Zelf cytomel proberen?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Lieke11
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2022, 14:17

Zelf cytomel proberen?

Bericht door Lieke11 »

Hallo,
Ik vraag bij mijn huisarts al heel lang om cytomel maar tot nog toe heb ik het niet voor elkaar gekregen dat ik het mag gebruiken. Mijn klachten zijn de laatste jaren verergerd, spierpijn, gewrichtspijn en extreme moeheid. De huisarts gelooft niet in de werking van t3 hormoon.
Ik ben zover dat ik het zelf wil proberen maar weet niet of dat gevaarlijk kan zijn. Ik zou graag advies willen.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Kiek »

Hallo Lieke,

Het hangt af van je schildklierkwaal.
En hoe je ingesteld bent op de levothyroxine.
Misschien heb je een duidelijk motief.

Wat voor schildklieraandoening heb je?
Wat zijn je waarden?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lieke11
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2022, 14:17

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Lieke11 »

Hallo Kiek
Ik heb Hashimoto en mijn waarden zijn in principe goed maar heb wel deze restklachten. Ik wil me graag echt fit voelen want mijn klachten beperken mij nogal.
De waardes van de laatste twee metingen zijn:
27 november 4,6 mE/l
23 januari 0,31 mE/l
Vrijdag ga ik weer prikken en ik heb de huisarts toch zover gekregen dat ft3 ook geprikt wordt. Hopelijk komt er iets uit.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Kiek »

Hallo Lieke,

Hoe zou je arts deze uiterste TSH's beoordelen?
Zo van - ach, binnen referentie dus niks-aan-het-handje, mevrouw?
Wat bedoel je met 'in principe goed'?

Je weet natuurlijk wel als levothyroxine-gebruiker dat je waarden alleen van waarde zijn als je ze eeuwig en altijd op hetzelfde tijdstip in de vroege ochtend, in hetzelfde lab, onder dezelfde slikomstandigheden - dus minstens 24 uur z o n d e r l e v o t h y r o x i n e (denk aan de enorme dynamiek na het slikken) geprikt worden.

Hoeveel levothyroxine slik je per dag?
Heb je je dosis het laatste jaar gewijzigd?
Zet je de bijbehorende FT4's erbij?
Dan zijn de TSH's misschien wat beter te duiden.
En te relateren aan je dosis.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lieke11
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2022, 14:17

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Lieke11 »

Idd ze vallen binnen de referentiewaarden dus niks aan de hand, dat dacht ik zelf ook eerlijk gezegd.
Vandaar mijn reactie in principe goed.
Ik slik 200 mcg thyrax, rond 6 uur 's ochtends ook als ik ga prikken, dat laatste dus niet doen begrijp ik.
Ik heb alleen een ft4 uitslag van november, weet eigenlijk niet waarom die later niet weer geprikt is, die was 14,4 pmol/l
Er is niet gewijzigd aan mijn dosis.
Kun je hier iets mee?
Ik wordt komende vrijdag weer geprikt en zal dan geen thyrax nemen iig.
Dank voor het meedenken Kiek!
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Kiek »

Okee, dus een FT4 van 14.4 pmol/l bij een TSH van 4.6 mU/l.
Dit betekent bij een doorsnee reactie van je achterliggende schildklierhuishouding, dat bij je TSH van 0.31 mU/l een FT4 hoort van ca. 20 pmol/l.
Een FT4 van 14.4 pmol/l en een FT4 van 20 pmol/l is een enorm verschil.

Stel dat je zo'n gemiddelde reactie hebt, dan betekent het dat je FT4 veel te hoog is.
Dus je levothyroxinedosis (=T4) moet omlaag.
Logisch dat je je nu opgefokt voelt: doodmoe en spierpijn en gewrichtspijn.
Dit zijn overdoseringsverschijnselen.

Je doet het best om vanavond geen dosis te nemen.
Dan is morgen je FT4 al een beetje gedaald, en kom je in rustiger vaarwater terecht. Morgen niets slikken.
Vervolgens overmorgen verder met 175 µg (als je van 200 vandaan komt).
En vrijdagochtend vroeg (zonder levothyroxinepil- die neem je mee en slik na prik) gewoon prikken zoals je al afgesproken hebt.

Dan hoop je dat je TSH beter zichbaar is:
misschien is je TSH dan alweer gestegen tegen de 1 mU/l, en je FT4 gedaald naar ca. 18 pmol/l.
Het lijkt dat een FT4 van ca. 16.5 pmol/l het best bij jou thuishoort. TSH is dan ca. 1.5 mU/l.
Dat is een groot verschil met eentje van 20 pmol/l met 0.31 mU/l.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lieke11
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2022, 14:17

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Lieke11 »

Duidelijk, dankjewel Kiek!
Wel raar dat een huisarts hier niet mee komt, ik ga je raad opvolgen en ben benieuwd wat er vrijdag uitkomt.
Lieke11
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2022, 14:17

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Lieke11 »

Hierbij mijn uitslagen van vrijdag jl.
Nuchter geprikt, ik slik nu 175 mcg thyrax.
Ft4 17,9 pmol/l
Tsh 1,6 mE/l
Ft3 3,8 pmol/l
Ik weet niet of dit een verbetering of verslechterd is en ofnik nog minder thyrax moet gaan nemen? Graag weer advies. Ik had trouwens ook een vitamine d tekort.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Kiek »

Je zit in ieder geval op een betere plek, Lieke.
Nu een set point van ca. 17 pmol/l met een TSH van ca. 1.5 mU/l.
Dit is dus op basis van je verhaal, waarvan ik 2 waarden gebruikt heb, en daarnaast eentje samengesteld op grond van de TSH van 0,31 mU/l:
14.4/4.6
17.9/1.6
20/0.31
Waarschijnlijk is je geschatte FT4 van 20 te laag, en is eentje van 21 pmol/l-0.31 beter passend bij je laatste waarden.
Als dit zo zou zijn, dan zit je setpoint TSH iets hoger >1.5 mU/l en < 1.8 mU/l.
De curvevorm is wat flauwer dan gemiddeld.
Zie plaatje.
Zegt je dokter dat vit D invloed heeft op je waarden?
Ik gebruik ook vit D. Maar zero invloed.

Dag,
Kiek
Bijlagen
Lieke11Maart2024.jpg
Lieke11Maart2024.jpg (39.39 KiB) 666 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lieke11
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2022, 14:17

Re: Zelf cytomel proberen?

Bericht door Lieke11 »

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord Kiek! Heel fijn en duidelijk met de grafiek.
Ik begrijp dat ik nog wel wat lager kan gaan met de medicatie? En hoe doe ik dat het best?
Mijn klachten zijn wel wat verminderd maar nog niet helemaal weg.
T3 medicatie is dus niet nodig?
Nee mijn dokter zegt niet dat vitamine d invloed heeft hoor.
Plaats reactie