-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Je nieuwste waarden plaatste ik in je bestaande curve.
Het resultaat is een kruisje: ze worden niet meegerekend.
De laatste waarden passen blijkbaar niet bij de labmethode van je oudere waarden.

Over een paar maanden heb je misschien weer wat meer waarden opgebouwd met die nieuwere methode, waardoor een vernieuwd set point kan worden vertoond.
Bijlagen
mcoumans4.jpg
mcoumans4.jpg (16.08 KiB) 692 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

De waardes zijn op dezelfde wijze (nuchter, rond 8:00, vóór inname) bij het zelfde lab bepaald.

Maar verstoort de toevoeging van Cytomel niet het beeld?
Ik neem aan dat T4 gezakt is doordat ik minder LT4 slik, maar dat er ook minder stimulans (TSH) is voor schildklier om nog wat te produceren.

Gevoel/vermoeidheid blijft verder wisselend. Kan natuurlijk met weersomslag te maken hebben. Of iets anders. Of toch schildklier gerelateerd.

Vooralsnog ben ik niet euforisch over Cytomel. Maar goed, dat slik ik nu pas een week of 3
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Sorry, Marc, vergeten.
Ik focus op cijfertjes, zonder de achtergronden terug te lezen.

Er is nog maar heel weinig ervaring met deze methode.
En er is eigenlijk geen ervaring met Cytomel-gebruikers.
Met je toegevoegde Cytomel is het logisch dat de curve naar links verschuift: je FT4 zakt door minder levothyroxine, maar ook door toevoeging van T3.

Waarschijnlijk krijg je dus in de toekomst met de levothyroxine/Cytomel een curve die parallel loopt aan je levothyroxine-curve, maar die naar links verschoven is.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Ok, 2e curve dan maar. Denk dat ik voor de kerst weer ga laten prikken.

Volgens ACE kan ik gerust 3 uur een halfje Cytomel bewaren. Gezien de halfwaarde-tijd in vergelijking met LT4 twijfel ik daar aan. Weet jij daar iets van, iets over bekend?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Marc, mogelijk ben ik geen goed voorbeeld voor deze vraag.
Want ik maak me absoluut geen zorgen over bewaartermijnen.
Het termijn staat op doos, en dat is voor mij leidend.

Iedere zondagavond maak ik m'n 'apotheekdoos' klaar voor mijzelf en voor mijn naasten voor gebruik van één week.
En breek dus diverse tabletjes Thyrax in tweeën of in vieren.

In de periode dat ik Cytomel gebruikte, maakte ik op exact dezelfde wijze de weekdoos klaar: dan in vieren gedeelde tabletjes, die ik vlak voor gebruik verpulverde, waarna vaak het restant de volgende dag, of een paar uur later.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Als je dat altijd zo doet, went dat natuurlijk prima.

Het Thyrax-verhaal van potje naar doordruk-strip en de klacht van (kennelijk) velen dat de dosering niet meer klopte, of te wel: in strips blijft meer thyroxine behouden als in een potje, zette me wel aan het denken over breken, potjes, voorraadje maken. Ik heb dat laatste (week-voorraad maken) nagevraagd in het UMC Utrecht en ze hebben het eerlijk gezegd liever niet. De dosering richting einde week neemt dan toch af/schommelt meer.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Ja, ik begrijp het advies van het UMC Utrecht.
Dat is natuurlijk het veiligste.

Maar ach, voor mij gelden weer andere criteria.
Zonlicht en vochtigheid komt er niet bij.
Ik denk dat zo'n pilletje van 100 µg LT4 of 2 x 50 µg misschien pas aan het eind van de week 1 of 2 µg gezakt is.
Aan zo'n daling is mijn lijf vast gewend.
Daar heb ik geen last van.
Ik was overigens wel een van de mensen die na verloop van tijd ging hyperen op die nieuw verpakte pillen van Thyrax. Stapeling van hele kleine beetjes extra. Ondanks de wekelijkse onverpakte staat van de Thyrax.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Tja, het gaat allemaal nog niet zoals ik had gehoopt.

In overleg met de internist vorige week de dosis aangepast: 4x 2,5mcg cytomel en 1x 100mcg Euthyrox (was 75)

Ondertussen zijn wel alle (denk ik) resultaten van een eerder onderzoek binnen.
Auto antistoffen alle 4 negatief:
anti-bijnierschors (geen Addison)
anti-GAD65 (dus geen diabetes mellitus, type 1)
anti-pariëtale cellen (geen B12 opname probleem)
anti-intinsieke factor
anti-TTG (geen glutenovergevoeligheid, coeliakie)

Op zich prima, maar veel verder kom ik er niet mee.

We gaan dus weer aan de slag met een herhaling van eerder onderzoek, o.a. B6/B11/B12, allerlei ijzer, CRP.

De afgelopen dagen heb ik - zeker 's nachts - erg veel last gehad van pijnlijke benen. Eerst beide bovenbenen, later enkel nog rechts. Brandende, stekende pijn in combinatie met verkrampte stijve spieren. En nee, heb niks gedaan qua sport oid. Zal er wel bij horen (bij hypothyreoïdie).
Het niet-lopen heeft wel de pijnlijke kuit opgelost, lijkt het. Dat dan weer wel.
(always end on a positive note)
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Jackie »

Vervelend Mark dat het nog niet lekker gaat.
Fijn dat er niets uit de overige onderzoeken kwam.

Weet je ook wat je nieuwe schildklierwaarden zijn?
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Bloedprikken op 17-11
TSH 1.1 (0.27-4.2)
FT4 16.7 (12.0-22.0)
FT3 5.1 (3.1-6.8).

Maandag weer, T3/4/TSH + lijstje (o.a. B6/B11/B12, allerlei ijzer, CRP).

Zit nu bijna 2 weken op 100mcg LT4, is nog wat vroeg, maar later prikken lukt haast niet ivm Kerst en afwezigheid.
Plaats reactie