Orale anticonceptie en levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Loulou20
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2023, 20:36

Orale anticonceptie en levothyroxine

Bericht door Loulou20 »

Dag allemaal,

Graag had ik jullie ervaring gelezen met het slikken van levothyroxine
1. in combinatie met de pil (enkel progestageen en/of combinatiepil)
2. tijdens de perimenopause
3. In combinatie met HST (bio-identiek)

Ik lees dat je vaak je medicatie wat moet ophogen omwille van toename van TBG receptoren bij stijging oestrogeen, dat synthetische hormonen in de pil de schildklier vertragen enzovoort. Echter ben ik geïnteresseerd in jullie persoonlijke ervaringen.

Hadden jullie klachten bij het starten en/of afbouwen van de pil in combinatie met levothyroxine?
Wat met de perimenopause als je hormonen aan het rommelen gaan?
Wel of niet suppletie met bio-identieke hormonen?

Omwille van slapeloosheid en hormoonschommelingen ben ik aanvankelijk gestart met een pil met enkel progestageen. Ik had nog steeds erg veel schommelingen en na 3 weken vielen mijn wenkbrauwen erg uit. Mijn bloedwaarden waren stabiel en binnen range.
Ik ben sinds een 2-tal weken overgestapt op een pil met oestrogeen en progestageen. Nog steeds haaruitval. Elke dag ook een paar wenkbrauwhaartjes minder.

Kan progestageen überhaupt T4 omzetten naar T3??? Progesteron doet dit, maar progestageen in de pil lijkt qua structuur meer op testosteron. Ik kan hier online niets over terugvinden.
Ben ik misschien beter af met HST met bio-identieke hormonen?

Alle persoonlijke reacties zijn welkom! Alvast hardstikke bedankt!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Orale anticonceptie en levothyroxine

Bericht door Kiek »

Beste Loulou,

Zorg dat je FT4 en de TSH op de vroege ochtend geprikt wordt, ca. 24 uur na laatste levothyroxinedosis.
Neem zulke waarden als uitgangspunt voor je dosis levothyroxine bij wijzigingen.

Als je start met de pil - welke dan ook - zorg dus dat je je uitgangspositie van TSH/FT4 kent.
En pas eventueel na 6 weken je dosis T4 aan.

Dat geldt ook als je stopt met toegevoegde hormonen.
Laat na 6 weken je TSH/FT4 checken.

Het ouder worden op zichzelf zorgt voor haaruitval, waar dan ook.
Het verlies van een of twee haartjes wenkbrauw is ondergeschikt aan de juiste dosis levothyroxine.
Dit riekt eerder naar de opgeklopte onzin van de alto's, die hiermee hun portemonnee wensen te verdikken.

Blijf met beide benen op de grond.
Laat je niet afleiden door alto-verhalen.
Dan ben je ook in staat om je eigen dosis goed te bepalen.

Succes,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Loulou20
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2023, 20:36

Re: Orale anticonceptie en levothyroxine

Bericht door Loulou20 »

Beste Kiek,

Het gaat niet om een paar wenkbrauwhaartjes.
Wimpers en wenkbrauwen vallen sterk uit.
Verder ook kletsnatte ogen ‘s avonds en dikke vochtwallen in de ogen en veel slapeloze nachten.
Foto’s bijgeknipt om niet herkend te worden.

Levothyroxine is niet voor iedereen een wondermiddel vrees ik 😞
Bijlagen
44049014-0405-4EC6-A4C2-C3B22A6F7431.jpeg
44049014-0405-4EC6-A4C2-C3B22A6F7431.jpeg (21 KiB) 1057 keer bekeken
C2795560-09E1-4F5A-A606-300015425586.jpeg
C2795560-09E1-4F5A-A606-300015425586.jpeg (18.55 KiB) 1057 keer bekeken
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Orale anticonceptie en levothyroxine

Bericht door Kiek »

Precies, levothyroxine is niet voor iedereen een wondermiddel.
Ook niet voor haarverlies.
Of wallen onder je ogen. Herkenbaar..

Het komt wel voor dat binnen families verschillende auto-immuunziekten zijn.
Zoals bijvoorbeeld Hashimoto met vitiligo, of met haarverlies (alopecia areata).

Je ergernis aan haarverlies van je wenkbrauwen zou je misschien kunnen oplossen met een potloodje.
Of misschien met een lichte tatoo.

Tja, die wallen. De een heeft er last van en de ander niet.
Of er nu een slecht ingestelde hypothyreoïdie in het spel is, of niet.
Het is nou eenmaal zo.

Gezond eten, goed bewegen, en op tijd naar bed.
Iedere dag weer. Meer valt er niet aan te doen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Loulou20
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2023, 20:36

Re: Orale anticonceptie en levothyroxine

Bericht door Loulou20 »

Uiteraard zijn deze uiterlijke verschijnselen ook een indicatie van je gezondheid en is het camoufleren ervan niet toereikend.

Als ik ‘s morgens wakker word voel ik me totaal uitgeput.
Ik slik mijn levo en pas een 2-tal uren later ben ik weer een beetje mens.
Door deze trage opstart kom ik maar moeilijk mijn bed uit en lukt werken ook niet of slechts een paar uurtjes per dag vanaf een uur of 11. Geen baas die daar blij van wordt, laat staan de collega’s die me scheef bekijken als ik zo laat op de dag door de gang loop. En zelfs dan krijg ik de vraag waarom ik er zo vermoeid uitzie 😔
Ik ben doodongelukkig met deze situatie.
Vroeger kwam ik gemakkelijk toe met 7u slaap.

In mijn omgeving kan ik slechts op weinig begrip rekenen. Mijn man denkt dat ik mentaal de knop moet omdraaien. Ik krijg hem niet uitgelegd hoe moe ik mij voel en dat mijn mentale kracht net groot is om door te zetten in deze dagelijkse strijd die nu al meer dan 2 jaar aanhoudt en zonder zicht op verbetering.

Ik heb weer maar eens bloed laten trekken nu ik aan het einde ben van de strip Cibel (progestageen + oestrogeen).
TSH: 3,3
Vrij T4: 16,9
Geen uitgesproken stijging en daling, maar dat gaat heel geleidelijk. Na mijn operatie steeg mijn TSH van 1 naar 3 in een paar weken tijd, maar was pas boven 4 na 6 maand.

Wat me opviel was dat mijn ijzer dat in februari nog goed stond, nu plots sterk gedaald was (waarde van 80 nu rond de 30). Mijn cortisol is Dan weer van 15 omhoog geschoten naar 33, wat veel te hoog is.
Doet me toch sterk twijfelen over de pil…
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Orale anticonceptie en levothyroxine

Bericht door Kiek »

Het heeft ook met je leeftijd te maken, Loulou.
Als je ouder wordt dan krijg je te maken met wallen en rimpels en nog veel meer.
Maar ook daarmee valt heus goed te leven.
Zolang je je er maar niet chronisch aan ergert.
Zoek een leefpatroon dat gezond is, en pas dat in in jouw situatie.
Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Loulou20
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2023, 20:36

Re: Orale anticonceptie en levothyroxine

Bericht door Loulou20 »

Dankjewel Kiek, toch nog een vraagje.
Ik heb mijn Reverse T3 opnieuw laten bepalen en de verhouding T3 over RT3 is weeralom slecht.
T4 wordt dus voor een groot deel omgezet in het inactieve T3.
Een hoge waarde aan RT3 remt de schildklierwerking.
Wat kan ik hier tegen doen?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Orale anticonceptie en levothyroxine

Bericht door Kiek »

Maak het nou niet erger, Loulou.
Het is onzin te veronderstellen dat je rT3 je schildklierwerking remt.
Hoe kom je erop!
Alsof je van hardlopen grijze haren krijgt.

Je rT3 heeft een noodzakelijke rol in het voorkomen op enig moment van teveel gewoon T3.
Op die manier wordt de schildklieractiviteit beheerst.
Een zeer nuttig gereedschap.
Prachtig dat het bestaat.

De golfbeweging van rT3 maakt deel uit van het evenwicht van je schildklierhormonen, waarvan de sterkte altijd in beweging is.
Dus rT3 is een afvoerput die goed werkt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie