Nieuw en vraag over behandeling

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Bloem3
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2015, 14:51

Nieuw en vraag over behandeling

Bericht door Bloem3 »

Beste allemaal,

na jaren een lijst van klachten te hebben (passend bij hypothyreoidie) en sinds die tijd altijd afwijkend bloedbeeld ben ik eind november eindelijk gestart met levothyroxine. Anti-TPO negatief. Waarden voor start behandeling waren:

TSH: 7,8 (0,27 - 4,2)
FT4: 12,9 (10 - 19)
FT3: 4,4 (3,5 - 5,9)

FT4 nog binnen de referentiewaarden maar nog niet eerder zo laag geweest bij mij (TSH afgelopen jaren altijd te hoog en FT4 rond de 16).

Na 2 weken 25mcg levothyroxine en 4 weken 50mcg zijn dit mijn waarden:

TSH: 4,9 (0,27 - 4,2)
FT4: 15,2 (10 - 19)

Merk geen verbetering, slik het iedere ochtend ruim voor het ontbijt en supplementen en prik altijd vroeg in de ochtend nuchter zonder medicatie. Na deze waarden ben ik (na overleg) gisteren opgehoogd naar 75mcg en moet over 6 weken weer prikken.

Is er iets zinnigs te zeggen over op welke dosering ik uiteindelijk uit kom? En duurt het na iedere ophoging 4-6 weken voordat ik iets kan merken of is dit sneller als er al wat medicatie in het bloed zit (zoals nu wanneer ik al 6 weken medicatie slik)?
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Nieuw en vraag over behandeling

Bericht door ineke »

Bloem,


Welkom op het Schildklierforum.

En duurt het na iedere ophoging 4-6 weken voordat ik iets kan merken of is dit sneller als er al wat medicatie in het bloed zit (zoals nu wanneer ik al 6 weken medicatie slik)?
Ja.

Helaas kan ik je weinig vertellen hierover, de meer ervaren forumleden kunnen meer uitleg geven.


slik het iedere ochtend ruim voor het ontbijt en supplementen
Mag ik vragen welke supplementen je bedoelt c.q. wat de samenstelling is ?



.
Bloem3
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2015, 14:51

Re: Nieuw en vraag over behandeling

Bericht door Bloem3 »

Ik neem een multivitamine, B12 en vitamine D. Altijd minstens 4 uur na de levothyroxine ivm opname.
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Nieuw en vraag over behandeling

Bericht door Suffy »

Hallo Bloem3,

Je waarden zijn verbeterd maar je merkt er nog weinig van.

Dit is hetzelfde beeld als wat ik had toen ik subklinische hypo had en begon met levothyroxine, nu bijna 7 jaar geleden. Herkenbaar dus.

Je bent goed bezig als het om je medicatie gaat en wanneer je het moet innemen. Toppie!

Jouw huisarts wil jou blijkbaar nog op de 'ouderwetse' manier instellen omdat je subklinische hypo hebt. Je schildklier doet het nog een beetje en dan is het mogelijk niet verstandig te starten met de maximale dosis levothyroxine.

De huidige NHG-richtlijn stelt dat iemand die gezond is, dus zonder comorbiditeit, en jonger is dan 60 jaar mag starten met de maximale dosis levothyroxine.
Zie: http://schildkliertje.blogspot.nl/2014/ ... e-met.html

Je moet je huisarts vragen waarom hij/zij je anders behandelt dan de richtlijn aangeeft. Dit moet hij/zij gefundeerd doen zodat jij begrijpt waarom.

zijn er bij jou andere zaken dan hypo, oftewel: is er sprake van comorbiditeit?

Je schrijft dat je een multi slikt en ook B12 en D. Heb je ook een B12- en D-tekort? Gebruik je B12 smelttabs?

Sterkte met instellen.

--
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw en vraag over behandeling

Bericht door Kiek »

Hallo Bloem, welkom!

Een dosis is afhankelijk van ♀ of ♂ - voeding - leefwijze - ziekten - overige medicatie, en nog veel meer.
Daarom wisselt een dosis levenslang. Daarom is de jaarlijkse check van TSH/FT4 noodzakelijk.

Een paar algemeenheden: een doorsnee dosis is 125 µg. Mensen slikken ook 87, 50 µg, of zelfs meer dan 300 µg bij zeldzame vormen van resistentie.
Aan je waarden te zien heb jij meer dan 75 µg nodig.
Zolang je waarden abnormaal zijn voor jou, zul je klachten houden.
Maar klachten verdwijnen nooit helemaal.
Want een pilletje T4/Thyrax/Euthyrox is geen goede vervanging voor een fijn afgestelde schildklier.

De stof T4 heeft een halfwaardetijd van +/- een week.
Die tijd is nodig voor de stabilisatie van de schildklierhormonen.
Een aspirientje heeft een halfwaardetijd van 2 tot 4 uur...

Omdat je een tekort aan T4 hebt, bouw je met T4-pillen het T4-niveau op.
Iedere dag stapel je T4 bovenop het eerdere niveau.
En iedere dag verbruik je ongeveer 10% van je totale hoeveelheid T4.
Je T4-niveau stijgt iedere dag door je T4-pilletjes, en zakt iedere dag door het verbruik.
Als je per dag net zoveel opbouwt als je verbruikt, dan heb je het optimale resultaat behaald met die dosis.
Dat is na ongeveer 6 weken.

Kijk eens op het plaatje op Schildkliertje:
http://schildkliertje.blogspot.nl/2014/ ... e-van.html

Daar zie je dat na 1 week de helft van de opbouw al is bereikt. De volgende 5 weken vlakt de opbouw af, waarna evenwicht tussen opbouw en verbruik bereikt wordt.
Je ziet ook dat je al best na een week of 4 of 5 je TSH/FT4 kunt laten bepalen.

Als antwoord op je vragen:
Er valt weinig te zeggen over je einddosis.
Zolang je een tekort aan FT4 hebt, houd je klachten.
Want T4 is nodig in iedere cel van je lijf. Van je kleine teen tot in je hersenen.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem3
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2015, 14:51

Re: Nieuw en vraag over behandeling

Bericht door Bloem3 »

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Ik begrijp het en zal dus geduld moeten hebben. Ik vroeg mij zelf af dat vanaf een bepaalde dosering je wellicht kunt stellen dat de schildklier een aanvulling goed kan gebruiken (oftewel dat het lichaam niet zonder levothyroxine kan)?

Ik denk zelf ook dat 75mcg niet genoeg zal zijn gezien de waarden maar dat zal uit bloedonderzoek moeten blijken over 6 weken. Mijn huisarts wil het rustig opbouwen, ik wilde zelf direct starten met 75mcg (weeg 55kg dus dat leek mij een goede start) maar mijn huisarts wilde hier voorzichtig mee zijn (ondanks de richtlijn). Zodoende heb ik 2 weken 25mcg geslikt, 4 weken 50mcg en na bovenstaande bloeduitslag weer een ophoging van 25mcg. Ik lees overal dat er gestreven word naar een TSH van rond de 1,0 en een FT4 in het hoog normale gebied, dat is dan ook mijn streven naast uiteraard hoe ik mij voel.

@Suffy; Ik had een vitamine B12 waarde van 195 ondanks dat ik een B-complex slikte. Ik heb toen via een andere route 10 weken lang wekelijks een injectie gekregen en daarna overgestapt op hoge dosering B12 smelttabletten. Vitamine D waarde was 35 en na een aantal maanden een hoge dosering supplement geslikt te hebben zat ik op 76, slik nu nog meer zodat deze rond de 100 komt. En daarnaast dus ook een multivitamine.
Bloem3
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2015, 14:51

Re: Nieuw en vraag over behandeling

Bericht door Bloem3 »

Hoi allen,

mijn nieuwste bloedresultaten zijn bekend, na 7 weken 75mcg te hebben geslikt is dit de uitslag:

TSH: 0,2 (0,27 - 4,20)
FT4: 17,8 (10 - 19)

Ik merk sinds 2 weken lichte verbetering. Ik wil voorstellen aan mijn huisarts om deze dosering zo te laten en dan over een week of 6 weer te prikken. Wat denken jullie? Kunnen mijn symptomen verder verbeteren op deze dosering?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw en vraag over behandeling

Bericht door Kiek »

Hallo Bloem,

Gelukkig merk je verbetering.
Het lijkt erop dat je TSH/FT4 zich ongeveer binnen jouw set point-gebied bevindt.
Als je jouw waarden op een rij zet, dan kom je ongeveer uit op een TSH van 0.8 en een FT4 van 16.2 pmol/l.
Jij zit daar iets onder. En dat is ook de bedoeling.

Misschien voel je je nog niet jofel.
Dat komt omdat je lijf en leden zich nog 're-setten'.
Dat vergt best tijd.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem3
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2015, 14:51

Re: Nieuw en vraag over behandeling

Bericht door Bloem3 »

Hoi Kiek,

dank je wel voor je reactie. Dat mijn lichaam tijd nodig heeft om weer te herstellen dat is begrijpelijk. Hoeveel tijd is nornaal, moet ik dan denken aan weken of maanden? Er zit wel een stijgende lijn in neem ik aan, dat het geleidelijk beter word?

En is over 6 weken weer prikken een goed voorstel denk je?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw en vraag over behandeling

Bericht door Kiek »

Hoeveel tijd het vergt voordat je je weer helemaal lekker voelt is zo afhankelijk van de situatie.
Het is de allermoeilijkste vraag...

Zelf slik ik vanaf 1996 Thyrax.
Naarmate de tijd verstrijkt heb ik minder info van TSH/FT4 nodig. Nu nog slechts jaarlijks.
Maar ik heb in de loop van die jaren wel alles geprobeerd om me beter te voelen.
Ook andere soorten schildkliermedicatie, zoals de combinatie van levothyroxine met T3 en dierlijk hormoon.
Steeds ben ik teruggekomen bij Thyrax. Tot op de dag van vandaag.

Het is belangrijk je hernieuwde grenzen te leren kennen.
Neem het heft in eigen handen. Hou je waarden bij.
Lees veel over de schildklier.
Leer die waarden te kennen waarbij jij je het beste voelt.

Soms gaat het jaren prima, en dan voel je je wat minder, gestrest, of juist sloom.
Moeheid kan op meer hypo wijzen, maar ook op de hyperkant.
Bij check van de TSH en FT4 blijkt dan vaak dat je waarden iets afwijken van normaal.
Zo leer je je dosis aan te passen: tikje meer, tikje minder.

Jij houdt deze kwaal levenslang. Terwijl je artsen wisselen.
Artsen kunnen raadgeven; jij neemt de beslissingen.

En nu?
Omdat je al verbetering hebt ondervonden, zou je je TSH/FT4 over een maand of 2 à 3 kunnen prikken.
Of eerder als je je over een langere tijd wat slechter voelt, of later als je je goed voelt.

Hou je haaks!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie