Cytomel

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
AriedeSaint
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2015, 15:07

Cytomel

Bericht door AriedeSaint »

Beste allemaal,

Ik lees dit forum al een tijdje,nu zit ik ook op het forum van de SON maar daar krijg ik geen reactie meer,vandaar hier even een vraagje..
Zit nu in de 4e week aan de cytomel,eerst op 3,125 en na 2 weken op 6,25(2xper dag).Ik ben nog steeds erg moe en alle dagen zijn weer anders,de ene dag zweet ik me rot
en de andere dag ben ik doodop,ben niet hyper..oftewel ik heb me in tijden niet zo slecht gevoeld..ook oude klachten zijn weer boven komen drijven zoals mijn schouder en blaas.
Weet niet zo goed wat ik moet doen of ik nu verder moet ophogen of nog geduld moet hebben..ik ga volgende week bloed prikken om ieder geval een beeld te krijgen wat de waardes zijn.
Ik had verwacht meer energie te krijgen en wat frisser in het hoofd maar nu is het het tegenovergesteld..
o ja ik slik nu 125 mg euthyrox en het heleB12 en D verhaal is gedekt.

Iemand tips of gebruikerservaring?
Alvast bedankt!

Gr
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Cytomel

Bericht door *anna* »

Welkom Arie,

Heb je, toen je met Cytomel begon, T4 (Euthyrox) geminderd? Dat gebeurt meestal wel, omdat de werking van Cytomel te vergelijken is met ongeveer 4 x die van T4. (Meestal blijkt dat die geminderde T4 er dan op termijn wel weer bij kan.)

Het lijkt me handig toch even je priksessie van volgende week af te wachten. Je schrijft dat je niet hypert. Is dat je gevoel of blijkt dat uit je waarden? Weet dat je lichaam je aardig voor de gek kan houden met hypoklachten die hyper blijken! Of omgekeerd.

De combibehandeling T4/T3 wordt vaak aangeprezen als DE oplossing voor 'restklachten' maar (lang) niet iedereen heeft er baat bij, al lijkt dat wel zo door de hallelujaverhalen. Ik ben er zelf enige jaren geleden weer mee gestopt. Ik voelde onaangenaam duidelijk de 'piek' die ik enige tijd na inname kreeg: hartkloppingen en zweetaanvallen. Ik gebruik nu enkel Thyrax, in afwachting van een T3-preparaat met langzame afgifte.

Groet, Anna
Laatst gewijzigd door *anna* op 07 jul 2015, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Cytomel

Bericht door Kiek »

Hallo Arie,

Je SON-verhaal samenvattend:
Voordat je met Cytomel begon slikte je 137,50 Euthyrox.
Je verlaagde 4 weken geleden de Euthyrox naar 125 µg en startte met 2 x 3.125 µg Cytomel.
Na twee weken verdubbelde je de Cytomel naar 2 x 6.25 µg.

En nu ben je nog steeds erg moe, soms zweet je je rot.
Je gebruikt nu het equivalent van 175 µg T4.
Daarnaast heeft het teveel aan Euthyrox (van 137,50 -> 125 µg) tijd nodig om uit je lichaam te verdwijnen.
Misschien ben je toch aan het hyperen.

Wat zijn je TSH-FT4-waarden in het jaar voordat je dit Cytomel-avontuur begon?
Wat is de oorzaak van je hypothyreoïdie?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
AriedeSaint
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2015, 15:07

Re: Cytomel

Bericht door AriedeSaint »

Hoi Kiek en Anne,

Bedankt voor jullie antwoorden en Kiek voor de samenvatting.
De oorzaak is Hasimoto...
Mijn TSH was 0,25 en T4 20.
Voor mijn gevoel hyper ik niet,hartslag is rustig,het is vooral een onwel gevoel en moe..het is een soort rollercoaster want iedere dag is weer anders.
De eerste dagen waren fantastisch,wallen weg,spieren voelde fantastisch etc maar dat gevoel was na 3 dagen weg.
Het rare is dat ik s'nachts telkens wakker word daar had ik vroeger geen last van,wat heel merkbaar is dat mijn lichaam toch ff in chock is..had overal uitslag en oude kwalen spelen weer op.
Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is hoe ander mensen het ervaren als ze beginnen,hoe het verloop is etc.
Maar ga volgende week i.d.d even prikken,ben erg benieuwd naar mijn waarden.

Gr
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Cytomel

Bericht door Kiek »

Arie, hoelang slik je Euthyrox?
Heb je een rijtje waarden van TSH/FT4?
Misschien kan ik een streefwaarde voor je uitrekenen met een rekenmachientje.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
AriedeSaint
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2015, 15:07

Re: Cytomel

Bericht door AriedeSaint »

Hoi Kiek,

Ik slik al 6 jaar Euthyrox,daarvoor drie jaar prima en 3 jaar daarvoor hyper..
Ik kan zo snel niet even de lijsten vinden met de uitslagen,ik zal ze wel even opvragen.
Maar ik zit al zeker 5 jaar lang tussen de 0 en 0.5,altijd scherp ingesteld gestaan,en euthyrox geschommeld tussen de 125 en 150 mg
Ft4 tussen de 17 en 21..
T3 zat ik altijd rond de 1.2.

Alvast bedankt voor het meedenken
AriedeSaint
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2015, 15:07

Re: Cytomel

Bericht door AriedeSaint »

Hoi Kiek,

Heb even mijn uitslagen opgevraagd..
1-6-2015 tsh 0,25 ft4 20 t3 1,4
9-9-2914 tsh 0.21 ft4 23 t3 1,3
5-2-2014 tsh-0,08 ft4 19 t3 1,4
8-10-2013 tsh 0,09 ft4 21 t3 niet geprikt

hopelijk kan je hier wat mee.

Gr
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Cytomel

Bericht door Kiek »

Beste Arie,

Met je waarden (de TSH's van 0.zoveel) kan ik helaas geen curve maken.
Dat komt omdat je waarden op een kluitje zitten.
Iets stevigs vang je aan met wat hypowaarden.

Ik hoop dat het Cytomel-avontuur je een beter kwaliteit van leven geeft.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
AriedeSaint
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2015, 15:07

Re: Cytomel

Bericht door AriedeSaint »

Hoi Kiek,

Ga langzaam iets beter,spieren voelen beter en energie gaat langzaam omhoog,weet alleen nog niet of ik blij ben met de manier hoe de energie komt..de piek en afname etc..
Wat bedoel je met"iets stevigs vang je aan met hypowaarden.."
Gr
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Cytomel

Bericht door Kiek »

Heb je op het forum al set point- curven gezien?
Met meerdere TSH's en FT4's die het liefst zoveel mogelijk verschillen, kan een 'stevige' curve gemaakt worden.
Jouw opgegeven waarden verschillen nauwelijks.
Daarmee kan ik geen curve maken.

De relatie van jouw TSH met je FT4 kan wel gemaakt worden als de waarden verschillen.
Zoals je startwaarden in vergelijking met je hudige waarden.
Heb je de TSH/FT4-waarden van de periode dat je net startte met de levothyroxine?
Hoe reageerden je waarden op de levothyroxine?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie