Klachten/advies

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Mollie
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2018, 08:08

Klachten/advies

Bericht door Mollie »

Goedenavond,

Ik ben al heel lang niet op dit forum geweest. Mijn waardes bleven redelijk stabiel.

De laatste weken heb ik klachten, vooral heel moe, hoofdpijn, ernstige brainfog, nadenken en concentreren is heel lastig. Depressief etc. Ik weet het eerst aan een verhuizing, toen aan ouderdom en ineens dacht ik misschien rommelt de schildklier wel.

Vorige week geprikt, TSH 2,6 T4 14. Ik slik 2,5 tablet Euthyrox en een kwart cytomel. Mijn TSH is in vergelijking met vorige uitslagen relatief hoog. Die zit meestal onder de 1. Wat is wijsheid? Kan het de SK medicatie zijn en moet ik ophogen of gewoon afwachten?

Ik weet het even niet. Mijn hersens werken niet.

Groet Louise
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten/advies

Bericht door Kiek »

Hallo Louise,

Je schrijft dat je waarden stabiel bleven.
En nu niet.

Je zou eens moeten kijken naar je reeks oudere waarden.
Misschien zie je daar al een verklaring.

Hoeveel microgram Euthyrox gebruik je?
Van 2.5 tablet Euthyrox zijn allerlei hoeveelheden te maken.
Van 25-jes t/m 200 µg.
Hoeveel µg maak jij van 2.5 tablet Euthyrox?

Zo is van Cytomel ook een kwartje te maken van 5, 12.5 en 25 microgram/µg.
Waarvan gebruik jij een kwartje?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mollie
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2018, 08:08

Re: Klachten/advies

Bericht door Mollie »

Hi,

Oudere waarden heb ik bekeken. Van de laatste 3 jaar.

2020 TSH 0,4, T4 9,4
2022 TSH 0,86 T4 10,3
Maart 2023 TSH 0,24 13,5

Dus TSH 2,6 is wel ineens een stijging. Ik prik altijd in de ochtend.

Euthyrox 25 mg, 2,5 tablet
Cytomel, 6,25, een kwart van 25 mg

Daar deed ik het goed op. Huisarts vindt het prima. Maar zo voelt het niet.

Mvg Louise
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten/advies

Bericht door Kiek »

Het lijkt dat je in 2020 een hogere dosis Cytomel gebruikte.
Misschien heb je thyreoïdum geslikt.
Je prikt altijd in de ochtend.
Hoeveel uur na je laatste Cytomel laat je je bloed prikken?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mollie
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2018, 08:08

Re: Klachten/advies

Bericht door Mollie »

Hoi Kiek,

Ik slik al jaren Euthyrox. Geen thyreoidium. Heb ik heel in het begin wel geprobeerd.

Bloed prikken doe ik 24 uur na de laatste Cytomel. Ik heb inderdaad een tijd een halve Cytomel geslikt. Of dat in 2020 was weet ik helaas niet meer. Zit al een tijd op een kwart en dat ging echt goed. Misschien moet ik toch weer overstappen op een halve. Gaat de omzetting naar T3 nu even niet zo goed??

Wat denk jij?

Mvg Louise
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten/advies

Bericht door Kiek »

Hallo Louise,

Waarden presenteren zich in het algemeen uiterst logisch.
En ze zijn ook te manipuleren.

Je waarden lijken niet allemaal van hetzelfde lab, en van dezelfde achtergrond.
Het kan zijn dat je lagere FT4 in 2020 en 2022 het gevolg is van teveel T3-pillen.
Waarschijnlijk wist je toen nog niet dat het tijdstip van slikken en prikken reuze belangrijk is.
En van grote invloed op schildklierwaarden.

Indien de waarden uit 2020 en 2022 pas 24 uur na laatste pillen geprikt zijn, dan lijk je teveel T3 geslikt te hebben. Je TSH is daarom te laag, die reageert direct. Met zo'n overmaat aan T3 krijgt de TSH geen opdracht om je schildklier te stimuleren. De T3 wordt zo snel mogelijk inactief gemaakt. En de FT4 snel verlaagd.
De dosis lijkt dan niet in verhouding tot een normaal passende T3. Dat heeft tot gevolg dat je T4 zo snel mogelijk wordt omgezet in inactieve stoffen, en deels omgezet om vlotjes uitgescheiden te worden.
Dat zijn de gevolgen van een ruime tot teveel T3 in je lijf.
Je ziet dat aan de verhouding van FT4/TSH. Die klopt niet. Die is abnormaal.

De waarden van maart 2023 lijken van een ander lab te zijn -> je FT4 is veel hoger.
Maar misschien ben je in de periode ruim voor die priksessie van maart 2023 overgestapt van thyreoïdum op bijvoorbeeld Cytomel en levothyroxine.
Dan kan de verhouding van de T3 en T4 al wat opgekrikt zijn, maar nog steeds typisch.

Het is voor te stellen dat je je laatste lab wél 24 uur na je Cytomel en levothyroxine prikte.
Daarom is je FT4 hoger en je TSH eveneens.
Deze combinatie ziet er het 'gezondst' uit.
Cytomel heeft een hele korte [21 h.] halfwaardetijd in vergelijking tot de levothyroxine [7 dagen].

Onthou:
Je waarden zijn altijd het resultaat van de hoeveelheid en van het tijdstip van slikken en prikken.


Dag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mollie
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2018, 08:08

Re: Klachten/advies

Bericht door Mollie »

Dank je wel Kiek!
Plaats reactie