Waardes wanneer weer bloedprikken

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
JC88
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2023, 20:33

Waardes wanneer weer bloedprikken

Bericht door JC88 »

Ik kamp al een aantal jaar met vage klachten.
Steeds het gevoel dat mijn eten moeilijk wegzakt/blijft hangen. Vrijwel altijd voel ik me moe.
Aankomen in gewicht en zeer moeizaam afvallen.
Nu heb ik op aanraden van mijn personal trainer bloed laten prikken omdat het afvallen niet bepaald goed gaat.

Mijn TSH was 6,5 mU/L en vrij T4 14,6 pcmol/L.
In overleg met de huisarts ben ik een week geleden gestart met Thyrax met een dosering van 1x per dag een halve tablet 0,025 mg, dus 0,0125 mg per dag.
Na 6 weken moet ik weer bloed laten prikken. En ik ga er dan vanuit dat de dosering aangepast zal worden. Als ik t goed heb gelezen op internet dan is de dosering die ik krijg erg laag. Ik merk ook nog geen verschil in hoe ik me voel.

Omdat aan mijn moeders kant van de familie 2 familieleden vroeger aan een struma zijn geopereerd, krijg ik over ruim een week een echo om mijn schildklier te bekijken.

Is het gebruikelijk dat je 6 weken moet wachten met het bepalen van de waardes? Dan gaat t misschien nog wel heel lang duren voor ik eindelijk goed ingesteld ben.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waardes wanneer weer bloedprikken

Bericht door Kiek »

Halle JC,

Wat gebeurt er als je jezelf op een 24-uurs dieet van uitsluitend water zet?
Als proef. Misschien geeft het je juist moed om nieuwsgieriger met voeding om te gaan.
En als je ziekelijk bent, dan desnoods gedurende 24 uur met een speciaal Nutricia drankje erbij.

Natuurlijk zakt je eten moeilijk weg.
Het lijkt me een heel gezonde tegenstand van je maag.
Ik zou me ook doodmoe voelen om continu zoveel ongewenst materiaal mee te moeten zeulen.

Je bent bij je huisarts gekomen, nadat je personal trainer je naar het lab heeft gestuurd om een FT4/TSH te laten doen. Omdat je niet afvalt.

De huisarts is de belangrijkste gezondheidspijler in Nederland.
Ik hoop niet dat de huisarts voor ieder wissewasje van sportscholen aangeklampt wordt om te handelen.
Een dosis van 12.5 µg is geen dosis. Dat doet niets opbouwends vanwege de feedbackwerking.
Allemaal voor niets.

Ga zelf aan de gang. Doe zelf onderzoek naar je eigen corpulentie.
Hoe werkt de ophoping van voedsel in je lijf?
Wat gebeurt er als je 24 uur alleen op water teert?

Als een subverhoging van de TSH het enige is waarover je je zorgen maakt:
bij corpulente mensen verschuift de TSH naar iets hogere gebieden, terwijl de FT4 min of meer in hetzelfde gebied verblijft.

Wees moedig, en doe zelf onderzoek naar je veel te overmoedige voedselinname.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
JC88
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2023, 20:33

Re: Waardes wanneer weer bloedprikken

Bericht door JC88 »

Wat een bijzondere veroordelende reactie. Misschien niet onvriendelijk bedoeld, maar zo komt het wel op mij over.
Waar haal jij uit op dat ik een veel te overmoedige voedselinname heb?

Ik hoop dat iemand anders wel antwoord kan geven op mijn vraag.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waardes wanneer weer bloedprikken

Bericht door Kiek »

"Aankomen in gewicht en zeer moeizaam afvallen.
Nu heb ik op aanraden van mijn personal trainer bloed laten prikken omdat het afvallen niet bepaald goed gaat."


Het is belangrijker om zelf onderzoek te doen, dan af te gaan op meningen van anderen.
Het is onbegrijpelijk dat iemand voorstelt om 12.50 µg levothyroxine te gebruiken.
Misschien als placebo?
Je TSH zal in reactie op het proeven van de levothyroxine eventjes een paar tienden dalen, om verder weer naar de hogere regionen te stijgen. Het doet verder niets. Het maakt niet beter. Het vult niet aan. Het geeft een rimpeling. En dat is het.

Als je huisarts zegt dat je na 6 weken naar het lab moet gaan, dan is dat prima.
Zo doe je dat volgens richtlijn met pillen die een halfwaardetijd van een week hebben door het stofje thyroxine/T4.
Als je deze halfwaardetijd vasthoudt, dan is na 6 weken bij jou het resultaat bekend met die ene T4-dosis.
Ieder mens heeft individuele referentiewaarden.

Misschien zijn je klachten dan wel over.
Maar weet dat dat niet ligt aan de 12.50 µg levothroxine.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie