Ziekte van Graves met acné en overbeharing?

Plaats reactie
Miranda
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2014, 23:01

Ziekte van Graves met acné en overbeharing?

Bericht door Miranda »

Hallo,

Ik ben Miranda en wil mijn verhaal doen over mijn dochter van inmiddels 14.

In januari van dit jaar ontdekte mijn man plotseling een bult in de hals van onze dochter (op dat moment 13 jaar)
Meteen huisarts gebeld en langs geweest. Deze liet haar bloed prikken en een echo maken in het ziekenhuis.
Na een paar dagen kregen we de uitslag van het bloed. Hyperthyreoïdie en Graves.
Dit verklaarde wel de klachten die ze al lang had: onrustig, trillende handen, uitblijven van menstruatie, slechte concentratie.
Afspraak gemaakt bij een kinderarts in het ziekenhuis waar we een week later terecht konden.
Deze snapte niet dat we niet direct na de uitslag van het bloed (dezelfde dag nog) op waren geroepen bij de endocrinoloog.
De FT4 bleek boven de 100 te zitten (het apparaat kon maar tot 100 meten dus hoever erboven weten we niet)
Hartslag in rust was 120 dus mocht ze meteen niet meer sporten of inspannen.
De endocrinoloog kwam, ondanks dat ze vrij was, toch nog even kennismaken met mijn dochter en mij.
Dit gaf me wel het gevoel dat het ernstig was maar ook dat we in goede handen waren.
Ze moest meteen aan de strumazol en bètablokkers.
De FT4 daalde in een razend tempo en in datzelfde tempo kwam mijn dochter 10 kg aan.
Je snapt dat dit niet fijn is voor een puber van bijna 14.
Dus om haar gewicht op peil te houden stopte ze stiekem met de medicijnen waardoor de FT4 meteen weer naar de 55 schoot.
Na een gesprek met de endocrinoloog werd besloten om haar een slokje radioactief jodium te geven om de schildklier uit te schakelen.
Doorgestuurd naar een nucleair geneeskundige in het Radboud UMC in Nijmegen.
Deze was echter niet zo positief over het jodium omdat haar schildklier wel heel snel werkte voor zo'n jonge meid.
Hij was bang dat de antistoffen die haar lichaam aanmaakte zich op de ogen zouden gaan richten en daar de nodige schade aan zouden richten.
En aangezien ze al best slechte ogen heeft (+4 en +5.5) wilden we het risico niet lopen.
Ze heeft toen zelf besloten om de schildklier operatief te laten verwijderen.
Dit is gebeurd op 24 juni jl. De operatie is goed gegaan maar we waren net op tijd. De zenuwen van de stembanden zaten al helemaal verkleefd in de schildklier en hebben ze moeten zoeken.
Het was nog even spannend of ze haar stem weer helemaal terug zou krijgen omdat ze de eerste paar dagen na de operatie alleen maar kon fluisteren.
Maar dat is gelukkig allemaal goed gekomen.
Het gaat heel goed met haar, ze is snel hersteld, inmiddels weer 5 kg lichter en voelt zich goed bij de 0.1mg thyrax die ze dagelijks slikt.
Echter nu heeft ze een ander probleem waar pubers niet mee willen zitten!!
Ze heeft erg veel last van acné en overbeharing.
Weet iemand of dit tijdelijk is ivm het verwijderen van haar schildklier en dus de chaos aan hormonen?
En wat kun je hieraan doen?

Groetjes Miranda
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ziekte van Graves met acné en overbeharing?

Bericht door Kiek »

Welkom, Miranda!

Wat moet je dochter een akelige periode achter de rug hebben!
Zo'n ernstige Graves is voor een volwassene al nauwelijks te behappen, heb ik gelezen, laat staan voor zo'n jong meisje.
Ook de niveauwisselingen van schildklierhormonen vallen niet mee.

Ik weet niet veel over acne en overbeharing.
Misschien heb je wat aan enkele ideeën.

Haar ziekte van Graves is een autoimmuunziekte.
Men weet dat mensen met een autoimmuunziekte bevattelijker zijn voor een andere autoimmuunziekte.
Vaak komen autoimmuunziekten in groepjes voor binnen een bepaalde familie.
Zo zijn er in mijn familie meer mensen met schildklierziekte, vitiligo en/of bijnierziekten.
Herken je zoiets ook in jouw familie of in haar vaders familie?

Overbeharing kan het resultaat zijn van een autoimmuunkwaal.
Zoals PCOS, waarbij je cysten hebt in je eierstokken die ook teveel testosteron produceren.
Of de ziekte van Cushing, een bijnierhormoonziekte, waarbij het beharingspatroon eveneens kan veranderen.

Is je dochter gescreend op andere antistoffen/andere autoimmuunziekten?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

Re: Ziekte van Graves met acné en overbeharing?

Bericht door MissEllen »

hoi Miranda,

Ik las je verhaal en ik voel mee met je dochter. Ikzelf heb ook veel overbeharing op mijn kin en bovenlip met name, net alsof ik al in de overgang ben geweest (ik ben nu 33 jaar). Dit is sinds ik Graves heb. Ik epileer en alles groeit als een idioot terug. Ik heb wat haar laten weglaseren op mijn bovenlip, maar dit heeft echt niet veel geholpen. Oplossingen heb ik helaas niet, ik epileer mijn kin en bovenlip doe ik met ontharingscreme speciaal voor het gezicht. Dat is het snelste want ik heb teveel haren op mijn bovenlip om te epileren en dit doet ook geweldig zeer. Fijn onderwerp dit ...
Plaats reactie