Terug van lang weggeweest

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Kiek »

Dat wordt dus niet aan de patiënt doorgegeven.
Veel onderzoekers botsen tegen deze barriëre aan.
Het geeft onnodige verwarring en verschillen in meetresultaten.

Wij kilogrammen, zij ounces.
Deze verschillen bestaan niet in het natuurkunde-onderzoek. Dankzij de intensieve samenwerking na WW2.
Deze verschillen bestaan nog steeds in de geneeskunde, waar de werking van ziekenhuislabs van oudsher door artsen bepaald werd.

Zo mag ieder lab elk referentiestelsel gebruiken voor de metingen die ze uitvoeren.
De ijking doet het lab ook zelf, waarvoor ook weer geen standaardisatie bestaat.
Daarom kan een picomol in het ene lab weer iets anders zijn dan een picomol in een ander lab.
Dit is in de natuurkunde ondenkbaar.

Al decennia wordt deze discussie gevoerd over labtesten.
Vele standaardisatiecommissies hebben zich daarover gebogen.

Toch voert de boventoon tot op de dag van vandaag:
"De mijne is het best. " "Oh nee, ik heb het beste apparaat!"
En zo kleutert dat door.
Kennelijk een niet te doorbreken menselijke zwakte.
Vooruitgang geblokkeerd.

Nog vorig jaar deed Thienpont de zoveelste oproep om de labtesten de standaardiseren.
Ik ben benieuwd naar de volgende.

Lees ook het Nederlandse artikel van mevrouw Coene, waarin ze pleit om hetzelfde bloedmonster te ijken in collega-laboratoria.
http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... =17&t=1032
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Rick »

Kiek schreef:Dat wordt dus niet aan de patiënt doorgegeven.
Zo mag ieder lab elk referentiestelsel gebruiken voor de metingen die ze uitvoeren.
De ijking doet het lab ook zelf, waarvoor ook weer geen standaardisatie bestaat.
Dan is een landelijk onderzoek naar bioequivalentie dus sowieso niet haalbaar :(
Er kan hooguit een indicatie als aanwijzing uit voortkomen ...
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Kiek »

Precies!
De uitslagen zijn slechts per individu te bekijken, hopend dat men dat bij hetzelfde lab heeft laten meten.
En dat dat lab niet net tussendoor de apparatuur heeft gewijzigd.

Jouw geschiedenis is een voorbeeld hoe Euthyrox een sterker resultaat levert.
Als dat bij meer dan 50% van de overstappers het geval is, dan lijkt de inhoud van Euthyrox dus bij die mensen voor hogere FT4-waarden te zorgen.
Dat is dan de conclusie.

Wat kun je er verder van zeggen?
- Dat er tot op heden geen beheersbeleid is over de controle van inhoud en toelating van levothyroxines in Nederland.
Dus niemand is verantwoordelijk, omdat hiervoor blijkbaar geen wettelijk kader bestaat.
- En dat er in Nederland geen kennis bestaat op het gebied van bioequivalentie van levothyroxines.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Rick »

Rick schreef:Ik ben errrug benieuwd naar de laatste bloeduitslagen. Mogelijk a.s. vrijdag (de huisartsenpraktijk is op cursus).
Wel, het nog verder verlagen heeft effect. De TSH wordt weer wat zichtbaarder.
Na 5 weken 150 mcg:
TSH 0,22 / FT4 17 /T3 1,8
Ik ben nog wel weer iets verder gezakt (nog op gevoel) maar het lijkt er op dat de bodem in zicht is.
Hopelijk voel ik me snel weer goed genoeg (lees: geen verhoogde hartslag) dat ik met een gerust hart de racefiets weer kan pakken.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door laura »

Kiek schreef:Wat kun je er verder van zeggen?
- Dat er tot op heden geen beheersbeleid is over de controle van inhoud en toelating van levothyroxines in Nederland.
Dus niemand is verantwoordelijk, omdat hiervoor blijkbaar geen wettelijk kader bestaat.
- En dat er in Nederland geen kennis bestaat op het gebied van bioequivalentie van levothyroxines.
Dat is ook de conclusie van dit artikel: http://schildkliertje.blogspot.nl/2016/ ... hyrax.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Rick »

Ha, in de krochten van dit forum toch nog mijn eerste setpoint berekening teruggevonden

http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... 4132#p4131
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Rick »

Vandaag met een goed onderbouwd verhaal naar de huisarts geweest, n.a.v. mijn laatste labuitslagen.
Ze accepteert niet dat ik al een jaar bezig ben en m'n euthyrox in een vrije val terecht is gekomen (van 193,75 naar 137,5 nu); het duurt haar te lang.
Hoewel de TSH (0,22) nog niet in de buurt komt van mijn stabiele waarde met de thyrax (0,7) en er dus nog ruimte voor verbetering zit, wil ze toch ruggespraak met en eventueel doorverwijzing naar 'n endocrinoloog.
Het kan best dat ik nog even tijd nodig heb (uiteindelijk ook pas na 4 jaar bij thyrax op de juiste hoeveelheid) maar aan het beroerd voelen moet wat gebeuren en ze wil andere factoren uitsluiten.

Ik word later deze week teruggebeld.
Wordt vervolgd ...
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door essy »

Sterkte Rick!
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Rick »

Dank Essy.

Vandaag kon ik (gelukkig) weer bij de apotheek terecht. Geen euthyrox tekorten.
Vraag me af hoeveel ik daar nog van nodig heb. Ik blijf maar afbouwen.
Voel me eigenlijk nog het beste als ik een dag een dosis overslag. Ga ik de volgende dag(en) op een lagere dosis verder, dan is het weer bingo. Hyperen.
137,5 mcg nu, en de bodem is nog niet bereikt.

Heb al wilde fantasieën dat na 14 jaar mijn schildklier weer aan het werk is gegaan ... :roll:
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door essy »

Ja je zou het bijna denken he.....
Wanneer hoor je iets over de endocrinoloog of heb je een verwijzing?
Plaats reactie