Kan ik Hashimoto hebben?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Sobreira
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2023, 17:54
Locatie: Portugal
Contacteer:

Kan ik Hashimoto hebben?

Bericht door Sobreira »

Hallo, jaren geleden was ik hier op het forum, ik heb in 2007 een slok gehad en gebruik sindsdien levothyroxine 0,1 mg per dag.
Nu ben ik voor iets anders bij een homeopaat onder behandeling en die stelt na bloedonderzoek vast dat ik Hashimoto heb en schrijft mij Jodium voor en zegt dat ik kan stoppen met levothyroxine en dit durf ik niet goed aan.
Mijn waarden zijn;
TSH 1.226 mUI/I ref.waarde 0.350-5.500
FT4 1.37 ng/dl ref.waarde 0.80-1.76
FT3 2.88 pg/ml ref.waarde 2.30-4.20
rT3 0.29 ng/ml ref.waarde 0.17-0.44
AntiTG 84.9 UI/I ref.waarde 5.0-100.0
AMA 75.1 UI/I ref.waarde 1.0-16.0

Die laatste AMA waarde is dus ernstig afwijkend en zou duiden op Hashimoto?.

Die uitslagen zijn misschien wat vreemd (portugees) vandaar de referentie waarden erbij.
Iemand enig idee wat ik hier mee aan moet?
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Kan ik Hashimoto hebben?

Bericht door *anna* »

Hallo Sobreira,
In 2007 heb je een slok gehad en als zo vaak gebeurt moest je schildklierwerking daarna overgenomen worden door levothyroxine. Ik heb zelf hetzelfde traject afgelegd en gebruik het al sinds 1990. Of hypothyreoïdie nu ontstaan is door een slok na Graves, een schildklieroperatie, spontaan of door Hashimoto maakt voor de behandeling niet uit: levothyroxine. Dat een homeopaat je ongevraagd op jodium wil overzetten, zegt alles over zijn kennis. Blijf er ver van vandaan! Met elke medische klacht trouwens.

Hartelijke groet, Anna.
Sobreira
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2023, 17:54
Locatie: Portugal
Contacteer:

Re: Kan ik Hashimoto hebben?

Bericht door Sobreira »

Dank voor je berichtje Anna,
verder erg tevreden over homeopaat na 4 dermatologen, maar goed dat is een heel andere discussie.
En inderdaad dit jodium advies vind ik heel bizar ook nog eens extra omdat ik de levothyroxine er gewoon bij kon blijven gebruiken toen ik aangaf dat ik het beslist niet aandurfde om te stoppen met levothyroxine.
Ik zocht hier eigenlijk dus de bevestiging van mijn eigen gevoel.
vriendelijke groet, Sobreira
Plaats reactie