Is Euthyrox sterker of Thyrax?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Is Euthyrox sterker of Thyrax?

Bericht door Kiek »

Ook ik zit wederom met een nieuwe dosisinstelling.
Na lange tijd stabiele waarden had ik in november hyperen met hyperwaarden en aansluitend een dosisverlaging (12,50% verlaagd).
Ik voel me de afgelopen weken nogal hypo.
Morgenochtend TSH/FT4 prikken.

Wat een gedoe.
Toch denk ik niet van de Thyrax af te stappen. Ze zullen voorlopig niet nog eens de boel wijzigen.
Mijn maat nergens last van heeft. Als immer stabiele waarden. Hij gebruikt 187,50 µg.
Nu halveren we dezelfde pillen, zodat we ongeveer dezelfde stoffen binnenkrijgen.
Eens kijken hoe dat werkt.

PS: 'k Lees je bericht, Rinske. Wat vervelend.
Ik jouw situatie zou ik morgen een dubbele dosis nemen.
En weer verder gaan.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Is Euthyrox sterker of Thyrax?

Bericht door Rick »

Mijn uitslagen wijzen ook niet op hyper.
Voor mij geeft de doorslag dat ik allerlei vage klachten en nu ook nog eens hyper kreeg SINDS ik de nieuw verpakte thyrax ging gebruiken.
Doorgaan op die voet heeft voor mij geen zin meer. Vertrouwen is weg. Als ik dan toch in moet stellen, dan doe ik dat wel op een ander medicijn.
Baadt 't niet dan schaadt 't niet - rot voel ik me toch al. Terug kan altijd nog.
Doorslaggevend zijn ook de positieve berichten die ik lees van mensen die de overstap thyrax -> euthyrox hebben gedaan.
En dat m'n HA hier zonder blikken of blozen in meegaat (de apotheek is kritischer wat dat betreft).
Deze link geeft aan dat je lichaam een week of twee nodig heeft om te wennen: http://euthyrox.nl/verschil-euthyrox-en-thyrax/

In m'n achterhoofd speelt wel mee dat ik me (opnieuw) aan het inlezen ben wat cytomel doet (aanvulling T3) en wat dierlijk schildklierpoeder doet. En of dat mogelijk nog een alternatief kan zijn.
Maar één stap tegelijk. Eerst maar eens over op de euthyrox. En dan zien we wel verder.
Hopenlijk heeft het snel en voldoende positief effect. En anders wordt het weer een kwestie van een lange adem. Maar ach, dat zijn we onderhand toch wel gewend .... :roll:
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Is Euthyrox sterker of Thyrax?

Bericht door Kiek »

Rick, ook ik was lange tijd stabiel, tot ik een maand of vier die nieuwe verpakking gebruikte.
Mijn waarden waren dus hyper.
Die van mijn maat waren in november zo stabiel als immer.
Ik gebruikte alleen witjes. Maat alleen roze en blauwen.
Nu doen we kleurencheck.
We gebruiken sinds een maand of drie dezelfde pillen die we halveren, ieder de helft.... zodat ik kan ervaren of het aan mij ligt of aan die pillen.
(En maat neemt er nu ook een witte bij, om aan z'n dosis te komen)
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Is Euthyrox sterker of Thyrax?

Bericht door Rick »

Tja, da's het rare. Mijn waardes blijven stabiel, maar er gebeurt van alles.
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Is Euthyrox sterker of Thyrax?

Bericht door rinskje »

Hoi Kiek! Goed om jou hier te "zien"!

Zo blij dat dit forum er is...

Kiek, wat bedoel je met: dubbele dosis nemen?!?

Ik baal zo enorm. Ik had in 1,5 maand 2 kg er maar liefst van af weten te krijgen. Nu in 1 weekend een kilo erbij!! Ik ben echt boos.
Daarnaast vind ik de onzekerheid van het instellen echt heel naar. Het was eindelijk uit mijn hoofd, nu kan ik weer gaan piekeren.

Mezelf maar een schop onder de kont geven en inderdaad, Rick, ik heb net Euthyrox opgehaald en stap over. Liever alles in 1 keer, dan nu terug naar oude dosis, dat afwachten en dan weer overstappen naar ander merk.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Is Euthyrox sterker of Thyrax?

Bericht door Kiek »

Ha Rinske,

Met die dubbele dosis bedoel ik in plaats van je normale dagelijkse dosis, eenmalig verdubbelen.
Anders blijf je veel te lang achterlopen, omdat je een dosis niet ingenomen hebt.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
JenK
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2015, 12:22

Re: Is Euthyrox sterker of Thyrax?

Bericht door JenK »

Heb nooit thyrax gehad en ben een paar maanden geleden direct met euthyrox begonnen. Herken de duizeligheidsklachten niet.
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Is Euthyrox sterker of Thyrax?

Bericht door rinskje »

Nou, nu 12 dagen Euthyrox geslikt, sinds dag 3 zware hoofdpijn en duizelig. Gaat niet over. Daarnaast ontwikkel ik steeds meer hypo-klachten. Voel me ellendig. Besloten om terug te gaan naar Thyrax (zelfde dosis). Heel afschuwelijk dit.
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Is Euthyrox sterker of Thyrax?

Bericht door ineke »

rinskje schreef:Nou, nu 12 dagen Euthyrox geslikt, sinds dag 3 zware hoofdpijn en duizelig. Gaat niet over. Daarnaast ontwikkel ik steeds meer hypo-klachten. Voel me ellendig. Besloten om terug te gaan naar Thyrax (zelfde dosis). Heel afschuwelijk dit.
ik ben begin januari overgestapt van Thyrax naar Euthyrox.
Gelukkig ben ik vorige week geprikt en heeft mijn arts alert gereageerd.

Blijkt nu - met dezelfde hoeveelheid mg die ik met de Thyrax slikte - dat mijn TSH is gezakt naar 0,04 en de FT4 is gestegen naar 35. :roll:

Ik heb bericht gehad van de arts dat ik euthyrox moet verlagen van 0,187.5 mg naar 0,150 mg per dag.

Over een maand weer controle.



.
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Is Euthyrox sterker of Thyrax?

Bericht door rinskje »

Beste Ineke,
Dank je wel voor je reactie. Kreeg jij ook klachten en zo ja, welke?
Plaats reactie