Levothyroxine en haarverlies en oogklachten

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Loulou20
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2023, 20:36

Levothyroxine en haarverlies en oogklachten

Bericht door Loulou20 »

Beste allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum.
Ik neem sinds juli 2021 levothyroxine bij omdat mijn halve schildklier operatief verwijderd werd.
Ik lees overal dat je nauwelijks klachten zou mogen hebben als je goed ingesteld bent.
Ik heb diffuus haarverlies, kalende wenkbrauwen, zeer droge ogen ‘s nachts!!!,ik slaap slecht door en heb grote vochtwallen in de ochtend. Deze lijken gedurende de dag ook niet echt meer weg te trekken.
Ook heb ik veel meer last van hormonale schommelingen, ook wel premenstrueel syndroom genoemd.
Zijn deze klachten herkenbaar?
Kunnen het minder gekende of gerapporteerde nevenwerkingen zijn van de medicatie zelf?
Alvast bedankt voor jullie reactie 😊
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Levothyroxine en haarverlies en oogklachten

Bericht door Kiek »

Welkom, Loulou!

De meeste mensen met een schildklierkwaal hebben een Hashimoto of een Graves.
Dat zijn autoimmuunziekten.
Waarom werd je schildklier eruit gehaald?

De stof thyroxine zelf heeft geen bijwerkingen, behalve misschien de gebruikte hulpstoffen van een bepaald merk. Thyroxine is T4, de stof die je eigen schildklier onvoldoende aanmaakt.

Het lijkt dat mensen met een al ontdekte autoimmuunziekte wat gevoeliger zijn voor het ontwikkelen van een andere autoimmuunziekte.
Misschien is dat bij jou ook het geval.

Zo is er een autoimmuunkwaal waarbij haarverlies op de voorgrond staat: alopecia areata. Hieronder een url over haarverlies, weliswaar van de kinderpoli. Maar om een idee te krijgen kun je er vast wel wat mee.

Met vriendelijke groet,
Kiek

https://www.erasmusmc.nl/nl-nl/sophia/p ... j-kinderen
https://www.alopecia-vereniging.nl/nieu ... erasmus-mc
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Loulou20
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2023, 20:36

Re: Levothyroxine en haarverlies en oogklachten

Bericht door Loulou20 »

Dag Kiek,

Mijn halve schildklier is weggenomen omwille van een knobbeltje. Bleek achteraf onschuldig te zijn.

Mijn TSH was vroeger 1 mU/l en nu rond de 3 mU/l.
Als ik mijn dosis levothyroxine ophoog verandert de TSH nauwelijks, terwijl de waarde van T4 stijgt en ik meer hyperklachten krijg waaronder slapeloosheid.

Ik heb geen antistoffen in mijn bloed, maar heb wel veel oogklachten.

Mijn T3 is normaal, maar mijn rT3 is aan de hoge kant.
Dit betekent dat ofwel mijn T4 niet goed omgezet wordt ofwel mijn lichaam zich wilt ontdoen van een overschot aan T4.

Ik neem dagelijks volgende supplementen: vitamine B complex, vitamine D, vitamine C.

Ik zie er steeds erg vermoeid uit. Ik kreeg er vandaag nog een opmerking over op ‘t werk.

Net gestart met toevoeging van 5 mcg T3, maar lijkt ook geen succes.
Plaats reactie