graag meedenken

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Willem2
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2023, 10:40

graag meedenken

Bericht door Willem2 »

Hoi, ik ben Willem en graag zou ik van de kennisbank op dit forum een mening horen over onderstaande waardes, de klachten bestaan uit vermoeidheid, angstig en andere.

02-03-2015 geen medicatie, klachten kwamen waarschijnlijk door burn-out
TSH 0.77 T4 15.4




14-12-2022 geen medicatie, vermoeidheid
TSH 0.57 T4 12.1 T3 1.0

03-05-2023 50 mcg Euthyrox 5 mcg Cytomel
TSH 0.44 T4 14.4. T3 1.1

05-09-2023 75 mcg Euthyrox 10 mcg Cytomel
TSH 0.15 T4 9.9 T3 1.2
De arts twijfelde aan de TSH vandaar een week later weer prikken.
11-09-2023 75 mcg Euthyrox 10 mcg Cytomel
TSH 0.15 T4 9.1 T3 1.3

07-10-2023 75mcg Euthyrox 15 mcg Cytomel
TSH 0.05 T4 12.7 T3 1.1

De nieuwe dosering is 75 mcg Euthyrox en 20mcg Cytomel. Alle waardes zijn nuchter geprikt en over een maand heb ik een afspraak bij de endocrinoloog.

Ik zelf heb het idee dat mijn hypofyse de TSH te vroeg afschaalt waardoor mijn T4 niet stijgt (en ook mijn T3 dus niet).
Zal ik nu net zo veel Euthyrox moeten slikken totdat mijn hypofyse niet meer verder afschalen kan en mijn TSH dus absoluut nul is?
Is deze hoeveelheid Cytomel link i.v.m bot ontkalking?

Groeten en een fijne dag
Willem.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: graag meedenken

Bericht door Kiek »

Welkom, Willem!

Wat een belevenis.
Met de combinatie T4 + T3 haal je de gewenste werking van je schildklierhuishouding overhoop.
De verhoogde dosis T3 geeft grote verwarring.
Het brengt je hypothalamus van slag.
En die weet dan niet meer aan je hypofyse te vertellen hoeveel FT4 nou eigenlijk gewenst is.
Op deze manier is er geen peil te trekken op wat er gebeurt in je lijf met die enorme hoeveelheden T3.
Dit is niet de bedoeling.

Waartoe dient de FT4?
De FT4 is de voorraadkamer van de T3.
Daarom is de FT4 de belangrijkste waarde om te vervolgen.
Je hypofyse (TSH-fabriek) houdt de regie over de hoogte van je FT4.
Die willen je hypothalamus/hypofyse omlaag hebben: vandaar de lage TSH.

Voeg je nu T3 toe, dan zal je hypothalamus onmiddellijk de FT4-hoeveelheid via de hypofyse nog verder omlaag brengen -> TSH verdwijnt zowat.
Tegelijk worden in alle weefsels maatregelen genomen om het teveel aan FT4 af te voeren -> je FT4 daalt.
Dit zie je ook aan je waarden.
Je lijf doet er momenteel alles aan om zoveel mogelijk schildklierbalast overboord te mieteren.

In den beginne lijken je eerste schildklierwaarden normaal met een relatief lage FT4 waarbij een relatief lage TSH.
Dit soort verhoudingen laten snelle en voelbare reacties zien op iedere wijziging van schildklierhormonen.
Een zeer effectieve schildklierhuishouding.

Momenteel zijn je schildklierhormonen chronisch in crisisberaad vanwege de ongevraagde overdaad aan T4 en T3.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Willem2
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2023, 10:40

Re: graag meedenken

Bericht door Willem2 »

Dank je wel Kiek voor je snelle antwoord.

Dus ik moet er niet gek van opkijken dat de endocrinoloog over een maand zegt dat de waardes van 14-12-2022 goed zijn en bij mij horen en dat ik moet stoppen met zowel de Euthyrox als de Cytomel.
Inderdaad, bij iedere verhoging van de medicatie zakken de waardes weer tot het oorspronkelijke niveau en lager.We gaan het meemaken .
Willem2
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2023, 10:40

Re: graag meedenken

Bericht door Willem2 »

Dag Kiek

Zal ik jouw antwoord aan mijn huisarts laten lezen? Acht je dat verstandig? nog een maand hiermee doorgaan tot mijn bezoek aan de endocrinoloog lijkt me ook niet verstandig.
Anderzijds nu de dosering afbouwen geeft over een maand bij de endocrinoloog ook verwarde bloedwaarden.

Wat is wijsheid.....
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: graag meedenken

Bericht door Kiek »

Hallo Willem,

Laat de huisarts iets leren van het verhaal.
Waar is de schildklierrichtlijn die zulke hoge doses voorschrijft?
Waar zijn de overwegen voor het behoud van een stevig karkas, je botten dus?
Wie een dosis overweegt/voorschrijft van 75 µg LT4 met 20 µg LT3 is losgeslagen van iedere schildklierlogica.

Je hoeft niets af te bouwen.
Je startte met normale waarden.
Dan stop je er gewoon mee.
Je TSH weet daarmee wel raad.
Dan is gemiddeld over een week of 6 alleen nog je FT4/TSH in je eigen bloedmooie schildklierverhouding te zien.
Ja, een FT4 van 12 pmol/l met een TSH van 0.4 mU/l.
Wel gevoelig, maar loeisterk.
Je bent er nota bene mee geboren!

Als je ooit weer je FT4/TSH laat prikken:
vanwege de min of meer vaste individuele ritmiek: altijd 's ochtends vroeg nuchter 8.30 uur.
Dan heb je misschien nog een tikje hogere TSH over van het nachtelijke TSH-festijn. -> Volgens de biologische klok zorgt de TSH 's avonds en 's nachts met een verhoging voor de push van de FT4/FT3 voor de energie van de volgende dag.
Dit geldt alleen voor mensen zonder afhankelijkheid van levothyroxine.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Willem2
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2023, 10:40

Re: graag meedenken

Bericht door Willem2 »

Hoi Kiek
Dank je wel voor het meedenken en je antwoord.
Het hele verhaal in combinatie met jouw antwoord is natuurlijk wel ff schrikken. Ik zal morgen een afspraak maken met de huisarts en gaan we even kijken hoe hij hier op reageert .

Misschien meteen de afspraak met de endocrinoloog 2 of 3 weken verplaatsen

Nogmaals dank je wel
Willem2
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2023, 10:40

Re: graag meedenken

Bericht door Willem2 »

Hoi Kiek

Ondertussen bij de endocrinoloog geweest. Zij gaf bij binnenkomst al snel even aan dat er aan de oorspronkelijke waarden volgens haar niets mankeerde en was alleen maar blij dat ik ondertussen met de medicatie gestopt was.
We hebben het nog wel een uur over mijn klachten gehad en daarvoor krijg ik over een aantal weken aanvullend bloedonderzoek.
Ik wou nog even reageren om je te bedanken en je te zeggen dat je een beroep als endocrinoloog misgelopen bent. Omdat je mij al hetzelfde verteld had, kwam de mening van de endocrinoloog mij niet meer als vreemd voor en had ik er ook meteen vrede mee.

Fijne dag.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: graag meedenken

Bericht door Kiek »

Hallo Willem,

Fijn dat het met een sisser is afgelopen.
De schildklierhuishouding reageert zo volkomen logisch op onlogische interventies.
Het is een prachtige klier, zolang er goed mee omgegaan wordt.

So long,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Willem2
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2023, 10:40

Re: graag meedenken

Bericht door Willem2 »

Je bedoeld..... zolang je er niet mee ligt te "klieren" ;)

Fijn weekend.
Plaats reactie