Re: Over democratie en zorgconsumenten ...
Geplaatst: 08 nov 2016, 11:54
Ik hou m'n stoel vast! Lang niet zó gelachen.VGZ wil dat alle verzekeraars de site van Patiëntenfederatie Nederland als onafhankelijke derde omarmen.
Schildklierforum - met allerlei nieuws, informatie, feiten en weetjes over de schildklier
https://www.schildklier-forum.nl/
Ik hou m'n stoel vast! Lang niet zó gelachen.VGZ wil dat alle verzekeraars de site van Patiëntenfederatie Nederland als onafhankelijke derde omarmen.
ZorgkaartNederland is een ervaringssite, waar mensen hun ervaring met de zorg delen met elkaar. Dat doen zij met name om elkaar te helpen bij het maken van de juiste keuze. Omdat naarmate het aantal ervaringen toeneemt de waarde groter wordt, werken wij hard aan de groei van ZorgkaartNederland. Eind mei start een publiekscampagne die (met name via radiospots) mensen bewust maakt van de mogelijkheid om hun ervaring met de zorg te delen met anderen. Hierover informeren we u binnenkort.Hoe representatief is Zorgkaart Nederland? De waardering van specialisten door patiënten in beeld gebracht
25-04-2016 - Tijs A. Stehmann, W.A. (Alexander) Goudriaan, J.C.C.M. (Hans) in ’t Veen, Boudewijn J. Kollen en C.C.P.M. (Kees) Verheyen
Resultaten
Per maand kende ZorgkaartNederland.nl 763.000 unieke bezoekers; gemiddeld 0,08% van hen bracht een stem uit. ZorgkaartNederland.nl vermeldde 15.337 specialisten, verspreid over 97 ziekenhuizen, 2060 specialismen, met in totaal 45.548 waarderingen. Van hen hadden 6682 (43,4%) specialisten 0 waarderingen en 1165 specialisten (7,6%) ≥ 9 waarderingen gekregen. Tevens hadden 327 (15,9%) specialistengroepen geen enkele waardering. Het mediane aantal waarderingen en het mediane groepscijfer waren voor snijdende specialismen significant hoger dan voor beschouwende specialismen.
Conclusie
ZorgkaartNederland.nl toont cijfers over 56,6% van alle specialisten. Wanneer de door ZorgkaartNederland.nl ingevoerde ondergrens voor validiteit van minstens 9 waarderingen per specialist gehanteerd wordt, zijn de cijfers van slechts 7,6% van alle specialisten valide. Van de unieke bezoekers brengt gemiddeld 0,08% een stem uit. Snijdende specialismen hebben een hoger aantal waarderingen en een hoger waarderingscijfer dan beschouwende. ZorgkaartNederland.nl voldoet in haar huidige vorm niet als valide kwaliteitsinstrument voor de beoordeling van de kwaliteit van zorg van een medisch specialist. Dit artikel geeft daarom aanbevelingen ter verbetering.
ZorgkaartNL lijkt te denken dat er vanzelf een betrouwbaar beeld van een zorgverlener ontstaat naarmate er meer beoordelingen van die zorgverlener gegeven zijn.
Dat klopt niet. Veel beoordelingen is wel een voorwaarde voor betrouwbaarheid, maar de beoordelingen moeten ook een goede afspiegeling ('representatieve steekproef') zijn van alle ervaringen die de patiënten van de betreffende behandelaar hebben.
ZorgkaartNL kan de representativiteit van de beoordelingen echter niet controleren. Daarom geven de beoordelingen niet noodzakelijk een goed beeld van de behandelaar, zelfs niet als het er veel zijn.
ZorgkaartNL, hoe zien jullie dit?
Zorgkaart Nederland heeft geen haast.Eekhoorn schreef:Ik heb de volgende reactie geplaatst op https://www.zorgkaartnederland.nl/feite ... nt#comment (nog niet goedgekeurd en zichtbaar op moment dat ik dit plaats):ZorgkaartNL lijkt te denken dat er vanzelf een betrouwbaar beeld van een zorgverlener ontstaat naarmate er meer beoordelingen van die zorgverlener gegeven zijn.
Dat klopt niet. Veel beoordelingen is wel een voorwaarde voor betrouwbaarheid, maar de beoordelingen moeten ook een goede afspiegeling ('representatieve steekproef') zijn van alle ervaringen die de patiënten van de betreffende behandelaar hebben.
ZorgkaartNL kan de representativiteit van de beoordelingen echter niet controleren. Daarom geven de beoordelingen niet noodzakelijk een goed beeld van de behandelaar, zelfs niet als het er veel zijn.
ZorgkaartNL, hoe zien jullie dit?
Vier dagen verder en nog nada. Ik heb via het contactformulier maar eens gevraagd of dit gebruikelijk is.laura schreef:Zorgkaart Nederland heeft geen haast.
Bijna 24 uur later en het is nog steeds niente.
Wie is wiens vijand?Vraag NRC:
Hoe kan het dat tarieven ingrijpend van elkaar verschillen én geen relatie hebben met de kosten?
Antwoord Schippers:
De tarieven bij ziekenhuizen zijn vergelijkbaar met die van een groothandel.
Als iemand - de verzekeraar in dit geval- veel inkoopt kan hij een lagere prijs bedingen.
Dat is de meerwaarde van verzekeraars: dat die de krachten van patiënten bundelen om sterker te staan tegenover de zorgaanbieders.
Want die ziekenhuizen kunnen mij, als ik ziek ben, heel ziek ben, alles vragen. Als je ziek bent, wil je geholpen worden en dan betaal je. Dus de verzekeraar met weinig patiënten bij een ziekenhuis, die betaalt meer. Zulke mechanismes maken het moeilijk ons stelsel uit te leggen aan mijn moeder op de bank."