wel/niet behandelen subklinische hypothyreoidie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: wel/niet behandelen subklinische hypothyreoidie

Bericht door Jackie »

Even een kleine update. Mijn dochter is nog steeds extreem vermoeid en heeft veel spierklachten . Verder veel buikklachten en misselijk. Inmiddels is ze 2x in het Vumc geweest. Er zijn vrij veel bloedonderzoeken gedaan en de biopten en MRI zijn opnieuw bekeken. Diagnose uit het streekziekenhuis kloppen. De arts hoopt gezien de leeftijd van mijn dochter dat de klachten in 3 tot 5 jaar minder worden en dat herstel mogelijk is. Ze zit ook op het randje van osteopenie.

Gezien haar klachten en de afwijkende TSH wilde hij starten met een proefbehandeling met Thyrax. Haar laatste TSH is echter nu 2.8 dus deze proefbehandeling wordt nog even uitgesteld. De arts denkt wel dat de kans dat het een klinische hypothyreoidie wordt erg groot is.

Het lastige met schildklierklachten is dat ze a-specifiek zijn, hetzelfde geldt voor een aantal klachten van Coeliakie. Het blijft heel lastig wanneer nu wel of niet starten met een behandeling. Haar TSH geeft er momenteel geen aanleiding toe. De TSH was de laatste keer wel iets later geprikt dan de keren daarvoor.
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: wel/niet behandelen subklinische hypothyreoidie

Bericht door Jackie »

Hallo Kiek,

Net even alle schildklierwaarden opgezocht van mijn dochter.
Ik ben heel benieuwd of het ook mogelijk is haar waarden in de app te zetten.
De laatste waarden zijn in een ander laboratorium geprikt en ook iets later.
Het zijn niet zoveel waarden, de 2e waarde springt er bovendien een beetje uit.

Datum/ TSH/FT4
03-03-2014 3.60 15.9
04-12-2014 8.45 16.4
19-02-2015 4.74 14.2
09-05-2015 2.80 16.8

Groetjes jackie
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: wel/niet behandelen subklinische hypothyreoidie

Bericht door Kiek »

Hallo Jackie,

Hieronder de curve met de 4 waarden.
Je ziet dat er nauwelijks verband is.
Dat geven andere waarden van de curve ook aan.
Met deze waarden wordt het set point TSH 0.23 mU/l en een FT4 van 16.65 pmol/l.

Dag!
Kiek
Bijlagen
Jackiedchtr.jpg
Jackiedchtr.jpg (36.23 KiB) 807 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: wel/niet behandelen subklinische hypothyreoidie

Bericht door Jackie »

Hallo Kiek,

Dank je wel.
Ik was al bang dat het niet mogelijk zou zijn een conclusie uit haar waarden te trekken.
Ik denk dat haar TSH normaal een stuk hoger ligt. De 2e waarde is ook echt vreemd.

Er is op verschillende tijden geprikt en laatste waarde was uit een ander laboratorium.
Laatste keer is er in het Vu geprikt direct na de afspraak met de arts.
Over een aantal maanden laat ze via de huisarts weer een keer prikken.
Ze gaat dan weer zo vroeg mogelijk. Misschien is de grafiek dan betrouwbaarder met weglating van de 2e waarde.
Ik dacht dat het Vu dezelfde normaalwaarden heeft als het streekziekenhuis, maar zal dat nog even navragen .
Anders zou die waarde er ook uit moeten.

Groetjes Jackie.
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: wel/niet behandelen subklinische hypothyreoidie

Bericht door Jackie »

Mijn dochter heeft weer een iets verhoogde TSH en vanwege heel veel klachten nu toch besloten tot een proefbehandeling.
Haar TSH is nu 5,2 en de FT4 15. Antistoffen TPO zijn niet geprikt, maar had ze voorheen niet.
Ze is gestart met de eerste week 25 mcg Levothyroxinenatrium van Teva en de tweede week 50 mcg. Over 4 weken weer bloedprikken dat zal dan wel weer in het Vumc zijn. Ze heeft een doorverwijzing naar een internist daar.

Hopelijk gaat ze hier van opknappen. Momenteel kan ze praktisch niets.
Plaats reactie