Schildklier moet er toch uit na uitslag punctie

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Elize
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 apr 2014, 17:04

Schildklier moet er toch uit na uitslag punctie

Bericht door Elize »

Hallo Iedereen,

Onlangs heb ik wat berichten geplaatst over mijn nodus (2,5 cm). Na twee puncties zei de patholoog dat het niet goed was maar degene die de punctie had gedaan zei dat het goed was. Maar na de laatste punctie bleef het maar irriteren dus vandaag de doorverwijzing naar de chirurg (ander ziekenhuis). Daar wederom bekeken door een ervaren patholoog lijkt het toch niet goed te zijn. Even schrikken want ik dacht dat ik het even naast mij neer kon leggen maar nu schijnt het toch voor 85% zeker te zijn dat het niet goed is.

Dus het traject in gegaan. Echo om te kijken of er meer zit bij de lymfeklieren. Gelukkig niets te zien. Dus nu wachten of ze de hele schildklier eruit halen of eerst de helft. Dat hoor ik in een gesprek ergens volgende week.

Nu lees ik overal berichten over de procedures. Maar ik kan eigenlijk nergens vinden hoelang dit nou gaat duren als het inderdaad kwaadaardig blijkt te zijn. En ook ben ik op zoek naar ervaringen. Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij een beetje op weg helpen?

Alvast bedankt!

Groeten Elize
Sillie78
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2013, 13:14

Re: Schildklier moet er toch uit na uitslag punctie

Bericht door Sillie78 »

Hoi Elize,

Wat spannend allemaal zeg. Ik heb ervaring met schildklierkanker. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is. Ik denk dat je schildklier er eerst voor de helft uitgehaald moet worden en daarna wordt het weefsel op kweek gezet. Dan krijg je pas de officiele uitslag denk ik.
Dan wordt het tweede deel van je schildklier eruit gehaald. (ongeveer 2 weken later) Dan moet je daarna nog een week of 4 wachten zodat alle schildklierhormonen uit je lijf zijn, zodat je een total body scan krijgt. Dan kunnen ze zien of je nog ergens uitzaaiingen hebt.
Daarna wordt je behandeld. Vaak met radio actief jodium. Dat ligt aan de vorm.

Ik wens je heel veel succes en sterkte. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Groetjes Silke
Elize
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 apr 2014, 17:04

Re: Schildklier moet er toch uit na uitslag punctie

Bericht door Elize »

Hoi Silke,

Bedankt voor je reactie. Ik mocht zelf mee kiezen of ik direct alles eruit wilde hebben of eerst de helft. Ik heb gekozen voor eerst de helft want stel nou toch dat het alsnog goedaardig blijkt te zijn. De kans is klein maar de gok durf ik niet te wagen.

Die total body scan wist ik niet. Wel fijn om te lezen want dat zou mij wel geruststellen.

Maar hoe gaat het nu met je?

Groeten Elize.
Myra
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:57

Re: Schildklier moet er toch uit na uitslag punctie

Bericht door Myra »

Bij mij is het ongeveer net zo gegaan als bij jou en zoals het verder bij jou gaat. Na een jodiumpil bleek het bij mij een koude nodus te zijn en na twee echogeleide puncties was niet duidelijk of het goed- of kwaadaardig was. De oncologen besloten dat de helft er uit moest en als na onderzoek bleek dat het niet goed was, dan moest ook de andere helft eruit. En gelukkig was het goed. Ik hoop dat het bij jou ook zo gaat, als de helft eruit is hoef je in de meeste gevallen geen medicijnen te slikken, als hij er helemaal uit is wel. En wat ik daar over gelezen heb is dat (soms) een lange en moeilijke weg voor medicatie goed is afgesteld.
Groetjes
Myra
Elize
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 apr 2014, 17:04

Re: Schildklier moet er toch uit na uitslag punctie

Bericht door Elize »

Goed om te horen dat het uiteindelijk goed was. Daar ga ik ook voor ! Was vast een spannende tijd om te wachten. Daar zie ik wel een beetje tegenop.
Bedankt voor je bericht. :D
Plaats reactie