Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Bibi »

Alle oude berichtjes en waarden zijn weg zag ik maar toch even een algemene vraag.
Ik heb sinds 9 jaar hypothyreoidie, de diagnose was subklinisch maar ik had extreem sterkte klachten dus toch maar gestart met Thyrax. Omdat mijn huisarts er ook niet veel van leek te weten ben ik zelf aan het instellen gegaan en hij houdt op de achtergrond een oogje in het zeil. Mijn waarden zijn nu vrij extreem maar ik voelde me daar de laatste jaren enorm goed bij.
Maar sinds een paar maanden gaat mijn stem weer raspen en wegzakken ( ik voelde de klier ook, die was wat pijnlijk), mijn gewicht vliegt omhoog en ik zie heel vreemd bleek in mijn gezicht. De buitenkant van de wenkbrauwen is ook weg en ik heb weer koude voeten.
Dat zou op een sterke hypo kunnen wijzen maar voor de rest voel ik me nog steeds goed. Ik verhoog nu met 12,5 mcg en laat binnenkort dan toch maar weer eens prikken ( normaal elk jaar december) maar mijn vraag is; komt dit vaker voor? Heeft het wel met de schildklier te maken?
Ik ben 61 en verder kerngezond.
Even uit mijn hoofd; ik geloof dat FT4 op 16 zit en TSH op 0,02 ( laatste meting december 2014). Erg laag, dat weet ik maar het ging daar juist prima mee.
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Bibi »

Sorry, bericht in topic, dat had apart gemoeten...
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door laura »

hallo Bibi,

Het oude Schildklierforum is verwijderd door de vorige beheerder.
Ik ben toen opnieuw begonnen, vandaar dat jouw oude gegevens mogelijk verwijderd zijn.

Mij lijkt het een beter idee om eerst te laten prikken.
Dan kun je zien of je echt hypo-er bent geworden.
Aan de hand van die uitslag zou je dan je dosis thyrax kunnen verhogen.

Je waarden uit december zien er niet naar uit dat meer thyrax nodig is.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Bibi »

Dank je Laura. IK wilde eerst even kijken of iemand ervaring heeft met dit soort tegenstrijdige waarnemingen voordat ik laat prikken maar ik denk dat het wel verstandiger is.
Het is alleen jammer en lastig dat je geen goede ondersteuning krijgt van een verder toch heel prettige huisarts.En meestal moet je je ook nog verweren tegen de assistente die beweert dat jou waarden binnen de labwaarden moeten liggen.
Als ik zelf niet had geëxperimenteerd ( en hier veel gelezen!!!) had ik me ongetwijfeld nog heel belabberd gevoeld.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Kiek »

Hallo Bibi,

Naarmate je ouder wordt, komt dat vaker voor.
Bij hypovrouwen en ook bij niet-hypovrouwen.
Afhankelijk van Thyrax, of niet afhankelijk van Thyrax (=LT4).
Kortom, bij alle vrouwen toont het lichaam bij het ouder worden verval.

Je botten hebben het moeilijker.
Oudere mensen breken vaker een bot dan jonge goden.
Meestal hebben ouderen wat minder LT4 nodig.
Je leefwijze verandert.

Zorg daarom dat je TSH binnen de normaalwaarden komt.
Teveel Thyrax betekent een sneller metabolisme.
Dat geeft een slechte botopbouw.
Mensen met te lage TSH's hebben meer kans op botbreuken.

Als je aankomt in gewicht dan heb je je energiebalans verloren.
Zorg dat je evenveel energie verbruikt, als er inkomt.
Eet volgens de schijf van 5. Gebruik geen suiker, ook geen ijsje, of een gebakje, of een bonbonnetje.
Loop iedere dag een half uur.
Dan redt je het vast wel.

Ik heb het ook gered.
Dan kan iedereen het.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Bibi »

Beste Kiek, bedankt voor het meedenken maar het komt me voor dat je misschien niet helemaal goed gelezen hebt.
Of wellicht heb ik abusievelijk de indruk gewekt een domme oude vrouw te zijn die niet wil weten dat ze ouder wordt en die geen koekje kan laten staan ;)
Toch nog even ter info; ik let bijzonder streng op mijn eetpatroon en loop elke dag minstens een uur.
Maar ik red het wel hoor :mrgreen:
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Kiek »

Hallo Bibi,

Hoe het ook opvat, zorg dat je je TSH opkrikt naar normale waarden.
Echt, haaruitval, veranderende stem, dikker worden: het past naadloos bij voortschrijdende ouderdom. Er verandert veel. Daarbij past aanpassing van eet-leef-etc.-patroon.
En zoals Laura ook al opmerkte: je hebt geen tekort aan schildklierhormoon.

Vriendelijke groet,
Kiek, door schâ en schand een ervaren oudere
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Bibi »

Ik ben ook door schade en schande bekend met de symptomen en als die na een enorme verbetering en jaren stabiliteit binnen een maand optreden dan wijt ik dat niet aan de leeftijd. Het zou er uit zien als je op je 61 zomaar de macht over je stem verliest en binnen een maand enorm aankomt. Veel mensen gooien gemakshalve alles maar op de leeftijd en dat doe ik dus niet. Zoals ik al schreef valt er aan mijn eet-en bewegingspatroon weinig tot niets te verbeteren. Jammer dat je dat niet oppakt en weer terugkomt met het verhaal dat het bij het ouder worden hoort. Je begrijpt gewoon niet wat ik wil zeggen.
Mijn TSH verhogen naar "normale" waarden geeft terugkeer van nare klachten en dat is niet voor niets! Dus ik hou dat maar zo.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Kiek »

Hallo Bibi,

Je titel laat zien wat je onderwerp is: je voelt je prima met een te laag TSH.
Ik denk dat je overtuigd bent dat je klachten te maken hebben met een tekort aan schildklierhormonen.
Je zegt in je eerste bericht dat het op een sterke hypo lijkt.

Ik herken je klachten niet als hypo.
Wel is te zien dat je TSH te laag is.
Dat betekent in het algemeen dat je teveel schildklierhormoon gebruikt.
Dat kan vermoeidheid geven.
En ook heb je meer kans op botbreuken.
Dat is een vastgesteld feit.
Hoe ouder hoe meer kans.

Na mijn 60ste heb ik m'n Thyrax geminderd, omdat ik las over de stijging van botbreuken bij mensen met een te laag TSH.
Ik had toen al jaren een onderdukte TSH. Bij zo'n TSH komen ook nog eens veel meer hartritmestoornissen voor.

Verhoog je Thyrax toch niet.
Ga naar je huisarts.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Bibi »

Mijn huisarts kan niet veel voor me doen, die weet er gewoon te weinig van. Ik laat eerst bloedprikken want misschien is de TSH in de laatste maanden omhoog gegaan.
Ik vraag natuurlijk niet voor niets advies ;)
Maar mijn vrees om weer hypo te worden is vele malen groter dan die voor botbreuken.
Overigens had ik deze klachten ook toen ik hypo was, en nog veel meer. Dus zo vreemd is die gedachte niet. De klachten passen ook bij die van hypo in het algemeen.
Een vit. B12 tekort zou nog kunnen.Maar eerst maar eens prikken.
Plaats reactie