Calciumwaarde te hoog

Ziekten van de bijschildklieren, coeliakie, bijnier, vitiligo, gewrichten en vasculitis
Plaats reactie
Anita_sab
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2024, 14:42

Calciumwaarde te hoog

Bericht door Anita_sab »

Hoi,

Ik heb al een hele tijd last van vage klachten: erg moe, een heel slap gevoel, duizelig, buikpijn, wisselende ontlasting, misselijk etc

Nu heb ik toevallig vorige week een algeheel bloedonderzoek laten doen en daar kwam uit dat de calciumwaarde te hoog is. Het is 2.62.

Datzelfde bloedonderzoek heb ik in 2021 ook al een keer laten doen en toen stond er bij de calcium 2.58

Nu stond er bij dat het te hoog was en dat ik contact op moest nemen met de huisarts. Dat heb ik ook gedaan en de assistente zou het bespreken en morgen word ik hierover teruggebeld.

Maar nu vroeg ik me af hoe veel deze verhoging eigenlijk is. Is 2.62 erg hoog of valt dit wel mee? En als ze geen onderzoek willen laten doen naar de bijschildklier moet ik hier dan wel op aandringen?

Ik slik ook vitamine d druppels. Ik heb gelezen dat de calcium daardoor ook te hoog kan zijn. Zou dit ook tot een waarde van 2.62 kunnen oplopen? Ik slik geen hoge dosis. Gewoon twee druppeltjes per dag zoals op het potje staat. Ik slik dit omdat mijn vitamine d in 2018 40 was. Nu was het 102. Ik slik het dus wel al een paar jaar.
Mijn kaliumwaarde is ook altijd aan de lage kant. Altijd rond de 3.5 en ik heb een vitamine b12 tekort waar ik injecties voor krijg. Zou dit er ook iets mee te maken kunnen hebben?

Ik hoop dat iemand mijn kan helpen met mijn vragen.

Alvast bedankt!
Marguerite
Berichten: 56
Lid geworden op: 03 apr 2019, 16:45

Re: Calciumwaarde te hoog

Bericht door Marguerite »

Hallo Anita,

Ben je al wat wijzer geworden van de huisarts?
Je waarde zit net boven de grens maar in hoeverre dit klachten kan geven weet ik eigenlijk niet.
Even afwachtend wat de huisarts zegt zou je eventueel een doorverwijzing kunnen vragen naar een internist/endocrinoloog.
Laatste hebben vaak wat meer 'verstand' van ( als het goed is ;-) van deze ingewikkelde materie.
Ook omdat je klachten hebt.

Kan ook een momentopname zijn dus over een week of wat opnieuw bepalen misschien?

Groetjes

Marguerite
Plaats reactie