Instellen medicatie

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Marlene
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jun 2023, 18:36

Instellen medicatie

Bericht door Marlene »

Hoi,

Ik ben sinds begin juni bezig met instellen van medicatie ivm Graves. Na 3 weken strumazol over gegaan naar PTU ivm een allergische reactie. Ik doe de titratie behandeling.
Half augustus leken de waardes stabiel en mocht ik minderen, van 3x perdag naar 2x per dag een tablet (50 mg) De keer erna waren de labwaarden prima, gelijk aan de keer daarvoor dus zo doorgaan met de medicatie. De keer erna met lab prikken was mijn ft 4 van 13 naar 21 gestegen. Daarom moest ik toch weer terug naar 3x per dag medicatie. Nu weer lab geprikt en is de FT4 weer helemaal terug gedaald naar een ft4 van 11.
Al die wisselingen doen mij niet echt beter voelen, nu vooral snel moe! Zijn er meer mensen bij wie het instellen zo verloopt? Voor mijn gevoel vlieg ik zo van laag naar hoog en weer laag met m'n waardes. De Ft4 bedoel ik dan. Mijn tsh is tot nu toe altijd 0.01. geweest.

Groet Marlene
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Instellen medicatie

Bericht door laura »

hallo Marlene,

Dat heen-en-weer gedoe lijkt me heel vervelend.
Zou block-en-replace misschien prettiger zijn?

Die lage tsh is wel normaal.

https://schildkliertje.blogspot.com/202 ... ij-de.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Marlene
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jun 2023, 18:36

Re: Instellen medicatie

Bericht door Marlene »

Hoi Laura

Ja had al begrepen dat de de lage ths erbij hoort. Vandaag endocrinoloog gesproken en we bouwen de medicatie iets af. Toevallig gaf de endocrinoloog ook al aan dat B&R ook nog een optie is. Vooralsnog proberen we het nog zo met instellen.
Begreep ook dat het grillige beeld echt bij Graves hoort en dat de hoeveelheid antistoffen ook kan variëren. Maakt het instellen natuurlijk ook niet makkelijker. Ben benieuwd hoe deze medicatie verandering zal gaan.

Groet M.
Marlene
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jun 2023, 18:36

Re: Instellen medicatie

Bericht door Marlene »

Hoi Laura en andere forum bezoekers,

Wat zijn jullie ervaringen met Block & replace? Ben daar wel benieuwd naar. Mocht instellen met titratie lastig worden dan misschien B&R.
Ben je sneller stabiel met B&R? En blijf je stabieler?
Kan je B&R langdurig doen?

Groet M
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Instellen medicatie

Bericht door laura »

hallo Marlene,

Ik heb twee periodes met B&R gehad.
Beide keren na radioactief jodium.
Die ervaring is alweer 30 jaar geleden.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie