Het spoor bijster: Hashimoto of Hyper?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Bar
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2023, 05:48

Het spoor bijster: Hashimoto of Hyper?

Bericht door Bar »

Goedemorgen,

Jaren geleden met klachten doorgestuurd, naar internist. na onderzoek bloed en scinti – was het verhaal van de internist, we gaan behandelen, denk erover na. Volgende bezoek was, toch terug naar huisarts jaarlijkse controle . ( 2020/21)

Klachten houden aan- slecht slapen, apneu, overgewicht, haar breekt af, tintelende /brandende voetzolen, hielspoor, nu ernstige mastopathie sinds de zomer en 6 weken aanhoudende diarree, veel pijnen in heup, voeten etc etc.
Weer terug naar huisarts afgelopen augustus, dito waardes bloed. Echter wordt aangegeven dat ik een knobbel op de schildklier heb. Nooit over geïnformeerd.

Weer een bezoek bij de huisarts om opheldering te vragen- wordt nu aangegeven Hashimoto. Zelf onderzoek gedaan naar Hashimoto.. Klachten in verband met sub Hypo gebracht.
Second option aangevraagd ander ziekenhuis, (Excelbestand klachten en verbanden aangemaakt en meegezonden) geen afwijkingen( alleen bloedonderzoek gedaan)gevonden. Erkend klachten maar ziet geen verband schildklier.

Bij huisarts alle uitslagen lab opgevraagd van de afgelopen jaren, zit brief eerste internist bij, daar staat subklinische hypertheoriodie en dat is heel wat anders….dan wat mij verteld is. Daar kom ik nu pas enkele dagen geleden achter.

Ik heb de uitslagen bekeken en zie ook meer het verband met een hyper. Inmiddels het spoor bijster met aanhoudende klachten welke volgens tweede internist gezocht moet worden in het geslachtshormoon, onderzoeken wil zij echter niet, want stelt dat er niks gedaan aan kan worden.

Deur lijkt steeds dicht te gaan, en de wisselende diagnose maakt mij zeer onzeker. De artsen lijken protocol te volgen en verder niet te willen kijken.
Wie zou er met mij willen kijken naar de bloeduitslagen? Uiteraard is vergoeding bespreekbaar.

Hartelijke groet, Bar
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Het spoor bijster: Hashimoto of Hyper?

Bericht door Kiek »

Welkom, Bar!

Vervelend dat het zo slordig lijkt te gaan met je schildklier-labwaarden en de betekenis ervan.
Dat maakt onzeker!

Je zou je waarden hier op het forum kunnen plaatsen, zodat ik er wat commentaar op kan geven.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bar
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2023, 05:48

Re: Het spoor bijster: Hashimoto of Hyper?

Bericht door Bar »

Dag Kiek,

Fijn, een reactie!
Ik ben afgelopen week weer terug naar de huisarts geweest om opheldering te vragen.
De goede man is behulpzaam, maar kan mij niet vertellen wat de diagnose is, de bloedwaarden lijken tegenstrijdig te zijn.
Ik heb van meerdere jaren uitslagen, de laatste set van een ander lab.
Bar
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2023, 05:48

Re: Het spoor bijster: Hashimoto of Hyper?

Bericht door Bar »

Endocrinologie
TSH  Toon als grafiek mIU/L 0.35 - 4.94 0.37  0.22 0,2 0,33
Vrij T4  Toon als grafiek pmol/L 9-19 12.0  17 14 14
Totaal T3  Toon als grafiek nmol/L 0.89-2.44 2.30 
Anti-TPO IU/ml <25 <4 
Anti-TPO as (kwalitatief) Neg 
TSH receptor antistoffen IU/L <2.9 <1.5 
TSH receptor antistoffen ( Kwalitatief) Neg 
Oestradiol pmol/L <37 
Progesteron  Toon als grafiek nmol/L 0.7 
LH  Toon als grafiek IU/L 2.3 
FSH  Toon als grafiek IU/L 3.70 
Anti Mullerse Hormoon (AMH)   µg/L 0.04 - 1.44 1.01 
Prolactine  Toon als grafiek mIU/L 110-560 226 

Hartelijk dank! Gr Barbara
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Het spoor bijster: Hashimoto of Hyper?

Bericht door Kiek »

Hoi Bar,

Er is een invloed van een wisselend T3-aanbod, meestal veroorzaakt door een knobbel.
Je waarden - onderdrukte TSH met een relatief lage FT4- passen daarbij.
Er zijn knobbels in allerlei soorten en maten.
Het soort knobbbel met invloed op de schildklierhormonen hoeft niet altijd een even gelijkmatig stroompje hormoon te tonen. Ook de grootte zegt niet veel over de capaciteit en de uitscheidingseffectiviteit.
De onverwacht hoge FT4 van 17 pmol/l (dat kan ook 16.6 zijn of 17.4) zou veroorzaakt kunnen zijn door een op dat moment minder grote uitstoot van T3 uit knobbel.
Daarop reageert je FT4 met een verhoging.

Van de andere hormoonwaarden hebben wat mij betreft alleen de mogelijk wisselende oestrogenen invloed op de schildklierwaarden via verhoging of verlaging van de TBG. Dus resp. verlaging of verhoging van de FT4.

Als ik jou was, dan zou ik alles willen weten over de inhoud van die knobbel(s).
Zou deze inderdaad T3 bevatten, dan kunnen dokters zo'n knobbel uitschakelen.
Hou ons op de hoogte.

Met vriendelijke groet,
Kiek

Je waarden:
TSH--- FT4
0.37...12
0.22...17
0.2....14
0.33...14
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bar
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2023, 05:48

Re: Het spoor bijster: Hashimoto of Hyper?

Bericht door Bar »

Bedankt voor de info.
Ik vroeg mij inderdaad al af hoe het kan dat deze knobbel zonder verder onderzoek aangemerkt kan worden als ''oke''.
Met de info stap ik weer naar de huisarts.

Hartelijke groet,
Bar
Bar
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2023, 05:48

Re: Het spoor bijster: Hashimoto of Hyper?

Bericht door Bar »

Goedemiddag,

Inmiddels enige tijd verder en een nieuwe status.
Ik heb de huisarts bezocht voor een goed gesprek met name over mijn aanhoudende klachten en het maar niet de vinger krijgen op wat er nu loos is.


Op 23 nov. met een proefbehandeling 0,25 mg Thyrofix gestart. Zonder problemen.
11 dec gestart met 0,50 mg Thyrofix, na een week, zeer pijnlijke opgezette borsten, waar het voorheen 1 borst was. Opvliegers in zweetannvallen. Gestopt met 0,50 en doorgegaan met 0,25 op eigen initiatief.

Vandaag de uitslag van het bloed ( nuchter , voor gebruik hormoon en om 8:00 u)
TSH 0,08 (voorheen 0,2 en 0,22 zonder hormoon)
Vrij FT4 15.1 ( voorheen 14 en 17 zonder hormoon)

Opmerkelijk volgens de huisarts maar weet er geen conclusie aan te verbinden. Spreekt richting luie hypofyse. Ik heb aangegeven om dan maar eens deze beter te moeten bekijken en ook aangegeven waarom de nodus niet verder is onderzocht, de inhoud zeg maar.
Is dit nu iets voor de internist ( welke eerder aangaf dat alles in orde was)?
De dokter wil provoceren en aankijken hoe 25 mg in relatie tot de borst gaat ontwikkelen, eventueel weer naar 50 mg en 3 maandelijkse controle. Ondertussen vraag ik me nog steeds af wat dit nu voor diagnose mag krijgen? wat is er loos of niet? Komen mijn klachten nu wel of niet vanuit de schildklier, hypofyse, knobbel of is inderdaad alles ''normaal'?

Gr Bar
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Het spoor bijster: Hashimoto of Hyper?

Bericht door Kiek »

Hallo Bar,

De verhouding van de FT4 met je TSH is abnormaal. (En die 17 pmol/l is een labschrijffout).
Je hebt geen FT3-waarden. Zijn die niet geprikt?
Je slikt geen thyreoïdum, of andersoortig T3?

Dan meen ik in eerste instantie dat je allerminst een luie hypofyse hebt.
Integendeel, je hypofyse reageert reuze alert.
In samenwerking met de hypothalamus heeft je hypofyse kennelijk besloten om de TSH laag te houden, omdat er op dit moment geen indicatie is om je FT4 hoger op te pompen -> er komt namelijk ruim voldoende FT3 ergens vandaan.

Blijkbaar is je FT3 al zo hoog dat je hypofysefabriek de TSH-productie vrijwel staakt, om te zorgen voor m i n d e r FT4-productie. Uit FT4 maak je immers T3.
Dit zie je bij mensen die een overmaat aan T3 slikken, Cytomel of thyreoïdum.
Of die een andere nu nog geheime bron aan T3 in de schildklier hebben.
Zoals een producerende nodus.

Als je huisarts wél een FT3 geprikt heeft die normaal is, en je slikt geen T3 of andere hormonen, dan moet je rap naar een echte endocrinoloog om te zien of je hypofyse naar behoren werkt.
Dat is andere koek. Want mogelijk ook andere hormonen die de dupe zijn van een productiestagnatie.
Daarnaast: een hoeveelheid van 25 of 50 µg levothyroxine is zinloos.

Veel sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bar
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2023, 05:48

Re: Het spoor bijster: Hashimoto of Hyper?

Bericht door Bar »

Goedemorgen,


Ik heb een eerder een totaal T3 - 2.30 geprikt, (zonder aanvullend schildklierhormoon).
Gr Barbara
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Het spoor bijster: Hashimoto of Hyper?

Bericht door Kiek »

Hallo Barbara,

Je hebt veel meer informatie als je je FT3 laat bepalen.
Dat zijn de waarden waaraan je kunt zien hoe het gaat.
Ze zijn 1000x kleiner dan de TT3.
Daarom heb je niets aan de TT3.

Dit geldt ook voor de FT4 (daar heb je wat aan).
Dit is 10.000 x kleiner dan de TT4 (daar heb je dus niets aan).

Dag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie