Operatie verwijderden helft schildklier

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Petra_09
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2023, 16:16

Operatie verwijderden helft schildklier

Bericht door Petra_09 »

Hoi allemaal,

Graag zou ik ervaringen willen uitwisselen over het verwijderen van de helft van de schildklier ivm multinodulair struma.

Ongeveer 8 maanden geleden kreeg ik last van keelpijn, heesheid en een drukkend gevoel in de hals en erge vermoeidheid. Via huisarts echo laten maken en toen doorverwezen naar internist. Heb een ct scan en scintigrafie gehad. Er waren 2 koude nodussen te zien zowel links als recht. Voor beide een punctie gehad en ze zijn gelukkig niet kwaadaardig. Bethesda klasse 2 benigne. Het zijn solide nodus tirad 3 Links heeft een omtrek van 6 cm en recht 2cm. Een RFA behandeling is niet mogelijk vanwege de te grote nodus. Ik ben bij een chirurg geweest en die zei geen twijfel of discussie mogelijk dat de linkerkant van de schildklier eruit moet. Hij liet een beeld zien dat deze grote nodus ook mijn luchtpijp indrukt.

Mijn bloedwaarden
T4 vrij 18
TSH 0.73

Deze waardes zijn goed volgens de internist. Mijn vermoeidheid heeft dus niks met dit schildklier verhaal te maken. De vermoeidheid zoeken we nu meer richting mijn mentale gezondheid en de medicatie die ik daarvoor krijg en ook de medicatie voor mijn artritis.

Tussendoor was ik door de internist ook nog doorverwezen naar de KNO arts om mijn keel/stembanden te bekijken. Deze arts zei dat mijn klachten, dus de keelpijn, de heesheid en druk in mijn hals niet door de struma komt maar door Globus gevoel? Ze zei het staat totaal los van elkaar. Iets wat ik totaal niet begreep gezien de grote bal in mijn schildklier? Dus toen voelde ik mij even niet serieus genomen. De chirurg gaf mij wel het gevoel dat het wel degelijk serieus is en hij zei dat ik hier echt wel last van moet hebben.

Al met al ik sta op de wachtlijst voor OK om de linkerkant te verwijderen, dat zal met een paar weken zijn denk ik. Ik vind het spannend en eng.

Iemand die ongeveer hetzelfde heeft meegemaakt? Of tips en adviezen?
Ik hoor het heel graag.

Vriendelijke groet
Petra
JudithdeG
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jun 2023, 23:44

Re: Operatie verwijderden helft schildklier

Bericht door JudithdeG »

Hoi Petra,

Mijn rechterschildklier is in augustus verwijderd. Later kreeg ik nog een tweede operatie en is ook de istmus verwijderd.
Bij mij was de reden dat ik hoge tirads en bethesda had. Na operatie bleek het idd pappilaire schildklierkanker.

Bij mij was de nodus niet groot en ik had al een brokgevoel. Ik kan me goed voorstellen dat je hier last van hebt.

Ik vond de beide operaties goed te doen qua pijn. Wel was de impact van de narcose groot. Dat heb ik onderschat. Maar is per persoon anders.
Het litteken in je hals is best groot. Maar ik moet zeggen dat het snel geneest.
Ik heb wel veel last van mij stembanden. Die zenuwen schijnen superlangzaam te herstellen. Ik zing heel graag. Maar dat kan ik nu niet meer. Hopelijk herstelt dat nog wel.

Heb je hier wat aan? Vraag gerust nog als je meer wilt weten. Sterkte!!
Plaats reactie