kan je in een paar weken tijd tsh>100 opbouwen?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
dubrove
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 sep 2014, 21:00

kan je in een paar weken tijd tsh>100 opbouwen?

Bericht door dubrove »

hallo!

ik ben een moeder van een kereltje van 4 maanden en eentje van 3. vorige week zijn bij mij de bloedwaarden tsh>100 en t4=2,1 gemeten. naar mijn weten heb ik nooit schildklierproblemen gehad. wel ben ik altijd een vreetmonster geweest in een slank lijf, menigeen was hier jaloers op. tijdens mijn zwangerschappen kwam ik wel veel aan helaas.

5 weken geleden werd ik opeens drie dagen lang ontzettend moe. hierna kreeg ik last van verspringende pijnen, vooral bij mijn heupen. toch maar vertrokken naar vakantie. op de heenweg een tussenstop gemaakt bij mijn ouders. hier ben ik erg ziek geworden. ik lag te bibberen en ijlen in bed. mijn borstvoeding is er van het ene op het andere moment volledig mee gestopt, dus we zijn snel in de auto gesprongen terug naar huis want daar had ik reservemelk in de vriezer. ik was echt heel beroerd, hoge koorts, misselijk, extreem dunne diarree (sorry voor de details). naar de huisarts geweest en die zei: 'griepje'. na 3 dagen is de koorts gezakt en had ik weer (met veel moeite) wat melk voor mijn zoontje. daarna leek ik nog 2 keer een 'virusje' te krijgen, maar minder heftig.

omdat ik zo bleef kwakkelen ben ik terug naar de huisarts gegaan. die wilde bloedonderzoek. dat leek me eigenlijk onzin want gezien mijn dagen (mijn zoontje slaapt alleen als ik met hem loop) en nachten (elke 1,5 tot 2 uur voeden om de boel weer op gang te krijgen) was het niet heel gek dat ik moe was. uitslag dus een hele hoge tsh, zelfs 'off the charts' en een t4-waarde van 2,1. de huisarts deed alsof dit wel vaker voorkwam, post partum thyreoditis. ik moest 'toch maar' medicatie, beginnen met 0,25 thyrax en dan opbouwen.

hierna ben ik eens gaan rondkijken en heb ik ook de nhg-standaard gelezen. ik wil nu graag weten of dit inderdaad wel een standaard post-partum thyreoditis is, of dat griepje er mee te maken kan hebben gehad en of deze waarden werkelijk post-partum kunnen zijn opgebouwd. zo niet, dan kan dit effect hebben op de ontwikkeling van mijn kind en dit wil ik gewoon graag weten. bij de volgende keer prikken (over 5 weken) wordt pas getest voor anti-tpo.

wat me nu ook zorgen baart is dat ik een constante druk voel tegen mijn achterhoofd, soms brandt het ter hoogte van mijn kruin. ook heb ik vaak dat het beeld waar ik me op focus groter en kleiner wordt. tijdens en even na het voeden zie ik ook gekke dingen in mijn beeld, een soort opbouwende structuren. de huisarts stuurt me hiermee toch maar door naar de endocrinoloog maar het is even afwachten wanneer we een oproep krijgen. op mijn verzoek verhoog ik nu ook de dosis thyrax naar 75. weet iemand die gekke verschijnselen ook te plaatsen binnen het schildklier-gebeuren?

groet en ik hoop erg op een reactie!

mirte
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: kan je in een paar weken tijd tsh>100 opbouwen?

Bericht door Kiek »

Hallo Mirte,

Welkom, en gefeliciteerd met de uitbreiding in je gezin!

Ja, een TSH kan snel opgebouwd worden.
Bij een post partum thyreoïditis (PPT) kunnen de waarden van TSH en FT4 snel omwisselen.
Heb je na de geboorte van je zoon een fase gehad van energieke activiteit of snel geïrriteerd?
Dat zou dan mogelijk een hyperfase geweest kunnen zijn.
Zo verlopen de meeste PPT-ers. Eerst een hyperfase, gevolgd door een hypoperiode.
Maar dat hoeft niet per se.

Kijk eens naar figuur 14.24 van
http://www.thyroidmanager.org/chapter/t ... hyroiditis
Daar zie je de doorsnee fasen goed in beeld.

Wat je schrijft over je beelden meen ik te herkennen. Dat associeer ik met migraine.
Dat vind je in allerlei variaties van beetje hoofdpijn, tot knallende, brandende en misselijkmakende last.
Zo heb ik last (ca. 4 x per jaar) van structuren in een deel van m'n beeld die zich omhoog bewegen, en soms omlaag. Ik noem het bewegend gebroken glas, waarna (soms erge) hoofdpijn. Bij mij is het iets familiairs: toevallig allemaal vrouwen, en toevallig allemaal een hypothyreoidie.........maar toch, nee, niet iets schildklierklierderigs, denk ik.

Meestal is een PPT voorbijgaand. Maar heb je schildklierziekten in de familie, dan heb je weer wat meer kans op een permanente hypothyreoïdie.
Na een periode van ca. een jaar kan een proefstop van de levothyroxine/Thyrax overwogen worden, om te zien of de schildklier zich heeft hersteld. In geval er nog een kinderwens is, zou gekozen kunnen worden voor het semi-permanent voorschrijven van de levothyroxine. Totdat ook die wens is vervuld.

De Thyrax/levothyroxine heeft geen invloed op je baby.
Hij maakt zijn eigen T4 aan. Jouw schildklier werkt niet naar behoren.
Daarvan hebben de schildklierhormonen van je zoon geen last.

Afijn, je krabbelt nu gelukkig weer overeind met de Thyrax.
Wie weet heb jij het geluk van een voorbijgaande PPT!
Zorg dat je je bloedcontroles van TSH en FT4 's ochtends heel vroeg laat afnemen. Zonder Thyrax, nuchter. Neem je pillen en desnoods je boterham mee.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
dubrove
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 sep 2014, 21:00

Re: kan je in een paar weken tijd tsh>100 opbouwen?

Bericht door dubrove »

ha kiek,

hartstikke bedankt voor je reactie. fijn te horen dat de waarden postpartum kunnen zijn opgebouwd. mijn grote angst is dat ik zwanger al hypo zou zijn geweest en dan zou het van invloed zijn op mijn kleine vent. of ik hyper ben geweest weet ik niet, moeilijk te zeggen omdat ik zoveel bezig ben met de baby (die is zeer intensief) en peuter en daarnaast met 10 weken ook weer aan het werk moest. Ik heb nooit last gehad van migraine enzo. Wat ik nu ervaar is vaak een soort opbouw van lijnen in een soort van 'mandela'-formatie, best maf en ik herken het een beetje van de tijd dat ik ziek was en zo delier was 'snachts, toen had ik dat nog veel erger. Ik ben normaal gesproken vrij nuchter dus voel me echt een 'fruitcake' nu. Ik maak me ook nog wel zorgen om die druk in mijn hoofd.

Groet!

Mirte
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: kan je in een paar weken tijd tsh>100 opbouwen?

Bericht door Kiek »

Hallo Mirte,

Het is niet mogelijk normaal te functioneren met in elkaar gestorte schildklierwaarden, zoals bij jou het geval.
Laat staan een bevalling, een peuter, de nieuwe baby, en de organisatie van bezoek, huishouding en de nachtelijk beslommeringen erbij.
Want niet alleen alle cellen in je lijf, maar ook je hersencellen hebben het ernstig te verduren met zo weinig schildklierhormoon.
Dat is slechts overleven.

Hou je taai!
Kiek

PS:
Door je toch herkenbare idee van mandela-formatie ben ik net gaan googlelen.
Lees eens 'De schoonheid van migraine", en de reacties.
https://erwinkompanje.wordpress.com/201 ... /#comments
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
dubrove
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 sep 2014, 21:00

Re: kan je in een paar weken tijd tsh>100 opbouwen?

Bericht door dubrove »

ha kiek,

tja, zeg dat maar aan mijn werk. Toen ik me ziek meldde was de reactie: dat bespreken we nog wel even met je leidinggevende en dan komen we er nog even op terug. alsof ik nog maar even mocht afwachten of ik wel 'ziek genoeg' was. Mijn omgeving heeft volgens mij geen flauw benul van wat het nu voor me betekent. Ik ben zo'n type 'permanente optimist' en vind het moeilijk om serieus te blijven en de boodschap goed over te brengen. Wat men ziet is iemand die steeds lekker actief met de baby wandelt (een drama om hem in slaap te krijgen en te houden, ik heb gewoon geen keus) met een glimlach op het gezicht die altijd een praatje of grapje paraat heeft. Zo doende word ik eigenlijk niet echt serieus genomen. voor mij is het een 'coping-mechanisme' zodat ik niet volledig hieraan onderdoor ga. Een depressieve moeder is het ergste wat een kind kan overkomen en dat weiger ik dan ook te worden. Maar wat steun of hulp zou wel erg prettig zijn. Nou is mijn peuter drie dagen per week naar de opvang en mijn moeder is nu onderweg hiernaartoe om een dagje te komen helpen met de huishouding . Die wonen 3 uur rijden hier vandaan en hebben een volle agenda. Mijn schoonouders zijn voor de 4de keer dit jaar voor 6 weken op vakantie, maar daar hoef ik sowieso niet veel van te verwachten. Mijn man doet enorm zijn best maar moet ook zijn uren maken. vrienden en vriendinnen werken gewoon en hebben hun eigen kleine grut. Bovendien zijn mijn kindjes niet zo makkelijk 'overdraagbaar' dus hulp in die zin is ook vrij lastig. Nu blijkt de doorverwijzing naar de endocrinoloog niet te zijn gebeurd, dus voor niks zitten afwachten. Oh en de kat moet asap worden gesteriliseerd, die lijkt nu krols.... maar ook vandaag kom ik er wel weer doorheen. nog even kijken 'hoe' ;)
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: kan je in een paar weken tijd tsh>100 opbouwen?

Bericht door Kiek »

Hallo Mirte,

Het depressieve gevoel past bij je ernstig tekort aan schildklierhormonen.
Aan het eind van deze maand voel je je heus weer wat beter.
Vergeet niet dat je in korte tijd zulke grote niveauverschillen hebt ervaren van die schildklierhormonen.
Dat is door je lijf geknald.

Het opbouwen van de levothyroxine duurt best lang. Want de levothyroxine/T4 heeft een lange halfwaardetijd. Het effect van de laatste dosis is na een week of 4/5 pas in je bloed te zien.
Daarom geen verhoging in de tussentijd.
Laat dus over 4 weken je TSH/FT4 bepalen ('s ochtends vroeg, zonder levothyroxine in je maag, want zorgen voor dezelfde omstandigheden met zo min mogelijk verstoringen).
Daarna zal je dosis weer aangepast worden naar 100 of naar 125 µg.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
dubrove
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 sep 2014, 21:00

Re: kan je in een paar weken tijd tsh>100 opbouwen?

Bericht door dubrove »

Dankje kiek!

In afwachting van de oproep van de endocrinoloog heb ik nog wat vraagjes: Is het zo dat met een hele lage t4 waarde je automatisch aan een hoge dosis medicatie terechtkomt? of kan het zijn dat ik bijvoorbeeld goed zal functioneren met een dosis van 100? De huisarts heeft ook nog even mijn bloeddruk gemeten en die was tamelijk laag (90 over 60). het kan zijn dat een deel van mijn klachten daar ook mee te maken heeft en de bloeddruk schijnt ook gekoppeld te zijn aan mijn hypo-stadium. Is het de verwachting dat die ook wat hoger wordt als mijn medicatie 'het gaat doen'?

Groetjes!

mirte
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: kan je in een paar weken tijd tsh>100 opbouwen?

Bericht door rinskje »

Hoi Mirte,
Helaas lees ik nu pas je berichtjes, maar ook ik heb twee keer een post partum thyreoiditis gehad. Ik ken niet zoveel dames bij wie dit is gebeurd, dus vandaar mijn reactie. Ik ben blijvend hypo geworden en slik Thyrax.
Bij mijn eerste ben ik eerst maanden hyper geweest (veel zweten, heeeeeel veel afvallen, onrustig, snel geïrriteerd, de hele dag op de wc, kon niet tegen licht en geluid) en later het tegenovergestelde en een postnatale depressie. Ik heb toen 15 maanden borstvoeding gegeven. Het was mijn eerste en ik wist nog van niets. Het enige wat eigenlijk goed ging, was mijn BV. Maar ik had een totaal onrustig, niet slapend kind, een huilbaby.

Bij mijn tweede had ik dezelfde verschijnselen, maar minder heftig (sk was waarschijnlijk al een beetje stuk) en is het ontdekt. Achteraf gezien en kijkend naar 1 bloedwaarde uit de tijd van mijn eerste, hebben ze destijds de diagnose over het hoofd gezien. Ik was een psychisch geval in hun ogen.

We hebben 4 jaar gewacht tot we aan nummer twee durfden te denken, zo beroerd was het eerste jaar. Dat mijn zoontje een onrustig kind was, kwam door de grote hoeveelheden sk-hormoon die hij via mij binnen kreeg (ik heb naderhand informatie ingewonnen). Geen wonder dat het niet wilde en hij niet sliep.

Ik heb bij beide een flinke tijd doorgewerkt, tot ik er letterlijk bij neerviel. Op een gegeven moment was de koek totaal op. Niets aan mijn lijf werkte normaal. Ik kon niet meer. Zelfs staan was niet meer mogelijk.

Ik ben benieuwd hoe het momenteel met je gaat. Ik hoop dat het allemaal een beetje lukt. Veel sterkte in ieder geval!
Rinskje
Plaats reactie