TSH waarde 3,8

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Lilo92
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 okt 2023, 13:12

TSH waarde 3,8

Bericht door Lilo92 »

Hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw ik weet nog niet precies hoe de site werkt, dus mijn excuses alvast als mijn bericht hier niet goed staat.

Ik heb eind maart mijn halve schildklier laten verwijderen omdat er een tumor in zat met onrustige cellen. En dus vanwege mijn leeftijd en de grote van de tumor wilde ze het niet laten zitten. Operatie was goed gegaan en na herstellen voelde ik mij ok. Ik heb voor de operatie altijd een TSH waarde van tussen de 1,14 en 1,4 gehad. Na de operatie was die 2,7. Nu voel ik mij al een paar weken niet goed, haaruitval, buiten adem, paniek aanvallen, hartkloppingen, mood swings en ongelooflijk moe. Ik ben dus naar de dokter gegaan (een andere dokter dan waar ik normaal ga omdat mijn dokter er helaas mee gestopt is) deze wilde een bloedtest doen. Daar kwam uit dat mijn TSH nu 3,8 is en mijn cholesterol te hoog (hoe dat kan snap ik ook niet want ik sport veel en eet gezond). Dus de dokter heeft mij gezegd dat ik mijn levens style moet aanpassen en gezonder moet leven. Ik heb aangegeven dat ik dat al doe. En toen zei ze dat ik mij dan waarschijnlijk slecht voel omdat het weer veranderd. Maar ik kan mij dat niet voorstellen, heb mij nog nooit slecht gevoeld omdat het weer anders is. Ik ben nog best nieuw in het hele schildklier gebeuren normaal zou de TSH waarde niet hoger dan 4,2 moeten zijn, dus mijn waarde is normaal gezien nog goed. Maar betekend het dat nu mijn TSH steeds hoger word dat de helft schildklier die er nog zit minder goed begint te werken ? En kan ik mij met deze waarde al slecht voelen ?
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: TSH waarde 3,8

Bericht door Pomtips »

Misschien dat de overgebleven helft van je schildklier niet genoeg schildklierhormoon kan produceren.
Je kunt je zeker slecht voelen met zo'n TSH. Ik voel me daar flink belabberd bij (hypo), met vergelijkbare klachten zoals jij omschrijft en daarnaast nog diarree (i.p.v. obstipatie, wat je zou verwachten bij (relatieve) hypowaarden).
Sowieso heb ik vernomen dat men bij/na schildklierkanker de TSH graag relatief laag houdt (zelfs onder de 1 of soms zelfs onder de 0,5), dus waarom men deze zo (ogenschijnlijk laks) op laat lopen is mij een raadsel.
Ik zou in overleg toch proberen die TSH omlaag te krijgen naar rond de 1. Dus m.a.w. levothyroxine bij gaan slikken. Waarschijnlijk hanteren ze een afwachtend beleid zolang de TSH nog binnen referentie valt en zullen ze wel actie ondernemen wanneer het verder escaleert. Waarom wachten, zou ik zeggen.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH waarde 3,8

Bericht door Kiek »

Hallo Lilo,

Een halve schildklier eruit is niet niks.
Na de operatie zal je rest-schildklierweefsel het verdwenen deel niet zo snel weten te compenseren. En vaak lukt het ook niet helemaal.

Je TSH-waarden hebben weinig betekenis als ze niet samengaan met de bijbehorende FT4.
Je waarden staan over 24 uur ook niet stil. Dat scheelt soms zelfs meer dan 4 mU/l per 24 uur!
Ieder mens heeft zo een eigen vaste 24-uursritmiek van schildklierwaarden.
Die waarden zijn ingesteld in de periode dat je nog in wording was.
Dit verband blijft je hele leven aanwezig.

Daarom is het belangrijk dat je je waarden steeds op hetzelfde tijdstip laat prikken in hetzelfde lab. Pas dan zijn je waarden naar waarde te schatten.
Doe dat altijd 's morgens b.v. tussen 8 en 9 uur.
Zo zijn ze te vergelijken met eerdere waarden.
Hoe hoog (of hoe laag) zijn je bijpassende FT4's?

Hieronder een plaatje van TSH-waarden van 2 mensen gedurende 24 uur.
Het komt uit het boek Basic & Clinical Endocrinology van Greenspan, een oude editie uit de jaren negentig, bladzijde 209.
Het geeft je een beeld hoe TSH-waarden van 2 mensen gedurende 24 uur in een bepaalde ritmiek kunnen schommelen. Dus hoe individueel dat is.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
TSH-ritmiek 24-uur [Endocrynology Greenspan].jpg
TSH-ritmiek 24-uur [Endocrynology Greenspan].jpg (53.64 KiB) 2385 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lilo92
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 okt 2023, 13:12

Re: TSH waarde 3,8

Bericht door Lilo92 »

Hallo !

Bedankt voor jullie berichten.

Ze hebben gezegd dat je na de operatie 50/50 kans hebt dat de overgebleven helft het werk van de andere helft zou overnemen. Ik heb nog eens gekeken de TSH waarde na de operatie was 2,17 (dus niet 2,7 zoals ik eerst zei). En de t4 (dacht ik dat het was) was 17,2. Dus dat was prima want die moet tussen de 11 en 24 zijn staat erbij. En ik voelde mij dus op zich ook wel ok na de operatie. Het was nog geen kanker trouwens. Ze zeiden onrustige cellen dus een soort voorstadium op kanker. En dat ik dan met mijn leeftijd (ik ben nog jong) hem er het beste uit kan laten halen (de helft dus). Ze heeft toen gezegd dat ik in feb/maart terug moet komen voor een scan/echo weer (elk jaar om in de gate te houden dat er niks in de andere helft groeit). Maar als ik mij slechter ga voelen moet ik eerder komen. De bloedtest die ik nu had gedaan was bij de huisarts en die vond het dus prima. Daarom durf ik nu niet zo goed meer de endocrinoloog te bellen want eigenlijk zijn de waardes dus goed op papier. Ik slik dus ook nog geen medicatie want ze willen eerst kijken hoe die helft die er zit het gaat overnemen.

Hi kiek
Bedankt voor de uitleg, verschild inderdaad veel op de foto. Sorry ik ben nog helemaal niet thuis in de schildklier wereld 🙈 Ik heb mijn laatste bloedtest gehad nuchter om iets voor 9 ‘s ochtends. En daar was de TSH dus 3,8 en (heb net even gekeken) de t4 14, dus dat was ook nog goed wat die moest tussen de 11 en 24 zijn stond er. Maar waarom voel ik mij dan zo slecht. Ik snap er echt niks van.

Groetjes lilo
Lilo92
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 okt 2023, 13:12

Re: TSH waarde 3,8

Bericht door Lilo92 »

Nog een vraagje, als ik het dan een beetje in de gate wil houden (wat mijn waardes dus doen) wanneer zou ik nu dan weer moeten bloed prikken ?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH waarde 3,8

Bericht door Kiek »

Hallo Lilo,

Wanneer moet je bloedprikken? Ik denk ongeveer 09.00 uur. Vergelijkbaar met je vorige priktijd.
Want ieder tijdstip geeft andere waarden aan, een ander stadium van je dag- en nachtritmiek.
Dus dezelfde tijd is belangrijk. Dan heb je pas waarden waarmee je kunt vergelijken.

Ieder mens heeft een heel klein gebiedje binnen de referentiewaarden (in jouw lab tussen 11 - 24 pmol/l) dat passend is, dus 'normaal' is.
Een voorbeeld: mijn FT4-gebied zit op ca. 15 pmol/l in mijn huidige lab.
Hiermee accepteer ik als normaal 14.5 - 15.5 pmol/l.
Voordat ik verhuisde zat mijn FT4-gebiedje in het vorige lab in de buurt van de 13 pmol/l, en niet 15 pmol/l. Dat komt dus door ander lab, ander apparatuur, anders afgesteld.
Mijn gemiddelde TSH over 24 uur zit ongeveer op 0.8 mU/l ( van 0.4 - 1.4), zowel in mijn huidige als in het vorige lab. Mijn TSH is abnormaal bij 1.5 of 2 of 3.5 mU/l.

Referentiewaarden van een lab geven tussen 11 - 24 pmol/l de maximale uitersten weer van wat in een grote groep mensen grofweg als 'normaal' geacht wordt.
Dus niet per individu.

Priktijd ca. 8.30- 09.00 uur in hetzelfde lab.
Dan heb je wat om te vergelijken.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lilo92
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 okt 2023, 13:12

Re: TSH waarde 3,8

Bericht door Lilo92 »

Hi kiek bedankt voor je duidelijke uitleg ! Ik bedoelde ook hoe vaak moet je prikken ? Dus ik heb nu vorige week een bloedtest gedaan. Moet ik dan over een maand of 2 ofzo weer gaan ? Of wat is de beste tijd om er dan tussen te laten ?

Groetjes lilo
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH waarde 3,8

Bericht door Kiek »

Wanneer zou je het best weer naar het lab kunt gaan om je FT4/TSH te laten prikken?
Als je geen klachten hebt, dan is lab natuurlijk overbodig.
Ik hoop dat je schildklier het redt.

Als je aanhoudende klachten houdt dan zou je over een maand of over twee maanden kunnen checken.
Dit termijn is trouwens ook maar een gok. Hoofdzakelijk vanwege het idee dat je niet te lang met klachten moet blijven rondlopen.
Je zou dan als test eens wat later op de middag kunnen prikken.
Dat geeft een grof beeld van je 24-uurs ritmiek: op dat tijdstip verwacht je een flink lagere TSH dan de 3.8 mU/l van ca. 09.00 uur in de ochtend, met een wat hogere FT4.
Dit geldt alleen als je niet afhankelijk bent van levothyroxine. Dus geen pillen slikt.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie