Hoezo verhoogd MCV door trage schildklier?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Hoezo verhoogd MCV door trage schildklier?

Bericht door Kris »

Beste forummers,

Misschien is dit een wat technische vraag, maar tegelijkertijd gok ik dat veel schildklier patienten dit weleens hebben gemerkt op hun labuitslagen:

Bij een algemeen bloedbeeld heb ik standaard een wat verhoogd MCV, wat wil zeggen dat de rode bloedcellen vergroot zijn. Dit terwijl het aantal rode bloedcellen aan de ondergrens zit en HB prima is.

Nu slik ik standaard hooggedoseerde B12. Dus dat is niet de reden van de vergrote bloedcellen.
Foliumzuur ga ik nu bijslikken. Die 2 zijn bij een tekort daar aan blijkbaar specifiek aan grotere rode bloedcellen gerelateerd.

Maar als reden voor een verhoogd MCV wordt ook een trage schildklier genoemd waardoor vitamines minder goed worden opgenomen.

Wat ik me afvraag, is of dat echt zo is en wat daar dan aan te doen is als je al schildkliermedicatie slikt. Want er kleven wel wat nadelen aan die vergrote bloedcellen - icm andere uitslagen.

Iemand enig idee hoe dat verhoogd mcv zich verhoudt tot een trage schildklier?
En heb je dat zelf ook al opgemerkt op je labuitslagen? (vaakt denkt men ook aan alcoholisme, maar ik drink geen alcohol...)
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hoezo verhoogd MCV door trage schildklier?

Bericht door Kiek »

Hallo Kris,

Je vraagt
Iemand enig idee hoe dat verhoogd mcv zich verhoudt tot een trage schildklier? "

Misschien kan het volgende voorbeeld je geruststellen.
Er was een keer iemand met een T4 (=totale T4) van <14 nmol/l [n: 60 - 150 nmol/l]. Niet te meten, zo weinig.
De FT4 deden ze nog niet in dat lab.
-> De MCV was toen 95 FL [n: 80 - 100]. Dus normaal.
Vervolgens bleef de uitslag in een bureaula achter, en de arts op vakantie.

Drie maanden later bleek de FT4 in een ander lab < 0.5 pmol/l. Nog steeds niet meetbaar.
Het cholesterol en trygl. waren verhoogd, evenals de leverfuncties en de CK. Rest was okee.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat zelfs bij een totale breakdown van de schildklier de MCV stand houdt.
Dat geeft de burger moed!

Is die MCV in relatie brengen met de schildklier iets nieuws?
Of mogelijk opgeklopte marktwerking?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: Hoezo verhoogd MCV door trage schildklier?

Bericht door Kris »

Dag Kiek,

Dat is interessant..

Dit heb ik geknipt en geplakt:

"Oorzaken verhoogd MCV:

De meest voorkomende oorzaken van macrocytose (dwz verhoogd mcv) zijn:

wanneer je lichaam meer bloed aanmaakt omdat:
- je bloed verliest;
- je rode bloedcellen te snel stuk gaan (hemolyse);
- een leverziekte;
- te veel alcohol drinken;
- een te traag werkende schildklier (hypothyreoïdie);
- een tekort aan vitamine B12 en/of foliumzuur;
- aandoeningen van het beenmerg, waardoor de aanmaak van rode bloedcellen niet goed verloopt (myelodysplastisch syndroom);
- bepaalde geneesmiddelen.

Bij milde macrocytose blijft de oorzaak vaak onduidelijk."

Ergens anders las ik nog dat de trage schildklier de opname van vitamines zou verstoren. Maar geen uitleg waarom dat dan zo is.

Vriendelijke groet, Kris
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Hoezo verhoogd MCV door trage schildklier?

Bericht door elizabeth27 »

Neem je wel vitb12 op? Ik dus niet dus dan doen vitamine b12 pillen niet zoveel. Ik zelf spuit vitb12, tot en met januari was dat 2 keer per week en nu 1 keer per week ( spuit sinds vorig jaar mei)
Het is belangrijk om te weten hoe een vitb12 behandeling gaat.

Als je foliumzuur gaat bij slikken, is het goed om te weten wat je waarde daarvan is. Tussen de 10 en 20 is goed.
Ik slik 1 keer in de week een foliumzuur tablet op de dag dat ik prik. Lees je dus vooral goed in.
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: Hoezo verhoogd MCV door trage schildklier?

Bericht door Kris »

Hoi Elisabeth,

Zo'n 20 jaar geleden had ik een tekort aan b12, en ik kreeg toen zonder verder onderzoek meteen injecties. Dat is niet handig omdat je dan een bepaalde test niet meer kunt uitvoeren. Maar daarna heb ik het in mijn bloed altijd op een waarde van ca. 250 kunnen houden. Dat is lager dan je zou verwachten gezien wat ik eet en het b12-supplement, maar geen echt tekort.

Wat ik wel weet is dat de anticonceptiepil en stress maken dat je meer b12 verbruikt. Dus dat zou ook kunnen. Hoger verbruik geeft lagere waarde. En ook gastritis zorgt voor b12 opname problemen..

Maar ik vroeg me af waarom de trage schildklier voor een lagere opname van vitamines kan zorgen, en of dat de reden is dat die relatie tussen mcv en schildklier standaard wordt genoemd. 20 jaar geleden werd dit ook al geschreven.

Goed om te horen over de foliumzuur, dank je. Ik las inderdaad dat extra inname daarvan ook het onderzoek naar een b12 tekort moeilijk maakt.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hoezo verhoogd MCV door trage schildklier?

Bericht door Kiek »

Je MCV avontuur strandt als je PubMed leest.

It could be, may be.
Zoals alles kan.

De ene zegt dat er wat is, en de ander ontkent dat dan weer.
Niets spectaculairs, zoals verwacht.
Niets om over naar huis te schrijven.
Behalve roepen dat er meer onderzoek nodig is.
Zo eindigt het merendeel van de onderzoeken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: Hoezo verhoogd MCV door trage schildklier?

Bericht door Kris »

Beste Kiek,

Ik weet niet zeker of je bericht over het avontuur aan mij was gericht ;-) Ik heb zelf niet beweerd dat er een relatie is tussen verhoogd mcv en schildklier. Ik was vooral benieuwd waarom het wordt genoemd. En zelfs ook specifiek:

Non megaloblastair komt het door alcohol, schildklier of bv maligniteiten; megaloblastair door b12 en foliumzuur. Maar het waarom staat er niet bij.

Interessant dat er op het forum niets over bekend is 🤭

Vriendelijke groet,
Kris
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hoezo verhoogd MCV door trage schildklier?

Bericht door Kiek »

De Thyroidmanager rept niet over MCV.
Op het terrein van de dokter is het dus evenmin bekend.

En voor zover daar al ergens iets over wordt genoemd spreekt men elkaar naar hartelust tegen.

Succes met je speurtocht!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: Hoezo verhoogd MCV door trage schildklier?

Bericht door Kris »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je reactie.

Hoewel/aangezien ik niet op zoek was naar de relatie tussen verhoogd mcv en een trage schildklier, maar zocht naar de oorzaak van de bij mij standaard verhoogde mcv, zal ik dit nog even knippen en plakken. Schildklier staat er tussen als oorzaak voor verhoogd mcv. Voor mij is het onderwerp nu gesloten.

Vriendelijke groet,
Kris

"Liver disease

The liver plays an important role in healthy red blood cell production and regulation.

In people with liver disease, the metabolism of cholesterol and phospholipids is affected. As a result, these substances are deposited on red blood cell membranes in excess, which causes them to become large.

Removal of the spleen (splenectomy)

The spleen is responsible for processing red blood cells by removing the lipids from the cells’ membranes during the maturation process. When the spleen is removed, these lipids stay, which results in larger cells.

Chronic alcohol consumption

Alcoholism can cause both megaloblastic and non-megaloblastic macrocytic anemia. It contributes to 65% of macrocytic anemia cases.⁷

As a cause of liver disease, alcoholism can indirectly lead to non-megaloblastic anemia. It can also directly cause the condition as a result of damage and inflammation to the bone marrow (alcohol bone marrow toxicity). This affects red blood cell production.

Chronic obstructive pulmonary disorder (COPD)

In this respiratory condition, the body suffers from hypoxia (low oxygen levels). People with COPD may hyperventilate in response to hypoxia in some situations, leading to excess carbon dioxide retention. This could cause the amount of water retained in the red blood cells to increase, making them larger in size.⁸

There may be periods when the body tries to compensate for hypoxia by releasing unready immature large cells from the bone marrow, causing macrocytosis.⁹

Myelodysplastic syndrome (MDS)

MDS is a group of blood disorders that cause cells in the bone marrow to develop and function abnormally.

When you have MDS, the bone marrow cannot produce enough healthy red blood cells. The abnormal cells that are produced cause non-megaloblastic anemia.

Hypothyroidism

This is a health condition caused by an underactive thyroid gland. The thyroid gland produces hormones that regulate your body’s metabolism. These hormones are also responsible for starting the production of erythropoietin, a hormone that stimulates bone marrow’s production of red blood cells.

Red blood cell production can slow down when the thyroid gland doesn’t produce enough hormones. This can result in either anemia with a low number of normal-sized red blood cells, or non-megaloblastic anemia, where red blood cells are too large.

Hemolytic anemia or bleeding

In these situations, the bone marrow tries to overcompensate for the loss of red blood cells by producing more. However, many of these cells are still in the immature stage (reticulocytes). These immature cells are larger in size than mature cells.

Symptoms of non-megaloblastic anemia

Most symptoms associated with this type of anemia are effects of the underlying condition that is causing the anemia.

The symptoms that are specific to non-megaloblastic anemia may not be noticeable during its early stages because the condition develops over time.

Healthy red blood cells function for a few months before they die. Therefore, it may take some time before your count of abnormal cells is high enough to cause symptoms.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hoezo verhoogd MCV door trage schildklier?

Bericht door Kiek »

Laten we dan maar concluderen dat de MCV niet door een halfgare schildklier beïnvloed wordt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie