Schildklier en cyclus

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Sammiejj91
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2021, 15:40

Schildklier en cyclus

Bericht door Sammiejj91 »

Hallo dames,

Al een tijdje heb ik een trage schildklier. De balans is redelijk op orde. Alleen die schommeling iedere maand met mijn cyclus is drama. De klachten van vermoeidheid en niet lekker in mijn vel zijn er dan weer. Al zijn de waarden dan oké.
Hebben meerdere van jullie hier last van? Hoe gaan jullie hiermee om en hebben jullie hier een oplossing voor gevonden?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklier en cyclus

Bericht door Kiek »

Hallo Sammiejj91,

De levothyroxine heeft zo'n lange halfwaardetijd, dat je daarmee binnen een cyclus nauwelijks of niets kunt verbeteren.
Het gaat dan over de start van de 2de helft van je cyclus.
De oestrogenen verhogen en zorgen dat je TBG stijgt.
De TBG bindt zich aan de vrije schildklierhormonen, waardoor je FT4 daalt.
Vrouwen met een gezond werkende schildklier compenseren dat eenvoudig door kortdurende compensatie met vrije hormonen.
Een schildklierwerking die overgenomen is door levothyroxine heeft niets te compenseren. Restfunctie is immers overgenomen.

Zouden je schildklierklachten minder ernstig zijn dan je klachten die te maken hebben met je cyclus, dan zou je misschien een keuze kunnen maken: cyclus of schildklier.

Vanaf een jaar of tien voor de menopauze (waar halen ze ze eigenlijk het woord pauze vandaan?) slik ik levothyroxine. Ik heb de eerste 10 jaar geen last gehad van zo'n lastige periode.

Ik ben benieuwd of je aan een oplossing denkt, of een praktisch haalbare oplossing kunt vinden of bedenken.
Je blijft steeds zitten met die halfwaardetijd van 7 dagen.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Schildklier en cyclus

Bericht door Linrose »

Hoi Sammiejj91,
Ik worstel ook met mijn cyclus, schildklier waarden lijken op zich oké maar mijn cyclus is echt een rommeltje...peri en veel klachten, ben onder toezicht van de gynaecoloog met bio identieke hormonen gestart. Maar ik blijf onder andere nog vermoeidheid klachten houden en ook gewricht klachten. Ben ook zoekende waar wat vandaan komt, schildklier of menopauze. Of gooit het ene het andere in de war. Het schijnt ook wel even te duren voor je juiste dosis hormonen op peil hebt en heb hier dus ook geduld bij nodig. Blijft een lastig verhaal...
gr, Lin
Plaats reactie