Ophogen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Marjan1978
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2024, 18:26

Re: Ophogen

Bericht door Marjan1978 »

Marjan1978 schreef: 21 jan 2024, 20:17 Hallo allemaal, ik ben nieuw hier op dit forum……aangenaam, ik ben Marjan…
Na jaren stabiel geweest te zijn met een tsh van rond de 1, had ik ruim 3 weken geleden ineens een weer een verhoogde tsh, (4.59), maar wel een normale ft4 (18). Ik kamp al enkele weken met klachten zoals nachtzweten, depressie en angstgevoelens en extreme vermoeidheid. Daarom besloten om de euthyrox weer wat op te hogen van 137,5 naar 150.
Dat is nu drie weken geleden. Kunnen ophoogklachten hetzelfde voelen, als hyper zijn? (Heel somber, slecht slapen,) Ook is mijn menstruatie ineens onregelmatig. Inmiddels heb ik al 5 dagen het gevoel dat ik ongesteld ga worden, maar er komt geen bloed. (Nu 2 dagen overtijd, terwijl ik een standaard cyclus heb van 26 dagen). Kan dit er ook bij horen?
Het is al heel lang geleden dat ik moest ophogen en kan me deze klachten allemaal niet herinneren…..
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Ophogen

Bericht door elizabeth27 »

Vervelend dat soort klachten, ik weet er alles van. Het kan er zeker bij horen en meestal als je weer rond je setpoint zit, gaat t wel weer beter. Als ik verhoog of verlaag heb ik 3 weken extra klachten een soort van als of het hele systeem gereset moet worden. Regelmatig ben je er ook niet na 1 keer verhogen of verlagen. Die angst, depressieve gevoelens vind ik van alles zelf ook het zwaarst.
Sterkte!
Marjan1978
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2024, 18:26

Re: Ophogen

Bericht door Marjan1978 »

Dank je wel, dat stelt me wel een beetje gerust. Ik heb nooit eerder problemen gehad met ophogen. Ik moet pas over 2 weken weer bloedprikken, dus dan weet ik pas of de ophoging echt iets doet…..geduld…..
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophogen

Bericht door Kiek »

Hallo Marjan, welkom!

Om te kunnen beoordelen wat het normale patroon is van je waarden, zou je een rijtje FT4's met bijbehorende TSH's kunnen plaatsen. Het is belangrijk dat je waarden uit hetzelfde lab komen, vanwege de gebruikte apparatuur. In het ene lab kan dezelfde druppel bloed een andere uitslag geven dan gemeten in een ander lab.

Natuurlijk is het mogelijk dat je richting menopauze loopt.
Veel vrouwen hebben daar last van.
Je kunt misschien op basis van je waarden je dosis aanpassen.

Hopelijk is er dus iets te veranderen aan je levothyroxine, zodat je je beter gaat voelen.
Nu is het belangrijk eerst je eigen TSH/FT4-patroon te beredeneren met je oude waarden.
Dat patroon verandert niet. Het kan soms wel tijdelijk wijzigen/verschuiven door dosisverandering of nieuwe medicijnen of nieuwe omstandigheden.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marjan1978
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2024, 18:26

Re: Ophogen

Bericht door Marjan1978 »

Hoi Kiek,
Ik zie nu pas je reactie, sorry.
Ik heb geen duidelijk overzicht meer met waardes, ik heb er maar één die dateert uit 2022. De rest van de waardes kan ik nergens meer terugvinden.

Augustus 2022:
Tsh 0.01 en ft4 18.2

28 December 2023:
Tsh 4.59 en ft4 18

In augustus 2022 voelde ik mij fantastisch en omdat het al een aantal jaar zo stabiel was (exacte waardes weet ik niet meer, maar zat altijd rond deze waarde) ben ik gestop bij de endocrinoloog en terugverwezen naar de huisarts. Pas afgelopen november/december kreeg ik weer klachten en besloot ik weer te controleren. Met dus een verhoogde Tsh en een normale ft4

Ik ben in 2014 begonnen met Levo I.v.m klachten en een zwangerschapswens. Toen was mijn Tsh ook iets boven normaal. Ft4 is toen niet geprikt. Ik heb wel anti tpo positief
Marjan1978
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2024, 18:26

Re: Ophogen

Bericht door Marjan1978 »

Ik ben trouwens wel weer terugverwezen naar de endocrinoloog op mijn eigen verzoek. Helaas moet ik daar nog 2 maanden op wachten…..over 2 weken ga ik wel weer bloedprikken.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophogen

Bericht door Kiek »

Je hebt raadselachtige TSH's, Marjan.
Hoeveel levothyroxine slik je?
Op welke tijd, onder welke condities, laat je je bloedprikken in hetzelfde lab?
Kortom, ik heb geen idee hoe je zulke combinaties in de praktijk kunt fabriceren.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marjan1978
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2024, 18:26

Re: Ophogen

Bericht door Marjan1978 »

Ik prik altijd rond 8.30 uur in hetzelfde lab. De laatste keer had ik echter wel iets gegeten, dat deed ik eerder nooit.
Ik slik al vanaf het begin (2014) de levo voor het slapen gaan, dus dat is altijd hetzelfde.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophogen

Bericht door Kiek »

Je relatief hoge FT4 in de ochtend wordt dus veroorzaakt door de nachtelijke verhoging van de FT4 enkele uren na het slikken van je avond T4-pillen.
Ik begrijp niet waarom je TSH in de ochtend dan al zo hoog is.
Misschien een labfoutje?
Of er is iets veranderd tussen augustus '22 en december '23?

Het is het best je levothyroxine in de ochtend te slikken, zodat je er overdag wat aan hebt.
Je waarden blijven niet stil staan, maar bewegen op het ritme van je levothyroxine.
Ongeveer 3 á 4 uur na het slikken van de levothyroxine bereik je het hoogste niveau van de FT4, waarna gestage daling tot je de volgende avond wederom je T4-pil slikt.
Zo verbruik je dus de meeste 'energie' van de T4-avondpil al in de nacht.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marjan1978
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2024, 18:26

Re: Ophogen

Bericht door Marjan1978 »

Nee, het is geen labfoutje. Ik heb wel een stressvolle periode gehad in november/december. Ik slik ook antidepressiva, maar ben dat een aantal weken vergeten in te nemen, waardoor mijn lichaam een beetje van slag was en ik ook wel behoorlijk ziek was. Ik slik de antidepressiva in de ochtend en daarom de levo in de avond. Misschien is dat de oorzaak van de hoge Tsh?
Plaats reactie