Graves na Hashimoto

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
mici
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2014, 10:53

Graves na Hashimoto

Bericht door mici »

Hoi,

In 2012 is bij mij Hashimoto ontdekt. In de afgelopen twee jaar bleef ik wisselende waardes hebben en ik ben steeds bezig geweest met een kwartje meer of minder.

Afgelopen voorjaar heb ik Cytomel erbij gekregen omdat mijn T3 op de ondergrens lag. Daarna raakte mijn schildklier uit balans. Het leek op overdosering, maar minderen deed niets.
Ik had veel last van duizeligheid en een onregelmatige hartslag. Toen mijn FT4 tegen de 30 liep ben ik in overleg met de endocrinoloog helemaal gestopt met medicatie. Ondertussen bleek uit mijn bloed dat ik flink verhoogde Graves antistoffen heb.

Nu slik ik 2 maanden niets meer maar mijn TSH blijft onderdrukt, FT4 23 (bij mij is tond de 15 normaal) en T3 3,6.
Mijn hartslag is nog veel te hoog en ik ben vaak moe. Ik heb dus nu Graves en mag van de endocrinoloog een beetje strumazol proberen, met grote kans dat Hashimoto weer de overhand neemt.
Wat is wijsheid daarin? Ermee starten of het nog een tijdje aanzien?

En hoe zit het met jodium? Wordt dit wel eens in het bloed getest? In mijn familie komt jodiumgebrek voor. Ik maak zelf mijn brood met broodaroma erin, dat is extra gejodeerd zout. Maar ik vraag me af of ik dit nu ik Graves heb nog wel mag gebruiken...
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Graves na Hashimoto

Bericht door Jenny »

Hoi MIci,

Ik zou inderdaad maar gauw stoppen met die extra jodium. Misschien is dat ook wel de hele oorzaak van je op hol geslagen klier. Jodium zweept je klier op tot (over-)productie van schildklierhormoon. Toen ik Graves kreeg heeft een endocrinoloog van het AMC mij zelfs aangeraden multivitaminen zonder jodium te slikken.
Wie weet is Strumazol helemaal niet nodig als je eerst stopt met die extra jodium. Overigens krijg je van Strumazol geen Hashi, maar wordt de klier afgeremd tot (bijna?) hypo.

Ik hoop dat het helpt.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
mici
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2014, 10:53

Re: Graves na Hashimoto

Bericht door mici »

Hoi Jenny,

Dan ga ik dat inderdaad proberen! Ik maak het brood al een jaar zo omdat ik glutenvrij moet eten en dit was eigenlijk het standaard zout wat in het brood gebruikt wordt.

Misschien dat het wat uitmaakt. Ik hoop het!
Plaats reactie