Van Thyrax naar Euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Rick »

Hoi Laura,

Bij de laatste keer thyrax prikken zakte ik al met m´n TSH. Kan op zich kloppen (wat ze aangeven, door de blisterverpakking)
Euthyrox zit ook in de blisterverpakking, dus ik houd 't er maar op dat die tabletten ook wat sterker zijn.

Het is idd wel vreemd dat de met euthyrox de TSH zakt en FT4 niet. Ik was de laatste tijd wel aan het hyperen, vandaar toch maar wat omlaag. Ik ben benieuwd wat de FT4 doet. Volgende keer prikken zal nog net voor, of na mijn zomervakantie zijn.
Ik ga nog steeds naar hetzelfde lab (Gelre in Apeldoorn). Ik probeer meestal nuchter (iig de laatste keer), maar lukt niet altijd. Maar dan zou de TSH eerder hoger dan lager moeten zijn .... :roll:
Het is ook een vraag of mijn lijf anders reageert op de euthyrox, als op de thyrax, en dat daardoor de verhouding TSH/FT4 wat anders komt te liggen? Je zou toch zeggen van niet (immers, dezelfde werkzame stof). Maar ik kijk nergens meer van op.

Maar al met al kun je zien dat ik dank zij de wijziging van thyrax de weg kwijt ben. Als je het zo ziet zou je zeggen dat ik in 1e instantie ook wel met de thyrax omlaag had gekund, en helemaal niet over had hoeven stappen. Maar dat verklaart weer niet waarom ik met gelijkblijvende waardes toch klachten kreeg die niet direct aan hyperen te linken waren. Snaarstrakke waardes op 'n rij, zeker vanaf 2012. In maart 2014 was er nog niks aan de hand. In oktober 2014 zag je dat nog niet in de bloedwaarden, maar lag mijn lijf wel overhoop.
@#$%^&*()!!!!
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Rick »

Kiek schreef:Rick, ik heb je waarden in de app gezet.
Je 0.zoveel waarden lopen in een kringetje, waardoor ik geen zinnige curve krijg.
Andere systeemwaarden geven aan dat jouw waarden niet goed passend zijn.
Dat heeft dus niet met de schildklierwaarden te maken, wel met de systeemtheoretische achtergrond.

De app wordt interessant als je echt een hoge TSH hebt. Liefst > 3 mU/l.
Vooral de waarden van startende hypo's zijn mooi, zoals je je kunt voorstellen.
Hey dank - maar die heb ik ook nog wel!
Ik zal ff een nieuw tabelletje maken.

Hopenlijk kan ik binnenkort zelf de app gebruiken ;-)
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Rick »

Kiek schreef:Rick, ik heb je waarden in de app gezet.
Je 0.zoveel waarden lopen in een kringetje, waardoor ik geen zinnige curve krijg.
Andere systeemwaarden geven aan dat jouw waarden niet goed passend zijn.
Dat heeft dus niet met de schildklierwaarden te maken, wel met de systeemtheoretische achtergrond.

De app wordt interessant als je echt een hoge TSH hebt. Liefst > 3 mU/l.
Vooral de waarden van startende hypo's zijn mooi, zoals je je kunt voorstellen.

Overigens, ik weet toevallig dat een van de auteurs evenmin iets zinnigs uit de app haalt met z'n TSH's en FT4's.
Ook vanwege van die 0.zoveel waarden.
Maar om nu een week afstand te doen van levothyroxine is ook zo wat.
Hoi Kiek,

Hier een nieuw lijstje, met de waardes uit m'n beginjaren erbij.
20150608_SK2.JPG
20150608_SK2.JPG (133.97 KiB) 1332 keer bekeken
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Kiek »

Nu heb ik je eerste 4 waarden bij die andere waarden gezet.
De app heeft er eentje uitgegooid: een FT4 van 19 met een TSH van 0.03 mU/l.
Je 'systeemcijfers' zijn veel beter.
Het setpoint ligt dan op een TSH van 1.2 met een FT4 van 17.8 pmol/l.

De allermooiste zijn de startende waarden die nuchter geprikt zijn, zonder poespas van pillen en andere grillen.
Bijlagen
Rick2.jpg
Rick2.jpg (39.49 KiB) 1326 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Rick »

Kiek schreef:Nu heb ik je eerste 4 waarden bij die andere waarden gezet.
De app heeft er eentje uitgegooid: een FT4 van 19 met een TSH van 0.03 mU/l.
Je 'systeemcijfers' zijn veel beter.
Het setpoint ligt dan op een TSH van 1.2 met een FT4 van 17.8 pmol/l.

De allermooiste zijn de startende waarden die nuchter geprikt zijn, zonder poespas van pillen en andere grillen.
Dank dank!
TSH rond de 0,7; FT4 19-20 is wat ik in de praktijk als goed ingesteld ervaar.
Setpoint zit wel in de buurt maar lijkt me - voor mij - wat aan de lage kant?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Kiek »

Ik vermoed dat je ergens onder het setpoint op de curve moet zitten.
Ter compensatie van gemiste T3.
Uitgaande van jouw TSH 0.7 met FT4 van 19/10, zoek ik op je tweede en uitvergrote curve op de curvelijn een TSH van 0.72, waarbij een bijbehorende FT4 van 19 past.
Heulemaal niet gek!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nadya
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2015, 10:51

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Nadya »

Ik kom er even tussendoor. Toevallig 4 weken geleden de overstap van Thyrax (0.125 mcg) naar Euthyrox (0.125 mcg) gemaakt. Ik ben me alleen maar meer bagger gaan voelen. Raak mezelf een beetje kwijt geloof ik op de slechte dagen. Zo'n hopeloos vooruitzicht. Bah. Gevoelsmatig pakt de euthyrox ook sterker uit, dus ik denk dat ik straks naar beneden moet in dosering. Terug naar thyrax zie ik ook niet zitten. Bah!
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Rick »

Nadya schreef:Ik kom er even tussendoor. Toevallig 4 weken geleden de overstap van Thyrax (0.125 mcg) naar Euthyrox (0.125 mcg) gemaakt. Ik ben me alleen maar meer bagger gaan voelen. Raak mezelf een beetje kwijt geloof ik op de slechte dagen. Zo'n hopeloos vooruitzicht. Bah. Gevoelsmatig pakt de euthyrox ook sterker uit, dus ik denk dat ik straks naar beneden moet in dosering. Terug naar thyrax zie ik ook niet zitten. Bah!
Jammer Nadya.
Ik heb (vermoed ik) hetzelfde. Ben nu ook wat aan 't zakken met de euthyrox.
Regelmatig bloedprikken en bijstellen, da's 't enige wat zekerheid brengt.

Sterkte!
Nadya
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2015, 10:51

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Nadya »

Ik vind het zo lastig ook om op mijn gevoel af te gaan. Ik krijg zowel hyperklachten bij te traag als bij te snel. En verschil in dosering merk ik meestal al bij 2 weken, maar voor een bloedbepaling heb je natuurlijk wat meer weken nodig. Wat ik zo vervelend vind is dat gevoel dat ik ben aangesloten op een versterker. Heel gezellig als je al hooggevoelig bent ;)
Nadya
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2015, 10:51

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Nadya »

Ja hoor, afbouwen in medicatie. 6 weken geleden dus overgestapt op euthyrox. T4 14, TSH 1.8. Nu 6 weken later: TSH 0.10, T4 21. En dan moet ik heel eerlijk bekennen dat ik regelmatig een dagje heb overgeslagen omdat ik me zo stront beroerd voelde :? Wel een opluchting dat het ook zichtbaar is via bloed. Over 6 weken weer prikken.
Plaats reactie