Zelf cytomel proberen?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Kiek »

Ja, een lagere dosis.
Op dit moment bevind je je 24 op 24 uur in het hypergebied.
Daar word je echt niet lekker van.
In jouw situatie zou ik twee dagen de levothyroxine overslaan, en vervolgen met een lagere dosis, b.v. 150 µg ipv 175 µg.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lieke11
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2022, 14:17

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Lieke11 »

Ok, mijn klachten zijn wel wat verminderd maar het kan idd wel beter, fit voel ik me niet en heb nog spierpijn overal al is dat ook wel verminderd.
Ik dacht zelf ook naar 150, verwacht jij dat het daar beter bij gaat of zou ik nog lager moeten gaan? En wanneer is dan verstandig om weer te prikken?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Kiek »

Het beste zou zijn om 2 dagen niets te slikken, en vervolgens na 7 dagen op de verlaagde dosis naar het lab.
- na die tijd voel je je zeker al beter omdat er een boel FT4 uit je lijf is.
- je hebt een meetwaarde tot je beschikking.
Als die meetwaarde naar je zin is, dan ga je met dezelfde dosis door, en hoef je in principe niet meer te prikken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lieke11
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2022, 14:17

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Lieke11 »

Ik ga het proberen, ben heel benieuwd of ik me dan eindelijk eens fitter ga voelen. Ik slik al zo lang deze hoeveelheid thyrax en voelde me nooit echt goed en had me er bij neergelegd dat 't niet beter zou worden tot mijn klachten nog meer verergerden de laatste maanden.
Ik hou je op de hoogte!
Lieke11
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2022, 14:17

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Lieke11 »

Ik mag trouwens pas over 6 weken weer bloed prikken, eerder heeft geen zin volgens de huisarts.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Kiek »

In antwoord op je vraag via privébericht:
Het verloop van de verhouding van je FT4/TSH geeft je de informatie.
Daarom zijn dezelfde uitgangspunten van de gebruikte waarden belangrijk: hetzelfde lab - nuchter -> niet gestoord door de dynamiek na het slikken van levothyroxine.

Als je nu een van de waarden wilt skippen, dan zie je de curve al uitgetekend met de overgebleven 2 waarden. De curve zal vlakker zijn. En het set point verschuift.
Maar je wilt een resultaat van slechts 2 waarden'setjes' wel bevestigen met een 3de.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lieke11
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2022, 14:17

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Lieke11 »

Ok dus gewoon doorgaan met het minderen van de dosis naar 150? Ik weet niet of ik het helemaal snap met dat setpoint verschuiven, die gaat lager worden?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Kiek »

Over een verschuiving die te maken heeft met je titel: "Zelf Cytomel proberen?"

Voor je geboorte werden je hormoonklieren ontwikkeld en op elkaar afgestemd.
Die afstemming geldt ook nu nog.
Gedurende je ontwikkeling en groei verschuiven die verhoudingen een klein beetje.
Maar het blijven de voor jouw kenmerkende verhoudingen.
Net als je vingerafdruk, of de vorm van je gezicht.
Dit geldt dus voor je hormoonstelsel.
En ook voor andere werken in je lichaam.

De bewegingen van je hormonen passen bij jou en bij niemand anders.
Dat probeer ik op het forum in beeld te brengen met de curve - de vingerafdruk van je schildklierhormoen - om je te helpen je eigen schildklierhormoonhuishouding te begrijpen.
Begrip geeft grip op je keuzes en behandeling.
Onafhankelijkheid.

Een voorbeeld van verschuiving is gebruik van Cytomel.
Op het oude forum van HypoMaarNietHappy merkte ik op dat bij mensen die flink wat thyreoïdum (=dierlijk T3 met T4) gebruikten de FT4 vreemd genoeg zakte en de TSH eveneens. De verhouding van de TSH/FT4 veranderde niet, maar wel de plaats van de FT4. Dan was de oplossing om er meer T4 bij te slikken, dacht men. Leiden in last natuurlijk, want nog meer overdosering...en de hele boel in de war.
Nu heeft je lichaam de neiging zich te beschermen en overdoseringen te lijf te gaan. Bijvoorbeeld door het laten zakken van je FT4 als er T3-overdosering plaatsvindt.
Dit is een voorbeeld van verschuiving van de curve bij gevaar: het zakken van de FT4 met een TSH die ook al gezakt is.
De T3 zelf zal niet spectaculair hoger worden. Want alles wordt gedaan om de T3 uit te schakelen (omzetten in afvalproducten).
Maar tegen overmacht valt niets meer te doen.

Voor schildklierhormonen geldt het met name voor de speelruimte van T3.
En zaken die hiermee te maken hebben, zoals de T3-pillen en T3-nodussen (in extreme) en thyreoïdum.
Deze verschuivingen worden gedirigeerd door belangrijke organen in je hersenen.
Bij gevaar.
Dat is niet voor niets.

Het slikken van T3, Cytomel of thyreoïdum, geeft hetzelfde effect als de groei van een T3-nodus.
Alle seinen op rood.....en alle luiken dicht.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lieke11
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2022, 14:17

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Lieke11 »

Dankjewel voor de info Kiek, ik snap dat het toevoegen van t3 niets zal veranderen maar dat was ik ook al niet meer van plan.
Wat ik echter nog wel graag zou willen weten is of ik moet doorgaan met het verlagen van mijn dosis om van mijn klachten af te komen.
Ik heb het ook nog ergens anders gevraagd en daar wordt gezegd dat dit hypo klachten zijn, ook omdat ik erg veel slaap, 12 uur per nacht. Dan zou ik meer medicatie moeten nemen.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Kiek »

Lieke, als je min of meer met mitsen en maren tot stand gekomen set point het juiste gebied aanduidt, dan moet je serieus overwegen je dosis fors te verlagen.
Je slikt 200 µg. Dat is heel veel.

Klachten (veel slapen) zijn zo aan persoonlijke omstandigheden gerelateerd, dat ik me daar niet aan kan vasthouden. Misschien je arts wel, die ziet je, die kent je.

Je prikt in de vroege ochtend, 24 uur na laatste levothyroxinepil, dus zonder invloed van de dagelijkse slik-dynamiek -> je waarden rommelen volgens lab dan op je set point of hoger. Dit betekent dat je je 24 uur op 24 uur in hypergebied bevindt.

In het algemeen slik je met de 200 µg het dubbele van een doorsnee dosis.
Een forse hoeveelheid.
Een uiteindelijk dosis heeft overigens niets te maken met de ernst van de hypothyreoïdie.
Een juiste dosis heeft te maken met de totale aangeboren schildkliercapaciteit, die totaal moet worden 'overgenomen'. Niemand is in staat een beetje schildklierhypo te compenseren met een beetje schildklierpillen.
Daarom zijn totale doses à la 12.50 of 25 of 50 of 60 µg slechts placebo's. Het telt niet op. Het komt in de plaats van de geproduceerde schildklieruitscheiding. Het vermeerdert niets, en verrommelt de werking ervan.
Misschien psychisch van belang? Voor de serieuze zieke schildklier volkomen nutteloos.
Daarom is het een hele ernstige zaak dat er mensen zijn met een totale dosis van 25 µg, of 50 µg.
Deze mensen worden eerder verwaarloosd dan geholpen. Vooral oudere mensen overkomt dit.
Dit voorschrijven gebeurt wereldwijd door onze behandelaars.
En onze behandelaars maar denken dat zo'n dosis 'normaal' is.

Heb je een supernormale en gezonde werking van je schildklier, dan is het nog steeds mogelijk een normale dosis te slikken. Pas als een dosis overeenkomt met de te verdrijven normale capaciteit van een gezonde schildklier, is alles overgenomen. Er zijn talloze mensen aan de levothyroxine met een doodnormale schildklierwerking.
Een dosis telt niet op, maar verdrijft de overgebleven capaciteit.
Vrouwen gemiddeld ca. 75 à 100, mannen 100 à 175 µg.
Die 200 µg is wel een beetje heel erg veel.

Ergens las ik vandaag in een oud bericht van iemand die 12.50 µg voorgeschreven kreeg.
Die 12.50 µg heeft geen enkele betekenis - misschien als placebo-.
De gezonde schildklierhuishouding zal licht verstoord reageren.
Als gerommel in de marge.
Het verplaatst het zorgvuldig uitgevoerde balansballet in je schildklier naar een schildklierverstoorde slikritmiek.
Dat wel.

Bespreek met je huisarts je dosis levothyroxine.
Die zal het vast wel weten.

Zo, dat was de preek van vandaag.
Hier breekt het zonnetje door.

Prettige dag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie