Hashimoto en overgang.

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Joze
Berichten: 151
Lid geworden op: 09 aug 2014, 08:34

Hashimoto en overgang.

Bericht door Joze »

Hoi allemaal.

Ik zit met een vraag.
Ik heb Hashimoto en ben nog bezig met instellen van de juiste dosering Euthyrox.(gaat momenteel redelijk goed met me)
Ik ben 52 jaar en tot nu toe niet in de overgang omdat ik er de klok op kon zetten wanneer ik aan mijn menstruatie kwam.
Nu denk ik dus dat het nu begint omdat ik deze maand dus voor de tweede keer aan mijn menstruatie ben..twee weken te vroeg dus.( das nog nooit voorgekomen :o )

Mijn vraag is wat gaat er nu gebeuren met mijn schildklier en de klachten die ik heb en had ? Moet ik er nu van uitgaan dat alles weer helemaal ontregeld?
Ik heb op internet gezocht maar kan er eigenlijk niet iets van terug vinden .
Ik zet mijn vraag hier omdat ik er van uitga dat hier wel mensen zijn die het al allemaal meegemaakt hebben ...en een betere plaats om informatie hierover te krijgen lijkt me niet te zijn.

Ik zou het vreselijk vinden als ik weer terug zou vallen ik ben net zo blij dat het enigzins redelijk stabiel is met mijn schildklier.

Grt Joze
TSH 10 T4 15,2.25 mcg euth
TSH 9,7 T4 17,6 .75 mcg Euth
TSH 3,4 T4 17,1 .75 mcg Euth
Tsh 7,1.T4 17,6.100 mcg euth
TSH 1,4 T4 19,6 TPO antistoffen 4237.Hashimoto.
TSH rond 1,1 112,5mcg /118,75mcg om de dag
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: Hashimoto en overgang.

Bericht door Line »

Dag Joze,

Net na mijn raj behandeling kwam ik in de overgang en voelde mij ellendig. De overgang zal geen invloed hebben op je schildkliermedicatie tenzij je hormonen neemt, vooral in pillen. De pleisters hebben bij mij geen effect gehad op de schildkliermedicatie. Als je veel klachten krijgt van de overgang denk dat niet steeds, zoals ik deed, dat het van de schildklier komt. Er is een goed forum "vrouwenovergang" (nogal anti-hormoon) waar je veel informatie vindt overal alle mogelijke klachten tijdens de overgang.

Vraag aan je huisarts om je oestrogeen, progesteron en FSH te testen. Je zit nu waarschijnlijk in de pre-menopauze en dan schommelen de hormonen heel erg.

De overgang is voor mij een hel, maar sommige vrouwen hebben er weinig last van. Ik hoop dat het voor jou meevalt.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Hashimoto en overgang.

Bericht door ineke »

Hoi Joze,


Misschien heb je wat aan deze site ?

o.a. lees ik dit:
Nog een aantal ongemakken
Naast de apart vermeldde verschijnselen hierboven, kunnen de veranderingen in onze hormonen soms ook een aandeel hebben bij het ontstaan van de volgende klachten die vrouwen tijdens hun overgang dikwijls noemen.

Pijn tussen schouderbladen
Schouderbladen_OvergangDe hersenen (hypofyse), de schildklier, de bijschildklier, de bijnieren en de alvleesklier maken hormonen aan.
Tijdens de overgang staat de aanmaak van deze hormonenonder druk. Door de verstoring kan pijn tussen de schouders kan ontstaan
Zie verder:
http://www.vrouwenovergang.nl/overgang_ ... achten.php


Misschien kan je op dat bijbehorend forum ook eventueel antwoord(en)/ervaring(en) krijgen als je daar je vraag stelt:
http://www.vrouwenovergang.nl/forum/index.php

.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hashimoto en overgang.

Bericht door laura »

Hallo Joze,

Ik verplaats dit onderwerp naar het subforum Hypothyreoïdie.
Daar hoort het gewoon thuis.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Joze
Berichten: 151
Lid geworden op: 09 aug 2014, 08:34

Re: Hashimoto en overgang.

Bericht door Joze »

Hoi Laura...
Prima ik wist niet zo gauw waar ik het zetten moest ...bedankt dat je het verplaatst hebt.

Hoi all. Tot nu toe heb ik steeds erg heftig gereageerd als ik aan mijn menstruatie kwam dan was ik echt beroerd .
Het is de eerste keer dat ik niet zoals normaal menstrueer.....het was wel altijd erg heftig en lang maar sinds een paar maanden was het anders...korter maar wel nog heftiger.
En nu dan de eerste keer dat ik in een maand tijd 2 keer menstrueer.
Normaal kan ik van te voren zeggen dat ik aan mijn periode kom dan voel ik me opgejaagd en onrustig en heb vreselijke rugpijn....deze keer dus niet niks gemerkt dat het weer zat aan te komen,
en moet zeggen ik voel me ook niet zo beroerd als anders.
Ik hoop dat het zo blijft...opvliegers heb ik nog nooit gehad ...afwachten dus en ik zal inderdaad moeten oppassen dat ik niet alles op de schildklier ga gooien.

Grt Joze.
TSH 10 T4 15,2.25 mcg euth
TSH 9,7 T4 17,6 .75 mcg Euth
TSH 3,4 T4 17,1 .75 mcg Euth
Tsh 7,1.T4 17,6.100 mcg euth
TSH 1,4 T4 19,6 TPO antistoffen 4237.Hashimoto.
TSH rond 1,1 112,5mcg /118,75mcg om de dag
Lia
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2014, 08:59

Re: Hashimoto en overgang.

Bericht door Lia »

Ik liet bloed prikken omdat ik dacht dat ik inde overgang zat.
Assistente van mijn huisarts zei me dat ze me ook op de schildklier wilde laten prikken, omdat de klachten vaak zoveel overeen komen met elkaar.
Ik had last van een onregelmatige menstruatie, dus een keer 5 maanden niet en dan weer wel en dan weer 3 maanden niet etc.
En onregelmatige menstruatie is ook één van de symptomen van een te trage schildkier.
Ik ben wel in de overgang, maar heb er verder geen last van.
Joze
Berichten: 151
Lid geworden op: 09 aug 2014, 08:34

Re: Hashimoto en overgang.

Bericht door Joze »

Hoi Lia.

Ik ben al jaren bekent met een trage schildklier de eerste keer toen ik 42 jaar oud was .
Ik heb ondanks dat ik een trage schildklier heb nooit onregelmatige menstruatie,s gehad ...altijd precies op de juiste dag...alleen was het altijd heel heftig dat wel en ik voelde dan of ik helemaal ontregeld was wat de instelling van de schildklier betreft
Ik ben in die tussentijd al eens getest op de overgang maar dat was niet het geval.
Er is niks verandert tot nu dan en ondertussen ben ik dus ook 52 jaar....alleen nu begint het dus dat ik 2 keer op een maand en eigenlijk niks gemerkt van dat ik me niet goed voelde.
Aangezien de overgang ook hormoongeneuzel kan meebrengen heb ik ook deze vraag hier gesteld.
Het hoef natuurlijk niet zo te zijn dat ik dat zal krijgen ...want ik kan me van mijn moeder niet herinneren dat ze ooit last van de overgang gehad heeft ....men zegt dat als in je familie je ma of zussen er veel last van gehad hebben je dat zelf ook kan hebben ...mijn zussen ik heb 2 oudere zussen hebben er ook bijna geen last van gehad.

Mijn ma was ook schildklier patient en mijn oudste zus heeft een andere auto imuunziekte n.m.l Vitiligio...
ik hoop dus dat voor mij ook geld dat ik er geen last van heb.

Grt Joze.
TSH 10 T4 15,2.25 mcg euth
TSH 9,7 T4 17,6 .75 mcg Euth
TSH 3,4 T4 17,1 .75 mcg Euth
Tsh 7,1.T4 17,6.100 mcg euth
TSH 1,4 T4 19,6 TPO antistoffen 4237.Hashimoto.
TSH rond 1,1 112,5mcg /118,75mcg om de dag
Lia
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2014, 08:59

Re: Hashimoto en overgang.

Bericht door Lia »

Ok, dan kan het goed zijn dat je in de overgang zit.
Want als je daarvoor geen last had van een onregelmatige menstruatie, dan zal het aan de overgang liggen.
En je bent nu 52, dus het kan heel goed zijn.
Misschien een keer je FSH laten bekijken.
Willie
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 aug 2015, 12:04

Re: Hashimoto en overgang.

Bericht door Willie »

Hoi,

Tot Dec 2014 menstrueerde ik elke 25 to 28 dagen. De laatste jaren gingen die periodes gepaard met heftige pijnen en bloedingen. Na dec is het allemaal accuut gestopt. Geen idee of dit nu de overgang is of de (forse) Hashimoto die in maart 2015 is gediagnosticeerd.
Ik heb het aan de endocrinoloog voorgelegd omdat het voor je sexleven toch wel handig is om te weten of je nog vruchtbaar bent of niet. En of ik die 12 mnd zonder menstruatie ook in dit geval kan aanhouden om er zeker van te zijn dat ik niet meer zwanger kan raken.
Hij heeft aangegeven dat hij FsH en LH laat prikken en daarmee uitsluitsel kan geven.

10 September moet ik me weer laten prikken dus dan weten we meer. Ben benieuwd.
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: Hashimoto en overgang.

Bericht door Bibi »

Overgang en Hashimoto gaan heel vaak samen en ik had de pech dat ik alles maar op de overgang gooide en veel te lang door heb gelopen met een te traag werkende schildklier. Overigens heeft de vermindering van oestrogeen er wel degelijk heel veel invloed op. Het is ook niet voor niets dat het ontstaan van hypothyreoïdie zo vaak optreedt bij vrouwen van rond de 50.
Plaats reactie