hypo en hyper

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
mary12
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:35

hypo en hyper

Bericht door mary12 »

Hoi

Ik heb laatst bloedgeprikt uitslag was
tsh 2 ft4 19 t3 1.1

Nou heb ik klachten van hypo en hyper niet vaak maar wel af en toe. Mijn tsh is wat hoger maar ook de t4 is hoog. Ivm met de nieuwe verpakking weet ik nu niet of ik beter wat kan ophogen of niet? wat denken jullie? Niet iedereen heeft hyper klachten maar zoals ik een mix wat nu?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: hypo en hyper

Bericht door Kiek »

Hoe laat heb je de waarden laten prikken?
Met of zonder Thyrax?
Wat zijn de normaalwaarden?

Wat slik je?
Ben je hypo na Graves?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mary12
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:35

Re: hypo en hyper

Bericht door mary12 »

Hoi

Ik slik in de avond en ik heb om twaaf uur in de middag geprikt. T3 is ondergrens 1,3

Tsh en ft4 weet ik niet, geloof tsh 0,3 laagste is. Ik ben hypo
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: hypo en hyper

Bericht door Kiek »

1. Je FT4 is op dat uur weer stabiel, omdat je 's avonds slikt.
2. Je TSH is op dat uur lager dan 's ochtends.
3. Je T3 varieert nogal op de dag. Daar kun je niet op bouwen.

ad 1. de FT4 is bij gezonde schildklieren de stabielste waarden over de dag en de nacht. Heel vlak. Bij mensen die levothyroxine gebruiken verhoogt de FT4 ietsje in de uren vlak na inname van Thyrax/levothyroxine. Daarna vervalkt het weer.
ad 2. de TSH is 's nachts het hoogst, om vroeg in de ochtend te dalen. 's Middags is de TSH het laagst.
ad 3. De (F)T3 zwiebert dag en nacht door, afhankelijk van de vraag van je lichaam.

Hoeveel Thyrax gebruik je nu?

Je doet er het best aan om 's ochtends vroeg te prikken, nuchter, want dan kom je net uit bed, altijd onder dezelfde condities. Niet verstoord door activiteiten en voeding. Schildklierhormonen zijn makkelijk te beïnvloeden.
Altijd onder dezelfde condities zijn waarden die je met elkaar kunt vergelijken.
Dat is 's middags ingewikkelder, want beïnvloed.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mary12
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:35

Re: hypo en hyper

Bericht door mary12 »

125 slik ik nu. Dus eigenlijk is mijn tsh nog hoger? Waar moet je nu dan van uitgaan tsh of ft4
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: hypo en hyper

Bericht door Kiek »

Je moet uitgaan van de combinatie van TSH en FT4.
Je kunt weinig zeggen over een setje waarden zonder te vergelijken met oudere waarden.
Prik je a l t ij d 's middags? Of wisselt het moment dat je naar het lab gaat?
Heb je oudere waarden?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mary12
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:35

Re: hypo en hyper

Bericht door mary12 »

Hoi

Ik moest wat informatie bij elkaar sprokkelen voor dat ik kon antwoorden.
ik prik over het algemeen s morgen maar heel soms kwam dat niet uit. Hier ongeveer mijn waardes:

Tsh 0.74 ft4 18 t3 1.9
tsh 0.35 ft4 18 2.1
tsh 0.38 ft4 17 2.6
tsh 0.90 ft4 15 2,5

Allemaal vorig jaar rond 8 uur eentje is om 12.00 uur , ik was toen wel zwanger daarna , heb ik ook nog geprikt twee x en ik bleef ongeveer dezelde waardes houden. Dit is nu wel al langer dan 1,5 jaar geleden.
Normaal heb ik een lage t3 maar tijdens zwangerdchap is deze ook.

Wat denk je ophogen?
mary12
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:35

Re: hypo en hyper

Bericht door mary12 »

Iemand?
Plaats reactie