Het spoor bijster

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Het spoor bijster

Bericht door Kiek »

Inderdaad, als je goed/met voldoende levothyroxine ingesteld bent, dan heeft een mogelijk restwerkinkje niets meer in te brengen.
Eerlijk gezegd dacht ik dat babietjes die een week na hun geboorte al levothyroxine kregen, geen of nauwelijks schildklierwerking hadden.

Je hebt een goed plan om 4 december naar het lab te gaan. Doe dat 's ochtends vroeg zonder levothyroxine in je maag in hetzelfde lab.
Daarna ca.5 weken later.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
okidoki
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 nov 2023, 20:32

Re: Het spoor bijster

Bericht door okidoki »

Ga ik dat doen inderdaad!
Wel een raar idee om 2 dagen niets te slikken als je dat al heel je leven gedaan hebt.

Aanstaande zondag ga ik beginnen met 88mcg en 4 december prikken.
Vind het nog steeds spannend, verlaging van 37 ipv 25. In de zin van, straks wordt mn schildklier wakker en maakt die meer hormoon aan > opnieuw hyper.

Moet ik wel vertellen, ik heb mij nooit verdiept in schildklier tot 2,5 jaar geleden mn waardes weer erg hypo waren. Tot heb ik mij alleen verdiept in waardes.

Wordt vervolgd!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Het spoor bijster

Bericht door Kiek »

Je tikt:
Wel een raar idee om 2 dagen niets te slikken als je dat al heel je leven gedaan hebt.

Nu ben ik het spoor bijster.
Je gaat toch niet nog eens 2 dagen niets slikken?
Je bent al anderhalve week bezig met veranderingen om je FT4 naar beneden bij te stellen.
Dat is heus wel genoeg.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
okidoki
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 nov 2023, 20:32

Re: Het spoor bijster

Bericht door okidoki »

Hoi Kiek,

Nee? Ik heb alleen gisteren en vanmorgen overgeslagen. Morgen ga ik weer beginnen.

Of was dat stoppen helemaal niet nodig geweest?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Het spoor bijster

Bericht door Kiek »

In het vervolg is het best om na een onwelwillende uitslag een kort herstelprogram te gebruiken, dat je zelf invult.
Het aardige van een dag overslaan is het snelle effect.
(Nu heb je een week een verlaagde dosis geslikt, gevolgd door 2x overslaan van een dosis).

De uiterst trage wijze zoals onze artsen voorschrijven, is natuurlijk schadelijker dan inzetten op een snel herstel.
Maar te snel en teveel is een ander uiterste.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
okidoki
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 nov 2023, 20:32

Re: Het spoor bijster

Bericht door okidoki »

Hoi Kiek,

Duidelijk. Dan had ik je eerder verkeerd begrepen, sorry!

Zoals ik al eerder zei ga ik morgen starten met 88mcg, een verlaging van 37mcg ten opzichte van 1,5 week geleden! Die 88mcg houd ik dan aan. Om het duidelijk voor mijzelf te krijgen, die verlaging is toch niet te extreem?

Ter info: de huisarts wilde mij op 100mcg houden ipv 125mcg!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Het spoor bijster

Bericht door Kiek »

Of de dosis nu goed is, is op dit moment - zonder labcheck - afhankelijk van je gevoel.
Je lab toonde eerst teveel FT4, waardoor te lage TSH.
Dit lab was 24 uur na je laatste levothyroxine.

Als je je 's ochtends minder hyper voelt, dan is het al beter.
Over 1.5 week ga je al weer naar het lab.

Prettige voortzetting van het weekend!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
okidoki
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 nov 2023, 20:32

Re: Het spoor bijster

Bericht door okidoki »

Wordt vervolgd!

Dank en goed weekend!
okidoki
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 nov 2023, 20:32

Re: Het spoor bijster

Bericht door okidoki »

Hoi Kiek! Daar ben ik weer :)

Uiteindelijk tussendoor niet meer geprikt.

Gisterenochtend nuchter wezen bloedprikken na 6 weken op 88mcg te zitten.
Mijn nieuwe waardes zijn:
TSH: 1.72
FT4: 13.3

Waardes zijn in ieder geval een stuk beter!

Is mijn setpoint te bepalen met bovenstaande en onderstaande waardes? Met onderstaande waardes weet ik 100% zeker dat het smorgens en nuchter was.
TSH: 3.16 FT4: 14.0
TSH: 1.91 FT4: 13.6
TSH: 0.11 FT4: 18.4

Ik overweeg om te verhogen met een kwart tablet (6,25mcg)

Dank!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Het spoor bijster

Bericht door Kiek »

Hallo Okidoki,

Met deze 4 waarden blijft het set point min of meer in dezelfde omgeving:
FT4 14.75 pmol/l- TSH 1.05 mU/l.
'k Zou inderdaad ook een tikkeltje verhogen.

Succes!
Kiek
Bijlagen
OkidokiJan2024.jpg
OkidokiJan2024.jpg (39.63 KiB) 643 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie