Ophogen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Marjan1978
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2024, 18:26

Re: Ophogen

Bericht door Marjan1978 »

Oh ja…..moet ik er nog even bij vermelden: de huisarts gelooft niet dat mijn klachten kunnen komen door deze bloedwaardes…
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophogen

Bericht door Kiek »

Grut, je huisarts meent dus dat waarden binnen referentie normaal zijn, waarbij je je dus normaal moet voelen.
Een domme opmerking van je huisarts!
Die man is duidelijk zelf niet afhankelijk van levothyroxine.

Je FT4 zou nu, na 2 dagen zonder levothyroxine, ongeveer op een FT4 staan van ca. 18 pmol/l.
Nog steeds te hoog, als je je reeksen FT4 bekijkt van de afgelopen jaren.
Je gaat nu verder met dezelfde hoge dosis van 137.50 µg.
Dan klimt de FT4 weer braaf naar die te hoge regionen.
Waardoor jij je weer moe en opgefokt gaat voelen.

Probeer alle info te vinden die iets zegt over de relatie/invloed van Sertraline op levothyroxine.
En probeer ons (en ook je huisarts) te scholen op dat gebied.

Sterkte,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marjan1978
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2024, 18:26

Re: Ophogen

Bericht door Marjan1978 »

Dat begrijp ik niet zo goed…..ik ga minderen van 150 naar 137,5 en nog is dat dus te hoog? Bedoel je dat?
Marjan1978
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2024, 18:26

Re: Ophogen

Bericht door Marjan1978 »

Dit heb ik gevonden:

Gebruikt u naast Levothyroxine Accord een van de volgende geneesmiddelen, heeft u dat kort geleden gedaan of bestaat de mogelijkheid dat u in de nabije toekomst andere geneesmiddelen gaat gebruiken? Vertel dat dan uw arts of apotheker. Deze middelen kunnen namelijk de werking van Levothyroxine Accord verminderen:
• propylthiouracil (medicijn dat de werking van de schildklier verminderd),
• glucocorticoïden (medicijnen tegen allergieën of ontstekingen),
• bètablokkers (bloeddrukverlagende medicijnen die ook gebruikt worden voor behandeling van
hartaandoeningen),
• sertraline (medicijn voor de behandeling van depressie),
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophogen

Bericht door Kiek »

....lijkt het dus alsof alleen mijn ft4 veel te hoog is.

Het gaat over je FT4, die bepaalt de hoogte van je TSH. En niet andersom.

Je slikt al jaren levothyroxine met Sertraline.
Het blijkt dat je ze altijd samen hebt geslikt.
En nu geeft het problemen.
Je FT4-waarden geven een rommelig en te hoog beeld.
Misschien altijd al beïnvloed door de Sertraline?

Je hebt de laatste weken geëxperimenteerd met je doses levothyroxine (=T4), en een poosje de Sertraline niet geslikt. Je levothyroxine heb je 2 dagen in de kast gehouden, en je voelt je beter.
Mogelijk is je FT4 waarde nu naar 18 pmol/l gedaald.
Als je je bij een bepaalde situatie beter voelt, dan doe je het best om aan die omstandigheid vast te houden.
Als je altijd 150 µg slikte (te hoog), dan zou je nu het best naar 125 µg gaan.
Want 137.50 µg lijkt nog steeds te hoog.

Met vriendelijke groet,
Kiek


Marjan schrijft:
Toen ik 137,5 slikte, voelde ik mij prima. Mijn tsh zat al die tijd tussen de 0,5 en 1 en mijn ft4 altijd tussen de 15 en 18. Wat mijn nieuwe waardes betreft, Toen ik 137,5 slikte, voelde ik mij prima. Mijn tsh zat al die tijd tussen de 0,5 en 1 en mijn ft4 altijd tussen de 15 en 18. Wat mijn nieuwe waardes betreft, lijkt het dus alsof alleen mijn ft4 veel te hoog is. En mijn tsh maar een heel klein beetje te laag.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marjan1978
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2024, 18:26

Re: Ophogen

Bericht door Marjan1978 »

Nee, ik slikte tot aan 28 december 137,5. N.a.v. De tsh waarde van die dag, is de levo opgehoogd naar 150. En daardoor zijn de waardes nu t4 22 en tsh 0,12
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophogen

Bericht door Kiek »

Hallo Marjan,

Je reacties en waarden staan op verschillende plekken op dit forum.
Niet zo handig voor mij.

Op 30 jan. schrijf je:
In 2014 bij start levothyroxine is TSH iets boven normaal. FT4 normaal? -> niet geprikt. (Nooit een te lage FT4 gehad).
Je schrijft ook dat je vrijwel gelijktijdig met Sertraline bent begonnen.

In aug 2022 met TSH 0.01 en FT4 18.2 voel je je fantastisch.
Op 31 jan. schrijf je dat de hoogste ref. tot 19 pmol/l gaat.
En je voelt je 's ochtends omstreeks 11.30 h het slechtst.
Dat kan best liggen aan het tijdstip van slikken, denk ik.
En ook omdat je waarschijnlijk nog héél veel, zo niet alles, eigen schildklierfunctie hebt.

Je waarden zwieren het hele bovenveld door. En hoger. Er zijn geen hypo-waarden.
Antistoffen anti-TPO zeggen niet iets over de werkcapaciteit van je schildklier. Bij aanwezigheid ervan is het makkelijker om je levothyroxine te laten voorschrijven.
Maar ik begrijp niet hoe je behandelaar je waarden beoordeelt.

Op 8 febr. schrijf je:
28-12 2023: TSH 4.59 - FT4 18
opgehoogd van 137.5 naar 150 Euthyrox. (terwijl de ref. FT4 max 19 is!!)
Je behandelaar lijkt slechts de TSH te behandelen.
08-02 2024: TSH 0.12 - FT4 22

Mogelijk zorgt de Sertraline voor die apart hoge TSH-waarden?
Je schrijft al dat het een invloed heeft op de schildklierhuishouding.
Ik ken het middel verder niet, 'k heb alleen ervaring met LT4, en hart- en bloeddrukmiddelen.

Ik vraag me af of je schildklier eigenlijk niet doodnormaal reageert op de Sertraline.
En dat daarom de levothyroxine geen doel dient.
En ook dat je een aardig werkende schildklier hebt, die dolgraag weer aan de gang wil.
Maar nu tegengehouden wordt door de levothyroxine.

Een proefstop van een week, waarbinnen 3 x prikken, is de beste manier om je eigen schildklierorganisatie te leren kennen:
Het is de beste en snelste manier om serieus met je eigen schildklierorganisatie om te gaan: leren kennen wat de schildkliergrenzen van je eigen schildklierhuishouding zijn.
Daar valt op te bouwen.
Zekerheid met levothyroxine of zekerheid zonder levothyroxine.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marjan1978
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2024, 18:26

Re: Ophogen

Bericht door Marjan1978 »

Beste Kiek,

Ik begrijp dat het een verwarrend verhaal is. Precies zoals ik me nu ook voel. Het klopt dat de huisarts heeft gehandeld n.a.v. De verhoogde tsh….dat dat de reden voor ophoging is geweest. Ze geeft nu ook zelf aan dat dat misschien niet de juiste keuze is geweest en dat dat de reden is dat ik me nu nog niet goed voel. Daarom weer de verlaging naar 137,5.

Ik weet het zelf ook allemaal niet meer. Behalve, dat ik dolgraag mezelf weer wil zijn.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophogen

Bericht door Kiek »

Hallo Marjan,

Het lastige is dat ik onbekend ben met antidepressiva.
Dus op zoek naar info in PubMed.
Een Amsterdams onderzoek concludeert dat bij mensen met een depressie de TSH een fractie verschuift van 1.50 naar 1.80 mU/l.

Ook lees ik dat veel antidepressiva de schildklierniveaus beïnvloeden op verschillende manieren.
Zo meldt een onderzoek uit 2008 dat reboxetine de TSH verlaagt en de FT4 verhoogt.
En de sertraline doet het omgekeerd: het verhoogt de TSH en verlaagt de FT4.
(Wat zouden deze invloeden doen met de FT3?)
Eigenlijk is de teneur dat antidepressiva de schildklierhuishouding verschuift.
Linksom of rechtsom.

Er zijn meer medicijnen die dat doen, zoals amiodarone (een medicijn bij hartziekten, stampvol jodium) en andere jodium gerelateerde stoffen.
En een voorbeeld van herkenbare situaties bij het gebruik van Cytomel (TSH tijdelijk, en de FT4 permanent omlaag tijdens gebruik van T3).
Sertraline lijkt ook jodiumhoudend te zijn.

Als je een gezonde schildklier hebt, dan zou het kunnen zijn dat dit medicijn de normale samenstelling van je schildklierhormonen verstoort. Het ene effect tijdelijk en het andere permanent zolang men die stoffen gebruikt.
De mate waarin zal per individu verschillen.

Het feit dat je een verlaging of verhoging van schildklierwaarden tegenkomt hoeft bij een aanvankelijk gezonde schildklier niet zo storend te zijn.
Het is veel belangrijker om bij gebruik van antidepressiva naast de bepaling van TSH/FT4 ook te kijken naar de FT3. Wat doet die?
En dan niet een keertje kijken. Maar structurele controle, zodat ook jij en je behandelaar weten hoe die verstoring verloopt. En opdat je meer zicht krijgt op de invloed van sertraline op je waarden.

Al met al lijkt de sertraline flink in te grijpen in je schildklierhuishouding.
Misschien helpt deze info om een idee te hebben waarom je schildklier nu minder lijkt te werken.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marjan1978
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2024, 18:26

Re: Ophogen

Bericht door Marjan1978 »

Bedankt Kiek,

Dat je dit even hebt uitgezocht. En het verklaard dus idd dat mijn schildklier een beetje (erg) van pad is geraakt. Eigenlijk was het dus eind december niet nodig geweest om de levo op te hogen naar 150. Maar ja…..dat is achteraf praten….ik hoop nu vooral dat het hyperen snel voorbij is en ik me weer beter ga voelen. Het lichamelijke is niet fijn, maar beter te handelen dan het mentale stuk….
Plaats reactie