Voorstel ronde en een vraagje

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
RiaVeerman
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 dec 2023, 18:47
Locatie: Volendam

Re: Voorstel ronde en een vraagje

Bericht door RiaVeerman »

Goedemorgen Kiek,

Ik voel me eigenlijk sinds gister wat minder. Ik heb een raar hoofd, me geheugen lijkt minder en ik ben wat moe. Heb wel 6 dagen gewerkt deze week dus daar kan het ook aan liggen. Zijn dit de “klachten” die te maken kunnen hebben met het afkicken?

Groet, Ria
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstel ronde en een vraagje

Bericht door Kiek »

Hallo Ria,

Je TSH reageert aktief, en niet zo dramatisch met 4.9 mU/l na ca. 2 weken levothyroxine-stop, en nu een FT4 van 13 pmol/l.
De eerste week heb je in totaal dus de helft van je levothyroxine (=LT4) ingeleverd.
De tweede week heb je wederom de helft van het restant ingeleverd.
Dat wil zeggen dat je al ca. 75% van de levothyroxine in je lijf kwijt bent.
En nog steeds ca. 13 pmol/l overhoudt.
Je eigen schildklier heeft de ontbrekende levothyroxine weer ingevuld, en werkt nog aardig.
Mogelijk net niet genoeg.

Het ziet er naar uit dat je in ieder geval een zeer ruime restfunctie hebt, maar misschien niet helemaal 100%.
Je zou dat kunnen checken door volgende week nog eens je FT4/TSH te prikken.

Hopelijk voel je je morgen weer wat beter!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
RiaVeerman
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 dec 2023, 18:47
Locatie: Volendam

Re: Voorstel ronde en een vraagje

Bericht door RiaVeerman »

Oke, dus eigenlijk doet mijn schildklier wel zn werk?

Dat hele gedoe met die waardes is voor mij abacadabra. Snap er niets van.

Ik heb gister een hele drukke werkdag gehad en heb al de hele dag hartkloppingen en hoofdpijn. Kan misschien door teveel prikkels zijn.

Ik ben zeker niet van plan om het op te geven aankomende 6 weken tot mijn volgende bloedprikkerij.
RiaVeerman
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 dec 2023, 18:47
Locatie: Volendam

Re: Voorstel ronde en een vraagje

Bericht door RiaVeerman »

Hoi Kiek!

Wilde even laten weten dat ik me nog steeds goed voel, heb alleen opvallend veel last van een trillend oog. Geen idee of dit verband heeft. Mijn geheugen is nog steeds iets minder. Maar verder ben ik heel blij dat ik hier op vakantie nu niets hoef te slikken. Het is maar 1 tabletje en tóch voelt het als vrijheid.

Gr Ria
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstel ronde en een vraagje

Bericht door Kiek »

Zonder pillen voelt als vrijheid!
Je hebt in ieder geval geen dramatisch tekort aan schildklierhormoon.
Je schildklier zingt nog een stevige deun mee.
Dat is altijd goed om te weten.
Uiteindelijk is het aan jou te beslissen of je inderdaad zonder levothyroxine verder kunt, of dat je toch liever levothyroxine gebruikt.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
RiaVeerman
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 dec 2023, 18:47
Locatie: Volendam

Re: Voorstel ronde en een vraagje

Bericht door RiaVeerman »

Goedemorgen Kiek,

Ik heb gister bloedgeprikt en mijn TSH is nu 4.1 en FT4 14.0.
Helemaal perfect zegt de assistente.

Ik voel mij behoorlijk slecht. Geen zin meer in dingen, geniet niet meer van mijn sport en wandeling, ik wil een hele dag in bed liggen eigenlijk. Mijn man linkte dit gelijk aan de schildklier, terwijl ik daar niet eens aan gedacht had.

De huisarts belt me vandaag. Wat raad je me aan?

Groet,
Ria
RiaVeerman
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 dec 2023, 18:47
Locatie: Volendam

Re: Voorstel ronde en een vraagje

Bericht door RiaVeerman »

Huisarts belde net. Hij vond het geweldig hoe mijn schildklier de werking weer opgepakt heeft en hier geen medicatie meer bij slikken. Wel eind februari nog een check met bloedprikken.

Ik moet zeggen dat ik nu 4 dagen werk en al het huishouden etc komt op mij aan. Misschien dat het me allemaal even teveel word. Dat ik daarom mij zo voel
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstel ronde en een vraagje

Bericht door Kiek »

Hallo Ria,

Je hebt je waarden in de vroege ochtend geprikt.
Je set point staat op een FT4 van ca. 15.5 pmol/l met een TSH van ca. 2 mU/l.
Je huisarts heeft groot gelijk om de levothyroxine niet op te starten.

Laat je dan, eind februari, nog eens prikken om 15.00 uur.
Je schildklierwaarden staan nimmer stil. Het is het resultaat van vele samenwerkingsverbanden in je lichaam, en komt uit een aktief orgaantje met een sterke 24-uurs ritmiek.
Mensen met een goed werkende schildklier treffen omstreeks 15.00 uur in de middag een 24-uurs gemiddelde. (Dus van mensen die niet afhankelijk zijn van levothyroxine.)

Hieronder je laatste 3 waarden op de curve.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
RiaVeerm Jan 2024.jpg
RiaVeerm Jan 2024.jpg (39.67 KiB) 1055 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
RiaVeerman
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 dec 2023, 18:47
Locatie: Volendam

Re: Voorstel ronde en een vraagje

Bericht door RiaVeerman »

Hartelijk bedankt voor je informatie en de curve. Dankzij jou heb ik dit geflikt!!! Ben heel trots.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstel ronde en een vraagje

Bericht door Kiek »

Bravo!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie