hoi, hulp bij mijn waarde

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
wan
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jun 2015, 07:04

Re: hoi, hulp bij mijn waarde

Bericht door wan »

Hoi Bibi,

Nou dat dacht ik ook, ga vanaf morgen maar iets ophogen. Voel me echt slecht. Vooral die samentrekkende spierpijn ond mijn bost is erg en angstig. Ik hoop echt dat dat snel minder word. Ik zit nu op 123 en ga dan naar 137,50.

Voel jij je nu goed Bibi? Ik bedoel zit je alleen aan thyrax? Ik voel me gewoon al 5 jaar zo slecht want er word altijd maar geroepen waardes zijn goed, ze kunnen verder niks vinden en word nu maar afgescheept met antidepresiva. Die ik uit frustratie en angst ook bijna ben gaan slikken maar mijn gevoel blijft zeggen dat er gewoon echt iets niet klopt.....

bedankt voor je berichtje iig.

Groetjes Wan
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: hoi, hulp bij mijn waarde

Bericht door Bibi »

Ja ik voel me nu doorgaans goed, maar als ik denk aan het begin....daar wil ik echt niet meer naar terug.Mijn stem viel weg tot een machteloos gekras, gevoel in mijn handen was af en toe weg, ik was neerslachtig, vergeetachtig ( ik was bang vroeg dement te worden!), eigenlijk teveel om op te noemen en waarschijnlijk heb ik het pas daarom zo laat gemeld. Ik kon op het laatst mijn man niet meer bijhouden met lopen, toen ben ik naar de huisarts gegaan.
Zodra ik nu voel dat het weer afglijdt ( en dan niet na 1 week want je lichaam heeft nu eenmaal schommelingen) hoog ik heel voorzichtig op.
Op dit moment heb ik niet eens de lichte ophoogklachten die ik voordien had, zoals droge ogen en onrust.
Ik gebruik alleen Thyrax.
Succes en voorlopig sterkte. Het gaat echt over!
IK denk dat je TSH verder kan dalen en ik zou nagaan of antidepressiva de werking van de Thyrax of de schildklier niet beinvloeden.
wan
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jun 2015, 07:04

Re: hoi, hulp bij mijn waarde

Bericht door wan »

Dank je wel bibi. Was gewoon erg teleurgesteld dat een dokter bij mijn klachten uit eindelijk gewoon maar antidepresiva geeft. Sta volop in het leven ben nog best jong en zie echt de leuke mooie dingen nog wel word alleen moedeloos van die hormonen. ;)

Ineens duizelig worden en eigenlijk bijna alles waar jij last van hebt. ... echt erg. Wat fijn dat het nu zo beter gaat met jou. Hoop echt dat dat zo lekker blijft.

Ik ga weer ophogen ik geef niet op. Hihihi.

Groetjes wan
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: hoi, hulp bij mijn waarde

Bericht door Bibi »

Goed zo! Ik weet zeker dat je je beter gaat voelen na verloop van tijd maar het duurt helaas altijd zo lang.De kunst van het ophogen bestaat vooral naar luisteren naar je lichaam, begrijpen wat er gebeurt en welke invloed je eet-en levenspatroon daar op heeft.
Ik wandel al mijn hele leven elke dag een tot twee uur maar sporten deed ik niet. Ben dat toch gaan oppakken en sindsdien voel ik me ook beter en is het evenwicht stabieler geworden.Voordeel is ook dat bloeddruk en cholesterol daalden zonder medicatie!
Pas op met andere medicijnen want ze beïnvloeden de opname van de Thyrax. Ophogen doe je het beste door zo laag mogelijk te beginnen, gaat dat goed dan kun je na een paar weken gerust weer wat omhoog. Dan een paar maanden wachten of het effect gewenst is en dan kun je zo nodig weer iets erbij doen. Of eraf. Maar nooit teveel ineens. Ik hoog op met een kwart blauwe, dus 6,25 mcg.Volgens mijn huisarts is dat niets maar ik vind dit de veiligste manier en uiteindelijk merk je toch resultaat.
Succes, en hou ons op de hoogte ;)
wan
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jun 2015, 07:04

Re: hoi, hulp bij mijn waarde

Bericht door wan »

Hoi, nog even vraagje?

Wat vinden jullie van mijn vitamine b 12, 242.
Arts vind het prima maar lees dat het toch wel klachten kan geven.
Pppfff radeloos van alle klachten.....

Groetjes Wan
Johanna
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:36

Re: hoi, hulp bij mijn waarde

Bericht door Johanna »

Wan,

Jouw TSH kan echt nog omlaag. De meeste patienten voelen zich het beste bij een TSH van rond de 1. Ik zou daar naar streven. Logischerwijs stijgt bij wat meer medicatie je ft4 en dus ook je t3. Immers de reden dat de meeste patienten zich beter voelen bij die TSH van rond de 1 is dat je dan een ft4 waarde hebt die hoger is. En dat heb je nodig om voldoende t3 aan te maken . je schildklier zelf (die het niet of bijna niet meer doet) maakt normaal rechtstreeks ca 20% daarvan aan de rest komt bij een gezonde schildklier ook uit het omzetten van de ft4. Die 20 % moet je dus compenseren en dat kan alleen als je voldoende ft4 hebt. Daarnaast "verspil" je meer.


. Ik zou de b12 in de gaten houden. Hij valt net in het grijze gebied. Bij betere waarden (=betere stofwisseling en dus betere opname van vitamines en mineralen) zal die wslk omhoog gaan. Kijk wel uit en ga geen vitamine b12 bijslikken dat maakt de meting onbetrouwbaar. Vooralsnog is het meest logisch dat je klachten van je schildklier af komen.

Wat betreft de antidepressiva ben ik het eens met je huiver. En met je intuïtie! klachten in het hoofd kunnen veroorzaakt worden door een slechte instelling. Mijn ervaring is dat die Nij mij pas weggingen bij echt goede waarden.En niet bij een beetje goede waarden :-) Raar maar waar bij waarden die nu zelfs licht afwijken van mijn optimale waarden komen ze bij mij heel snel terug (waar het in eerste instantie pas bij een veel diepere hypothyreoid gebeurde). Goede nieuws is dat ze ook weer snel verdwijnen bij die goede waarden.

Succes Johanna.
wan
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jun 2015, 07:04

Re: hoi, hulp bij mijn waarde

Bericht door wan »

Hoi Johanna,

Super bedankt voor je reactie. Wat een fijne uitleg en omschrijving! Ik ben ook erg blij dat ik bij mijn gevoel ben gebleven . Mede door dit forum en reacties en belevingen van anderen. Ik hoop dat je beseft hoor waardevol je reactie en ervaring is en ik hier door weer wat meer blijer word. :D .

Ik zal b12 in de gaten houden ik slik niks zelf bij heb alleen een multivitamine. Ik wil wel op zoek gaan naar een goeie magnesium want heb iedere keer veel spierpijnen.

Bedankt, groetjes Wan
Johanna
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:36

Re: hoi, hulp bij mijn waarde

Bericht door Johanna »

Dag Wan,

Spierpijn (eigenlijk vond ik het meer een enorme verzuring van mijn spieren, als je de trap opgaat denken "ik heb gisteren toch echt geen marathon gelopen ??? Enorme zware benen . Armen die zeer doen bij het vasthouden van je fietsstuur??
Is ook een typische hypothyreoid klacht. Dat klopt ook er (is iets) verandert in je spieren.
Lees dit maar eens

http://www.sportzorg.nl/chronische-aand ... ndoeningen

Bij krachttraining moet je niet denken aan de sterkste man van Nederland maar aan 2 a 3 keer per week een circuittraining of Bodypump of iets dergelijks. Overigens is doel 1 voor nu je beter voelen. Pas daarna is er de voorwaarde ook weer sterker te worden en meer uithoudingsvermogen te krijgen m.b.v.gericht trainen. Wat niet wegneemt dat magnesium kan helpen...

Johanna.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: hoi, hulp bij mijn waarde

Bericht door laura »

Johanna schreef:Jouw TSH kan echt nog omlaag. De meeste patienten voelen zich het beste bij een TSH van rond de 1. Ik zou daar naar streven. Logischerwijs stijgt bij wat meer medicatie je ft4 en dus ook je t3. Immers de reden dat de meeste patienten zich beter voelen bij die TSH van rond de 1 is dat je dan een ft4 waarde hebt die hoger is. En dat heb je nodig om voldoende t3 aan te maken . je schildklier zelf (die het niet of bijna niet meer doet) maakt normaal rechtstreeks ca 20% daarvan aan de rest komt bij een gezonde schildklier ook uit het omzetten van de ft4. Die 20 % moet je dus compenseren en dat kan alleen als je voldoende ft4 hebt.
Die hoog-normale vrij T4 wordt nog steeds genoemd in de NHG-Standaard schildklieraandoeningen.
Waar in de standaard in 2006 die aanbeveling nog onderbouwd werd met bewijs uit de Thyroid Disease Manager, is dat in de nieuwe standaard niet meer het geval.

Nu staat in de Thyroidmanager - http://schildkliertje.blogspot.nl/2015/ ... je-t4.html :
‘As the goal of levothyroxine therapy is to normalize the thyroid status of the patient, and as serum TSH provides the most sensitive and readily quantification of thyroid status in the patient with primary hypothyroidism, one aims at TSH values in the low normal range. Serum FT4 concentrations will generally be above the middle of the normal range or slightly elevated if serum TSH concentrations are normalized, but serum T3 concentrations will be in the low or midnormal range.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Johanna
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:36

Re: hoi, hulp bij mijn waarde

Bericht door Johanna »

zoaks ook uit jouw post op te maken is het volstrekt individueel. En je hoeft inderdaad helemaal niet voldoende ft3 aan te maken bij hoognormale waardes zoals ik uit ervaring weet (of voor anderen :onvoldoende ft3 bij lagere ft4 waarden.) Dat je een een mooie ft3 kan hebben bij een te lage ft4 en een te hoge TSH lojkt mij wel stug ..het streven naar die TSh van rond de 1 en daarna fijnstellen (misschien net iets minder toch) is naar mijn ervaring de snelste weg naar die optimale TSH/ ft4 instelling. En dan pas over restklachten gaan spreken en daar verder hulpt bij zoeken.


Groet Johanna.
Plaats reactie