nieuw en onrustig slapen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
JenK
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2015, 12:22

nieuw en onrustig slapen

Bericht door JenK »

Hallo allemaal,

Ben nieuw hier. Zie al veel bij mij bekende problemen voorbij komen. De vermoeidheid en geworstel met overgewicht is voor mij de reden geweest om nogmaals (huisarts vond de waarden 2 jaar geleden normaal) via een andere arts naar de hormoonhuishouding te laten kijken. Nu bleek dat de T4 en T3 wel binnen de normale waarden lagen (wel aan de lage kant), maar het TSH was te hoog. Zit sinds eind september aan de medicatie (gelukkig direct Euthyrox). Begonnen met 25 mcg en ik zat inmiddels op 75 mcg. Een aantal klachten is inmiddels sterk verminderd, zoals aankomen bij een normaal en evenwichtig eetpatroon (sinds het gebruik van de medicatie zelfs 2 kilo afgevallen) en vaak koud. Sinds gisteren 12,5 mcg erbij, dus nu 87,5 mcg. De extreme vermoeidheid is inmiddels wel verminderd, maar ik ben na een dag werken 's avonds nog steeds flink moe. Dat is ook de reden om de medicatie nogmaals op te hogen met 12,5 mcg, want de bloedwaarden zijn inmiddels o.k. (hoewel T4 niet veel hoger was). Het blijft lastig om te kunnen bepalen wat de oorzaak van de verschillende symptomen zijn. Heb ook veel stress (momenteel weer meer), zowel vanuit mijn pittige baan als vanuit de thuissituatie. Slaap de laatste maanden onrustig (vaak even wakker en veel dromen). Nu kunnen slaapproblemen een bijwerking zijn van de euthyrox, maar is er iemand die mij kan vertellen waar ik dan aan moet denken? Slaapproblemen op zich is heel breed. Is dat inderdaad onrustig slapen of lig je dan veel wakker? Naar dat antwoord ben ik op zoek en ik hoop het hier te vinden.
O ja, ik ben een vrouw van 59 jaar en heb al vanuit mijn jeugd problemen met mijn gewicht. Na tig lijnpogingen (soms goed gelukt) steeds weer aangekomen. Ben erg blij dat ik niet meer aankom en nu ik erbij ben gaan sporten (Miloncirkel 2x per week) val ik zelfs af zonder te lijnen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: nieuw en onrustig slapen

Bericht door laura »

hallo JenK,

Heb jij misschien je waarden zoals tsh en fT4 bij de hand?
Want waarden die oké zijn, betekent niet per se dat ze voor jou ook oké zijn.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
JenK
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2015, 12:22

Re: nieuw en onrustig slapen

Bericht door JenK »

Eind december was de TSH 1,4 en FT4 16. Ik heb inmiddels gelezen dat een lagere TSH vaak wel beter is.
Heb waarschijnlijk ook Hashimoto (TPO 2300 terwijl dat <60 zou moeten zijn). Wordt van al dat lezen wel wijzer.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: nieuw en onrustig slapen

Bericht door Rick »

Het is natuurlijk geen wetmatigheid, maar ik voel me het beste bij een TSH <1 en een 'hoognormale' FT4 (tussen 18-22)
Inmiddels is in de medische wereld ook het gegeven dat schildklierpatienten zich bij een 'hoognormale' FT4 het beste voelen.
JenK
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2015, 12:22

Re: nieuw en onrustig slapen

Bericht door JenK »

Dat heb ik inmiddels ook gelezen. Moet op termijn wellicht naar 100 mcg.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: nieuw en onrustig slapen

Bericht door Rick »

Met de waardes die jij nu laat zien, zou ik _in mijn geval_ inderdaad de euthyrox wat ophogen. De ruimte is er.
Overleg met je arts en blijf prikken tot je je goed voelt; niet te snel alleen op de waardes alleen af gaan.
De marge binnen de bloedwaardes geeft je ook de ruimte om iets meer/minder te slikken.

Succes!

N.B. Het instellen heeft bij mij een jaar of twee geduurd; in de twee jaar daarna heb ik ook nog iets gewijzigd aan de hoeveelheid. Je zult ook wat geduld moeten hebben.
JenK
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2015, 12:22

Re: nieuw en onrustig slapen

Bericht door JenK »

Ik denk dat ik dat wel ga doen. Momenteel ook veel stress, dus het is ook niet zo duidelijk wat oorzaak en gevolg is. Maar eerst maar eens een paar weekjes op 88 en daarna door naar 100.
Daarna zal de arts ook wel weer beschikbaar zijn (ja, dokters moeten ook wel eens geopereerd worden) en dan weer bloed prikken.
Plaats reactie