instellen na bevalling

Plaats reactie
Brechtje
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2015, 21:17

instellen na bevalling

Bericht door Brechtje »

Hallo,

Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik heb problemen bij het instellen na een tweede zwangerschap.
Ik heb de ziekte van Hasimoto (geconstateerd in 2012 na de bevalling van mijn dochtertje). Ik heb ongeveer een jaar gezocht na de juiste dosering van Euthyrox (100 mg, en dan 1 dag in 2 weken 88 mg, zo nauwkeurig komt het dus..). mijn TSH was dan 1,6 en de vrijeT4 rond de 16 of 17. Ik voelde me toen weer goed en werd gelukkig ook vrij snel weer zwanger. (Misschien halen anderen hier dus hoop uit!). De zwangerschap is goed verlopen. Wel vrije zware periode. Ik heb ook nog suikerziekte.. (echt boffen, twee auto-immuumziekten..). Maar het is allemaal erg goed gegaan. Afgelopen oktober ben ik bevallen van een heel mooi en gezond zoontje!

En ik voelde me eigenlijk ook best goed. Ik heb drie maanden borstvoeding gegeven. Ik heb de dosering na de bevalling wat teruggeschroefd. Mijn TSH waarden waren extreem laag 0,04 of zelfs 0,01 bij een vrije T4 van net onder de 20. Ik ben ongeveer een maand geleden terug gegaan na de dosering van voor de zwangerschap. Ik dacht namelijk dat zo’n lage TSH niet goed kan zijn en ik voelde me (of dacht dat in ieder geval) ook wat hyper. Ik verwachtte dat ik me beter zou voelen als de TSH weer rond de 1 zou zijn.
Nu is de laatste meting TSH:0,14 en vrije t4: 14,8 en ik voel me daar niet prettig bij. Slaap slecht, hongerig zwak gevoel en moe. Ik vind het moeilijk om nu te bedenken of ik hyper of hypo ben, maar ik denk toch eerder hypo. Maar dat is toch raar met zo’n TSH? Of toch niet?

Mijn vraag is of er iemand ervaring/kennis heeft met het weer instellen na de zwangerschap. Moet ik weer streven naar een TSH tussen de 1 en 2 en een vrije T4 van rond de 16 a 17? Kan ik er vanuit gaan dat de dosering weer hetzelfde zal zijn? Ik ben bijna weer op gewicht, ik weeg nog ongeveer 1 a 2 kg meer dan voor zwangerschap. Maakt dat veel uit?
Ik heb de laatste maanden dus mijn dosering verlaagd en de TSH is wel gestegen maar nog steeds erg laag, terwijl de vrije T4 verder is gedaald en bijna onder de streefwaarde valt. Ik hoorde in ziekenhuis dat je je inderdaad hypo kan voelen als de vrije T4 onder de 14 komt. Klopt dat?

En waar moet ik me nu eigenlijk op richten op de TSH (dat deed ik namelijk eerst) of op de vrije T4. Maar het lijkt er nu dus op dat ik mijn oude combi van TSH tussen 1,6 en vrije T4 van rond de 16 niet kan halen (bij stijging van TSH daalt T4 verder..). Of ligt dit nog aan het ‘ontzwangeren’? Met mijn suiker gaat het redelijk. Klachten die ik nu ervaar, liggen zeker niet daar aan.

Ik hoor graag jullie ervaringen/reacties!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: instellen na bevalling

Bericht door Kiek »

Hallo Brecht, welkom op het forum!

Dat lijkt me niet mee te vallen: diabetes en ook nog een hypothyreoïdie.
Je schrijft dat je Euthyrox gebruikt: je was goed ingesteld op 100 microgram (=µg) en eens in de 2 weken 88 µg.
Je waarden zijn vast veranderd tijdens je laatste zwangerschap.
Heb je toen nog opgehoogd?
Het is regel om de dag van de bevalling direct terug te gaan naar de dosis van voor de zwangerschap.

Het ultieme doel is te streven naar die waarden waarbij jij je het beste voelt.
Richt je niet alleen op de TSH, of alleen op de FT4. Maar wel op de combinatie van die twee.

Je TSH (= uit je hypofyse) en je FT4 (= vroeger uit je schildklier, nu uit de Euthyrox) hebben een vaste relatie met elkaar.
Je hypofyse reageert op de hoeveelheid FT4 in je bloed op individuele wijze volgens een vast patroon.
Bij de ene mens zal de TSH eerder en flinker reageren op de FT4 dan bij een ander.

Dat is te zien aan een reeks TSH/FT4-uitslagen die geprikt zijn in hetzelfde lab, onder dezelfde condities, nuchter, zonder Euthyrox in je buik, 's ochtends heel vroeg.
Er bestaat een rekenmethode om met een aantal TSH/FT4-waarden het set point te berekenen. Dat is een evenwichtspunt van de TSH met de FT4 dat bij jou hoort.

Het is bekend dat de samenwerking van hypofyse en schildklierhormonen wat verschuift tijdens een zwangerschap.
Ik heb geen idee hoelang het duurt voordat het set point zich weer heeft gereset na een zwangerschap. Volgens mij is daar nog geen onderzoek naar gedaan.

Men vermoedt dat het beste punt net onder het set point zit (= de TSH een fractie lager en de FT4 ietsje hoger) voor mensen die afhankelijk zijn van levothyroxine.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Brechtje
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2015, 21:17

Re: instellen na bevalling

Bericht door Brechtje »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je reactie. Tijdens de zwangerschap was mijn dosering inderdaad hoger. Mijn internist adviseerde na bevalling niet meteen terug te gaan naar oude dosering. Valt me op dat regels en adviezen nog eens verschillen..
Ik had vorige week een paar dagen dosering tijdelijk opgehoogd en nu weer terug naar normale dosering (van voor zwangerschap), ik voel me alweer stuk beter.
Ik ga er inmiddels maar vanuit dat instellen na bevallig toch nog even duurt..

Vriendelijke groet,
Brechtje
Plaats reactie