Ophogen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Ophogen

Bericht door elizabeth27 »

Het komt zeker weten van je schildklier. Het kliertje kan een hele, kwalijke invloed hebben op je welbevinden. Zo wel fysiek als in mind.

Die angsten zijn verre van prettig en kunnen je leven aardig vergallen. Balans in waardes is het sleutelwoord maar helaas werkt het niet altijd zo in de praktijk. Het doet zoveel met je en het vraagt zoveel van je. Het niet oké zijn in mind vraagt heel veel negatieve energie. Nare gedachten, vervelende gevoelens en toch maar weer doorgaan. Nog net niet gillend gek worden.

Wat ikzelf lastig vind is dat als je een goede dag hebt of soms meerdere dat je dan zo blij bent en dat je denkt, ik zit weer in de lift omhoog. Vervolgens knalt die zelfde lift weer net zo hard naar beneden. Daarmee omgaan.....pfffff, ik ben dan vaak ook heel boos en ontzettend teleurgesteld.

Sterkte!
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: Ophogen

Bericht door hap »

Goedemiddag Marjan,

Bedankt voor je bericht. Dat er vreemde klachten kunnen voorkomen staat buiten kijf. Het verschilt per uur, dag en week. Ik ben nu ook bijna 6 weken aan het verlagen en voel mij redelijk, maar wisselend moe is ook van cva en sloom gevoel. Nergens enthousiast voor kunnen zijn en down. Soms verdrietig etc. Ik heb geen reden daarvoor.
Vrijdag ga ik weer prikken en hoop wat wijzer te worden. 12 maart gesprek met mijn endo en vragen om verwijzing voor second opinieonderzoek. Nog even doorbijten. Hoop dat mijn gevoel, dat ik nu weer te laag zit met de Levo klopt dat biedt wat perspectief.
Jullie ook sterkte en beterschap Hap.
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Ophogen

Bericht door elizabeth27 »

Goed dat je de stap gaat zetten voor vervolgonderzoek!
Hopelijk kan dat een beetje vlot na 12 maart.
Bij jou speelt meer mee bij mij ook.

Het zou fijn zijn om te weten wat die schommelingen veroorzaakt waardoor je je depressief/paniekerig voelt etc.
Hormonen die zich flink roeren in elk geval.
Het maakt mij heel onzeker, het voelt onveilig als het je steeds allemaal overspoeld......dus ik ben ook voor mezelf aan het bedenken wat helpend zou kunnen zijn.

Sterkte!
Marjan1978
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2024, 18:26

Re: Ophogen

Bericht door Marjan1978 »

Gisteren, na 5 weken, verlagen van 150 naar 137, opnieuw bloed laten prikken. Tsh was nu 2.56 en ft4 16. (Was tsh 0,12 en ft4 22). Helaas nog steeds niet klachtenvrij: somber, angstig, piekeren,
Kort slapen,
Zweten en dan weer koud hebben.
Enorme stress door dit alles

Met de huisarts weer besproken over het ophogen van de sertraline. Ergens denk ik dat ze gelijk heeft, maar tegelijk ben ik stikzenuwachtig hiervoor.....
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophogen

Bericht door Kiek »

Hallo Marjan,

Gelukkig is je FT4 van 22 gezakt naar 16 pmol/l.
Dat voel je vast wel: het is een groot verschil van 6 pmol/l.
Er is nog niet veel samenhang te bespeuren aan je waarden.
Maar misschien wordt dat in de loop van de tijd wel wat beter.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Ophogen

Bericht door elizabeth27 »

Je schiet van een hyperfase weer wat de andere kant op.
Daar moet het lijf ook weer aan wennen.
Het heeft tijd nodig maar het gaat nooit snel genoeg.
Dat voortdurende stressgevoel maakt het ook niet beter.
Snap dan dat je overweegt je depressie medicatie op te hogen.
Maar snap ook dat je huiverig bent omdat het ook weer meer je schildkliermedicatie kan beïnvloeden.

Klachtenvrij is misschien wel teveel gevraagd maar beter slapen en minder onrust zouden al heel fijn zijn.
Marjan1978
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2024, 18:26

Re: Ophogen

Bericht door Marjan1978 »

Ja, Kiek, gelukkig een hele verbetering, maar nu de klachten nog. Ik was misschien wat te vroeg met prikken, maar ik wilde een beetje weten waar ik aan toe was. De stress is momenteel zo hoog! Mijn hoofd is echt nog een chaos.
Marjan1978
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2024, 18:26

Re: Ophogen

Bericht door Marjan1978 »

Voorlopig wil ik zelf eigenlijk niks veranderen aan medicatie….in de hoop dat het alsnog wat beter gaat worden.
Kiek, ik vraag me wel af…..zou slikken in de ochtend I.p.v in de avond ook nog verlichting van klachten kunnen geven? Alhoewel ik het al jarenlang in devavond slik…..en daar nooit problemen mee heb gehad…..
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophogen

Bericht door Kiek »

Ja, ochtendslikken kan zeker verlichting geven.
De piek heb je ongeveer een uur of 4 uur na het slikken.
Zodra je je levothyroxinedosis slikt, stijgt de FT4 gedurende een paar uur flink, en volgt de TSH dalend (veel kortere halfwaardetijd).
Na een uur of vier daalt de FT4 volgens halfwaardetijd tot de volgende avondsliksessie.
En de TSH volgt stijgend tot dit volgende slikmoment.

Wat heb je hier 's nachts aan?
Niks.
Liever overdag een prettig T3-boostje op het juiste moment bij de juiste plekken, dan tijdens een onrustige nacht vanwege het avondslikken.

Als praktisch mens heb ik het voordeel nooit kunnen ontdekken.
Maar de quality of life lijsten vonden het nachtelijk avontuur wel veel fijner!
Hoewel men geen reden zag.
Bijzonder, toch?

Misschien waren de mensen blij nu een extra keuze te ervaren.
Extra vrijheid.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marjan1978
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2024, 18:26

Re: Ophogen

Bericht door Marjan1978 »

Begrijp ik het goed?

Als ik in de avond slik, is de tsh ‘ smorgens het laagst?
Als ik in de ochtend slik, is de tsh ‘s avonds het laagst?
Plaats reactie