Subklinische hypothyreoïdie en medicatie

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
fanta
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2023, 17:25

Subklinische hypothyreoïdie en medicatie

Bericht door fanta »

Hallo,

Ik zou graag jullie advies willen over het volgende. Ik heb al jaren een te hoge TSH waarde zoals bijvoorbeeld in december 2019. Een TSH van 5,45 en T4 13.3. In november 2021 TSH 5,1 en T4 13,2. Mijn internist in het ziekenhuis (daar loop ik vanwege diabetes type 1) gaf aan dat medicatie niet nodig is. Inmiddels ben ik vorig jaar gestart met medicatie en is in het afgelopen jaar omhoog gegaan naar 137 levothyroxine. Voor de zomer had ik een TSH van 1,3. Na drie maanden heeft mijn huisarts geadviseerd om na drie maanden weer te testen. Vorige week heb ik de uitslag gehad en dit was TSH 8.03 en T4 van 15.2. Ik snap hier niks van...! In overleg met de huisarts medicatie omhoog gegaan naar 150. Ik heb toch gister opnieuw bloed laten prikken want ik had toch mijn twijfels over de uitslag. Nu blijk ik TSH van 3,1 en T4 19,1 te hebben. Is het mogelijk dat de TSH waarde in 10 dagen zo omlaag kan gaan? Is dit normaal? Ik heb sinds het slikken van 150 levothyroxine last van hoofdpijn. Wat horen de waarde normaal te zijn? Ik hoop dat jullie ervaring hebben en advies kunnen geven.

Dank alvast
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Subklinische hypothyreoïdie en medicatie

Bericht door Kiek »

Welkom Fanta,

Je waarden tonen inderdaad een hogere TSH dan je zou verwachten bij de bijbehorende FT4.
Ik begrijp de reactie van je waarden op de levothyroxine niet.
Bij een FT4 van ca. 13 is je TSH ca. 5, terwijl een FT4 van ca. 15 een TSH van ca. 8 geeft.
Je zou een bij een FT4 van 15 een lagere TSH verwachten.
De TSH is de stimulator van je FT4-productie: een hogere TSH zou op een lagere FT4 duiden.
Heb je de waarden misschien omgedraaid?
Slik je inderdaad 150 µg?
Of misschien slik je andere medicijnen met invloed op je schildklierhormoonhuishouding.

Belangrijk is om steeds hetzelfde lab te gebruiken.
Zo ben je in staat om waarden die met hetzelfde apparaat gemeten zijn te vergelijken.

Het tijdstip van prikken is minstens zo belangrijk.
Naar ik aanneem slik je 's ochtends voeg je levothyroxine.
Laat je je bloed prikken > 24 uur na je laatste dosis?

Dus ga naar hetzelfde lab in de vroege ochtend, tussen 8 en 9 uur. Neem je dosis levothyroxine mee, om na het prikken die pilletjes door te slikken.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie