farmacokinetiek- en -dynamiek doet afbreuk aan een snelle en effectieve behandeling van mensen met een hypothyreoïdie.

Als beslissingen in het behandeltraject niet kunnen worden onderbouwd - dit geldt zowel voor patiënt als behandelaar - dan is het een grabbelton die niet kan leiden tot een weloverwogen behandeltraject, gebaseerd op kennis van de schildklierhuishouding.

Het ga je goed!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiky
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Advies setpoint naar aanleiding v nieuwe waarden

Bericht door Kiky »

Dag Kiek,

Bedankt, dan lijkt het er op dat ik uit gepuzzeld ben :| als ik niet verder kan komen.

Het gaat ook jou goed!
Kiky
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Advies setpoint naar aanleiding v nieuwe waarden

Bericht door Kiky »

Dag Kiek,

Ik heb inmiddels weer bloed geprikt, ben benieuwd of je nu wel een setpoint kunt berekenen:


TSH Ft4
16/08/'21 0.3 18.5
28/02/'22 1.6 18.5
06/10/'22 0.5 15.7
07/02/'23 0.94 17
02/10/'23 1.05 15.8
270/2/'24 0.67 15.9

Ik lees altijd dat Ft4 in hoog normaal gebied moet zitten, is 15.9 dan niet erg laag?
Ik prik altijd nuchter in de ochtend zelfde lab
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies setpoint naar aanleiding v nieuwe waarden

Bericht door Kiek »

Ik lees altijd dat Ft4 in hoog normaal gebied moet zitten, is 15.9 dan niet erg laag?
Ik prik altijd nuchter in de ochtend zelfde lab
Je bedoelt zonder boterham?
Of prik je 24 uur ná inname van je levothyroxine?
Wat is je definitie van nuchter?

Zoals je ziet is er iets veranderd het afgelopen jaar.
Een jaar geleden had je een FT4 van 17 met een TSH van 0.9.
Nu heb je een FT4 van 15.9 met een l a g e r e TSH van 0.67.
Ben je sinds het najaar naar een ander lab gegaan?
Stel dat je een hypothyreoïdie zou hebben dan laat die lagere TSH zien dat je in nuchtere toestand 24/24 uur in het hypergebied bevindt.

Wie zegt dat je hoog-normaal m o e t zitten?
Wat zal er met je TSH gebeuren, als je je FT4 nog hoger prest?

Zulke waarden als jij doorgeeft zouden zonder levothyroxine normaal kunnen zijn.
Ik vind ze dus eerder passen bij mensen die geen levothyroxine gebruiken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiky
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Advies setpoint naar aanleiding v nieuwe waarden

Bericht door Kiky »

Ik bedoel met nuchter meer dan 24 uur na mijn laatste euthyrox 88mg
En bloeduitslagen zijn uit hetzelfde lab
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies setpoint naar aanleiding v nieuwe waarden

Bericht door Kiek »

Ik schijf: Een jaar geleden had je een FT4 van 17 met een TSH van 0.9.
Nu heb je een FT4 van 15.9 met een l a g e r e TSH van 0.67.


Jij schrijft: nuchter en > 24 uur na laatste levothyroxine, zelfde lab.

Hier klopt iets niet.
Maar als dit inderdaad de situatie is, dan zou je je dosis naar beneden moeten bijstellen.
De reactie van je TSH zegt namelijk dat je het niet nodig hebt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies setpoint naar aanleiding v nieuwe waarden

Bericht door Kiek »

Aanvullend:
Mogelijk gebruik je supplementen of andere medicamenten met invloed op de bewegingen van je schildklierhuishouding.
Daar kunnen ook hormoonachtige stoffen inzitten.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiky
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Advies setpoint naar aanleiding v nieuwe waarden

Bericht door Kiky »

Ik gebruik alleen magnesium en vitamine D

Dus eigenlijk zeg je dat 88mg te hoog is aangezien de TSH in een jaar tijd verlaagt is en tegelijk de FT4 daalt.

Als de medicatie te hoog zou zijn zou ik toch hyperklachten moeten hebben?
Plaats reactie