Klachten na operatie

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Geetje82
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 nov 2015, 18:51

Klachten na operatie

Bericht door Geetje82 »

Hallo allemaal,
4 weken geleden is de linkerhelft van mijn schildklier verwijderd. Nu blijf ik enorm last houden van vermoeidheid en concentratieproblemen, wat mij behoorlijk beperkt in mn dagelijkse dingen. Ik heb vanmorgen bloed geprikt en krijg maandag de uitslag van de internist.
Herkennen jullie ook de vermoeidheidsklachten enz na de operatie? En de chirurg had mij gezegd dat er pas na 6 weken bloed geprikt kon worden om een goede waarde vast te stellen maar moest van de internist nu al prikken, zal de uitslag nu dan wel goed zijn?
Ken mezelf zo gewoon helemaal niet, vind het zo lastig dat ik niet gewoon mijn ding kan doen door de klachten :(
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten na operatie

Bericht door Kiek »

Welkom, Geetje,

Dat is best wat om de helft van je schildklier kwijt te zijn.
Zo'n operatie is niet niks.
Natuurlijk ben je benieuwd of je rest-schildklier de hele productie kan overnemen.
De uitslag van je bloed kan ook na 4 weken zinnig zijn.
Je kunt er wel degelijk wat mee.

Stel, je oorspronkelijke schildklier had voor de operatie een FT4 van 16 pmol/l.
En stel dat je schildklierweefsel een gelijkmatige productieverdeling had.
Dan snijdt de chirurg precies de helft eruit, waardoor je in principe nog een vaste productiecapaciteit van 8 pmol/l over hebt. Maar je voorraad is vlak na de operatie nog steeds 16 pmol/l.

Mogelijkheden na 4 weken:
1. Je rest-schildklier is in staat om het verdwenen deel vlot te compenseren, want jij hebt toevallig uitstekend productieweefsel in je restant, die werkt nu voor twee. -> Je FT4 zal mogelijk de 14 of 15 of zelfs 16 pmol/l kunnen halen, met je daarbijbehorende TSH. Je hoeft dan geen levothyroxine te gebruiken.
2. Je rest-schildklier is in staat om de helft van het verdwenen deel over te nemen. -> 8 + 4 = 12 pmol/l: helaas een te geringe productie. Je neemt de hele productie over.
3. Je rest-schildklier is helemaal niet in staat de productie over te nemen. -> 8 + 0 = 8 pmol/l.
Ook hier neem je de hele productie over met levothyroxine.
't Is dus alles of niets.

De productiecapaciteit van je schildklier is hier precies verdeeld tussen je twee schildklierkwabben, waarvan nu de ene helft verdwenen is.
Er zijn veel meer verdelingen te maken.
Strikt volgens de halfwaardetijd hou je na 4 weken nog 6.25% onbekende oude FT4-productierest over uit je nu weggesneden helft, plus de productie van de resterende helft.
Je zal de teneur van je schildklierwerking al goed kunnen zien!

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Geetje82
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 nov 2015, 18:51

Re: Klachten na operatie

Bericht door Geetje82 »

Hallo Kiek,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb net even gekeken naar de uitslag:
TSH: 3,0
Vrij T4: 17
Bij mij zijn de afgelopen jaren vaker de TSH waarde geprikt en die was altijd tussen de 1 en de laatste keer 0,66 (maart 2023)
De vrij T4 is bijna nooit geprikt. de laatste keer was in 2017 en was altijd tussen de 17 en 19. Dus alleen mijn TSH is verhoogd. Ik heb er niet zoveel verstand van want vind die waardes erg lastig te begrijpen. ;)

Ik vind de vermoeidheid en concentratieproblemen erg vervelend en ken mezelf zo echt helemaal niet. Kan het door deze waardes komen of zou het echt het herstel van de operatie zijn?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten na operatie

Bericht door Kiek »

Hallo Geetje,

Je restschildklier lijkt dus inderdaad in staat om het weggesneden deel te compenseren.
Het is daarbij ook nog voor te stellen dat je TSH iets hoger is: een tikkeltje extra stimulans om het resterende weefsel tot wat productie aan te zetten. Misschien nog een half of 1 pmolletje meer.

En nu duimen dat je schildklierhuishouding een redelijk evenwicht vindt.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
JudithdeG
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jun 2023, 23:44

Re: Klachten na operatie

Bericht door JudithdeG »

Hoi Greetje,

Mijn rechterschildklier is half augustus verwijderd en daarna nog in 2de operatie de isthmus en iets van de linkerkant.
Ik heb dezelfde ervaring als jij. Slecht concentreren en echt heel erg moe; met het gevoel dat je niet weet waar je je energie vandaan moet halen.
Door de narcose kan je ook nog best lang klachten houden. Dat viel mij ook tegen. Jou ook?

Nu in de 6de week lijkt het echt beter te gaan. Alsof de schildklier nu weer de draad op gaat pakken en herstelt.
Vanochtend (6 weken na 2de operatie) mijn waarden geprikt: TSH: 6,4 en T4:12
Ik moet de internist nog spreken. Maar mijn eigen conclusie is dat er heeel hard gewerkt wordt voor nog lage waarden.

Ik hoop dat je je gauw wat beter gaat voelen. En ben benieuwd wat extra medicatie evt doet.
Plaats reactie